Życie codzienne w Ukrainie radzieckiej (1950-1980) 2900-MK1-ŻCUR
Celem konwersatorium będzie prezentacja, omówienie i przedyskutowanie wybranych zagadnień związanych ze strategiami życiowymi różnych kategorii i grup społecznych ukraińskiego społeczeństwa radzieckiego, model zachowania, postawy i codzienne praktyki w warunkach socjalizmu radeckiego w latach 1950-1980. W drugim bloku konwersatorium będzie omówione takie aspekty życia codziennego tego czasu jak jedzenie, moda i zachowanie nienormatywne. Podstawą dyskusji będą także zróżnicowane dokumenty kultury – memuarystyka, film dokumentalny, radzieckie filmy fabularne, fotografia, plakaty, karykatury czy w końcu analiza przestrzeni publicznej. Chociaż większość literatury przedmiotu jest w języku ukraińskim, a niektóre źródła, takie jak filmy, są w języku rosyjskim, studenci niekoniecznie muszą znać język ukraiński, jak i rosyjski.
1. Zajęcia wstępne: ustalenie listy uczestników, omówienie poszczególnych tematów, form pracy (m.in. prezentacje przygotowywane przez uczestniczki i uczestników zajęć), źródeł i literatury.
2. Niektóre aspekty politycznej historii Ukrainy: periodyzacja, demografia, wydarzenia
3-4. Przestrzeń miejska: dylematy i postawy społeczne
5. Antropologia władzy
6-7. Młodzież radziecka
8. Płeć: interakcja w ukraińskim społeczeństwie radzieckim
9-10. Jedzenie w radzieckiej codzienności
11. Moda w czasach radzieckich
12-13. Przejawy zachowań nienormatywnych
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się:
Po ukoǹczeniu zajᶒć:
-Student uczestniczący w konwersatorium nabywa wiedzę zarówno o podstawowych pojęciach związanych z historią codzieną i społeczną w ogóle, jak o wybranych problemach i procesach z historii społecznej w Ukrainie radzieckiej w drugej połowie XX wieku.
- Oprócz zapoznania się z metodologią, terminologią, faktografią, czy periodyzacją uczestnik wykładu będzie mógł rozpoznać zależności między historią społeczną a polityczną, gospodarczą, czy dziejami kultury.
-Zdobędzie wiedzę i instrumentarium zarówno do zrozumienia przeszłości, jak wielu procesów zachodzących obecnie.
-Zaprezentowane podczas konwersatorium źródła pozwolą uczestnikom na udoskonalenie umiejętności krytyki źródeł i pomoże w wykorzystaniu ich we własnych badaniach;
-studenci udoskonalą umiejętność dyskusji, merytorycznego argumentowania oraz sposobów prezentacji wiedzy
Literatura
Podstawowa literatura (lektury do poszczególnych tematów zostaną podane podczas zajęć):
Повоєнна Україна: нариси соціальної історії (друга половина 1940-х – середина 1950-х рр.): Колективна монографія. [Кн. 2], ч. 1–2, Київ 2010.
Повоєнна Україна: нариси соціальної історії (друга половина 1940-х – середина 1950-х рр.): Колективна монографія. [Кн. 2], ч. 3. Київ 2010.
Соціальні трансформації в Україні: пізній сталінізм і хрущовська доба: Колективна монографія. К. 2014.
Українське суспільство в 1960–1980-х рр. Історичні нариси: Колективна монографія. Київ 2021.
Жінки та історія: Гендерні виміри повсякденного життя (1970-1980-ті роки). Київ; Тбілісі 2021.
О. Стяжкіна, Смак радянського: їжа та їдці в мистецтві життя й мистецтві кіно (середина 1960-х – середина 1980-х років). Kиїв 2021.
J. Fürst, Flowers Through Concrete Explorations in Soviet Hippieland, Oxford University Press 2021.
W. J. Risch, The Ukrainian West: Culture and the Fate of Empire in Soviet Lviv. Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 2011.
S.Yekelchyk, Ukraine: Birth of a Modern Nation. New York: Oxford University Press, 2007.
V. Zubok, Zhivago's children: The last Russian intelligence, Cambridge Mass: Belknap Press of Harvard University Press, 2009.
J. Hrycak, Ukraina. Wyrwać się z przeszłości. Kraków 2023.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: