Divided by faith. Politics and religion in 16th century - ZIP 2900-MK1-DFP16-KL
„Zajęcia oferowane w Programie zintegrowanych działań na rzecz rozwoju Uniwersytetu Warszawskiego, współfinansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach PO WER, ścieżka 3.5”
Europejska reformacja była właściwie wydarzeniem o charakterze politycznym. Kościół łaciński już od dawna był świadkiem kontrowersji teologicznych, odmienności w zakresie praktyk religijnych i pojawienia się ruchów „heretyckich”, które dążyły do zasadniczej zmiany lub reformy istniejących struktur kościelnych. Niemniej jednak Rzym do końca XV wieku zawsze był w stanie, w taki czy inny sposób, zaakceptować różnorodność religijną i odmienność teologiczną oraz uniknąć nowej schizmy. W XVI wieku natomiast kontrowersje i napięcia wewnątrz Kościoła katolickiego zdawały się „eksplodować”, doprowadzając do nowych podziałów konfesyjnych w europejskim chrześcijaństwie, które miały trwać do dziś i których przez wieki nie można było przezwyciężyć ani na płaszczyźnie teologicznej, ani politycznej.
Tę wyjątkową dynamikę reformacji w XVI-wiecznej Europie można wyjaśnić jedynie na tle fundamentalnych zmian politycznych, jakie miały miejsce w tym okresie. Teologiczne i duchowe przesłanie reformacji w łatwy sposób przełożyć można było na nowe programy polityczne: dążenie mieszczan do większego udziału w polityce, roszczenia arystokracji do kontrolowania i ograniczania władzy monarszej, program tworzenia terytorialnej autonomii politycznej w ramach Świętego Cesarstwa Rzymskiego w opozycji do wizji Karola V, marzącego o monarchii uniwersalnej w Europie Środkowej i Zachodniej. Walka o „prawdziwą wiarę” legitymizowała bunt przeciwko władzy politycznej.
Jednocześnie inspirowane politycznie spory o prawdziwą wiarę chrześcijańską wywołały konflikty, których ostatecznie nie dało się opanować. Europejskie wojny religijne w istotny sposób zmieniły stosunki sił na kontynencie, nie doprowadzając jednak do utrwalenia się nowego porządku europejskiego.
Podczas wykładu spróbuję udzielić odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób w tym krytycznym okresie historii Europy splatały się ze sobą sprawy religijne i polityczne. Jakie czynniki okazały się kluczowe w procesie przekształcania idei reformy kościelnej w program polityczny? Dlaczego zarówno bohaterowie czynni na scenie teologicznej/kościelnej, jak i politycznej nie byli w stanie „zaradzić” podziałowi konfesyjnemu w następnych dziesięcioleciach i stuleciach? Dlaczego większość (choć nie wszystkie) społeczeństw i państw europejskich, zarówno katolików, jak i protestantów, nie zdołała ustanowić tolerancji konfesyjnej? A także: Jak próby zawarcia kompromisu w sprawach konfesyjnych (tolerowania różnorodności religijnej z XVI wieku) miały się do współczesnych koncepcji tolerancji?
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Studenci powiększą swą wiedzę na temat historii Europy w okresie nowożytnym, zapoznają się z aktualnie toczonymi w środowisku historyków i antropologów debatami metodologicznymi na temat badania zróżnicowania religijnego, wreszcie rozwiną umiejętności w zakresie historii porównawczej.
Kryteria oceniania
Każdy z uczestników przygotuje tekst (o objętości od 5000 do 8000 znaków) na temat jednego z omawianych podczas wykładu zagadnień. Wszystkie prace zostaną indywidualnie umówione.
Literatura
Bérenger, Jean: Tolérance ou paix de religion en Europe Centrale (1415-1792). Paris 2000
Cameron, Euan: The European Reformation. Wyd 2. Oxford 2012
Diversity and dissent: negotiating religious difference in Central Europe, 1500 – 1800. Ed. by Howard Louthan etc. Oxford, New York 2011
A Companion to the Reformation World, red. R. Po-chia Hsia. Oxford 2006
Kaplan, Benjamin J.: Divided by Faith. Religious Conflict and the Practice of Toleration in Early Modern Europe. Cambrige/Mass. 2007
Kenz, David El/Gantet, Claire: Guerres et paix de religion en Europe, 16e-17e siècles. Paris 2003
Konfessionalisierung in Ostmitteleuropa. Wirkungen des religiösen Wandels im 16. und 17. Jahrhundert in Staat, Gesellschaft und Kultur. Red. Joachim Bahlcke, Arno Strohmeyer. Stuttgart 1999
Kriegseisen, Wojciech: Stosunki wyznaniowe w relacjach państwo-kościół między reformacją a Oświeceniem. Warszawa 2010
Nowakowska, Natalia: King Sigismund of Poland and Martin Luther: The Reformation Before Confessionalization. Oxford 2018
The Oxford Handbook of Early Modern European History, 1350-1750. T. 1. Red. Hamish Scott. Oxford 2015
Pettegree, Andrew: The Reformation World. London 2012
Ptaszyński, Maciej: Reformacja w Polsce a dziedzictwo Erazma z Rotterdamu. Warszawa 2018
The Reformation in Eastern and Central Europe. Ed. by Karin Maag. Aldershot 1997
Rublack, Ulinka: Reformation Europe. Cambridge 2005
Schorn-Schütte, Luise: Konfessionskrieg und europäische Expansion. Europa 1500-1648. München 2010
Schilling, Heinz: Early Modern European Civilization and Its Political and Cultural Dynamism. Hanover 2008
Schilling Heinz: Konfesjonalizacja: Kościół i państwo w Europie doby przednowoczesnej. Poznań 2010
Schilling, Heinz/Seidel Menchi, Silvana: The Protestant Reformation in a Context of Global History. Religious Reforms and World Civilizations. Berlin/Bologna 2017
Tazbir, Janusz: Reformacja – kontrreformacja – tolerancja, Wrocław 1996
Tolerance and Intolerance in the European Reformation, red. Ole Peter Grell, Bob Scribner, Cambridge 1996
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: