Anglia w epoce wczesnonowożytnej: państwo – społeczeństwo – kultura (wybrane zagadnienia) 2900-MK1-HISTANG-KL
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z kluczowymi zjawiskami i procesami, których doświadczyła Anglia i jej mieszkańcy w epoce wczesnonowożytnej (XVI – XVII w.). W ciągu dwóch stuleci od zakończenia niszczącej kraj Wojny Dwóch Róż (1455 – 1485), Królestwo Anglii przekształciło się z państwa o nieco peryferyjnym statusie i drugorzędnym znaczeniu na arenie międzynarodowej w ważnego uczestnika polityki europejskiej, skutecznie rywalizującego z innymi krajami. Towarzyszyły temu dynamiczne zmiany społeczno-ekonomiczne i kulturowe, które uczyniły z Anglii kolebkę europejskiej rewolucji naukowej oraz europejskiego oświecenia. Ważnym aspektem tych przeobrażeń były kwestie religijne. Schizma Henryka VIII i tzw. państwowa reformacja lat trzydziestych XVI zapoczątkowała stulecia złożony proces formowania się odrębnego Kościoła Anglikańskiego. Z czasem wyznanie anglikańskie stało się również ważnym spoiwem tożsamości narodowej Anglików. Równolegle do tzw. High Church i oficjalnych struktur kościelnych powstawały bardziej radykalne odłamy angielskiego protestantyzmu, które początkowo prześladowane przez państwo u schyłku XVII wieku zyskały uznanie i gwarancje tolerancji. Epoka wczesnonowożytna, a zwłaszcza stulecie XVII, to także okres zmian ustrojowych w Anglii – tworzenia podstaw monarchii parlamentarnej, zacieśniania więzi ze Szkocją i budowania zrębów Zjednoczonego Królestwa. To również czas wypraw kolonialnych - budowania podwalin przyszłej morskiej potęgi Wielkiej Brytanii.
Procesy te będą omawiane w porządku chronologiczno- problemowym, co pozwoli słuchaczom, zwłaszcza mniej zaznajomionym z dziejami wczesno nowożytnej Europy, na lepsze zrozumienie charakteru i dynamiki zachodzących przemian.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia:
Po zakończeniu cyklu Studentka/Student:
(Wiedza i umiejętności)
• stosuje poprawną terminologię i pojęcia z zakresu problematyki wykładu;
• porządkuje wedle kryteriów chronologiczno – problemowych wydarzenia z zakresu tematyki wykładu;
• wyjaśnia genezę i ocenia konsekwencje przeobrażeń zachodzących w Anglii w epoce wczesnonowożytnej, wykorzystując treści wykładu;
• przedstawia różne opinie historiografii na temat rozwoju Anglii w epoce wczesnonowożytnej.
(Kompetencje personalne i społeczne)
• uznaje i szanuje różnice punktów widzenia oraz ocen;
• pogłębia swoje kompetencje w zakresie metod pracy umysłowej, uczenia się i samoorganizacji.
Kryteria oceniania
Warunkiem formalnym zaliczenia wykładu jest dobra frekwencja (dopuszczalne dwie nieobecności bez konieczności zaliczania) oraz pomyślne (minimum 30% punktów, minimum 50% dla osób studiujących na kierunku historia) zaliczenie kolokwium na zakończenie cyklu. Kolokwium (pisemne) dotyczyć będzie jedynie treści przekazywanych podczas wykładów (wraz z prezentowanymi materiałami filmowymi). Sprawdzać będzie nie tylko znajomość faktografii, podstawowych pojęć i terminologii, ale również ale również umiejętność wyjaśniania związków przyczynowo - skutkowych oraz merytorycznego argumentowania swoich sądów.
Literatura
Dla zainteresowanych: tematyka omawiana podczas wykładu ma bardzo obszerną literaturę – niestety tylko niewielka jej część dostępna jest w języku polskim (głównie biografie: Henryka VIII, Marii Tudor, Elżbiety Tudor, Marii Stuart). Poniżej kilka tytułów prac o charakterze syntetycznym, dostępnych w BUW, które nie zestrzały się w warstwie interpretacyjnej.
B. Coward, P. Gaunt, Stuartowie: Anglia 1603 – 1714, 2020
B. Coward, The Stuart Age,
J. Guy, Tudor England, OUP 1988;
J. Miller, Stuartowie: królowie Anglii i Szkocji, Bellona 2008;
The Oxford Illustrated History of Britain, ed. K.O. Morgan (kilka wydań);
The Oxford Illustrated History of Tudor and Stuart Britain, ed. J. Morril (kilka wydań) – w obu obszerna bibliografia odsyłająca do literatury o charakterze monograficznym.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: