Dydaktyka WOS w szkole ponadpodstawowej (Specjalizacja nauczycielska) 2900-M-SN-DWOS(24)
Zajęcia „Dydaktyka WOS w szkole ponadpodstawowej” skierowane są do studentów realizujących specjalność nauczycielską na kierunku “Historia” na studiach II stopnia. Celem zajęć jest przygotowanie studentów do pracy z uczniami podczas przedmiotów edukacji obywatelskiej w szkołach ponadpodstawowych.
Tematyka zajęć obejmuje m.in.: analizę zapisów podstawy programowej edukacji obywatelskiej w szkołach ponadpodstawowych, zapoznanie się z metodami pracy na tych lekcjach oraz tworzenie pomysłów na zajęcia edukacji obywatelskiej.
Podczas zajęć studenci rozwiną wiedzę i umiejętności z zakresu planowania pracy edukacji obywatelskiej, metod ewaluacji i udzielania informacji zwrotnej oraz doboru metod i środków dydaktycznych na lekcjach edukacji obywatelskiej w szkołach ponadpodstawowych.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie:
- zapisy Podstawy programowej kształcenia ogólnego dotyczące nauczania edukacji obywatelskiej;
- zna typy, modele i ogniwa lekcji; zna konstrukcję lekcji problemowej;
- zna strukturę i zasady tworzenia scenariusza lekcji;
- hierarchizuje według zasad taksonomii treści potrzebne do przeprowadzenia lekcji edukacji obywatelskiej w szkołach ponadpodstawowych;
- systematyzuje metody i środki dydaktyczne stosowane w procesie nauczania – uczenia się edukacji obywatelskiej w szkołach ponadpodstawowych;
- zna pozapodręcznikowe środki dydaktyczne wykorzystywane w procesie nauczania – uczenia się edukacji obywatelskiej w szkołach ponadpodstawowych w programie rozszerzonym.
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
- samodzielnie przygotować scenariusze wszystkich typów lekcji;
- porządkować treści nauczania potrzebne do osiągnięcia założonych celów kształcenia, w tym celów lekcji problemowej;
- dokonać wyboru materiałów potrzebnych do przeprowadzenia lekcji;
- dobrać odpowiednie metody do osiągnięcia założonych celów kształcenia;
- prawidłowo wykorzystać środki dydaktyczne, w tym środki multimedialne i technologię informacyjną
- planować swoją pracę dydaktyczną.
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
- dostrzegania konieczności dostosowania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów;
- współpracy w grupie w celu rozwiązania postawionego zadania.
- prowadzenia konstruktywnej wymiany poglądów, formułowania merytorycznych argumentów, wypowiadania swoich racji z zachowaniem szacunku dla innych.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia zajęć oraz kryteria oceniania:
- obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieobecności - pierwszej nie trzeba zaliczać, w przypadku drugiej należy odrobić obydwie);
- aktywność na zajęciach;
- wykonanie oraz zaliczenie dwóch zadań opisanych w sylabusie.
Literatura
- Bieniek M., Dydaktyka historii. Wybrane zagadnienia, Olsztyn 2007.
- Buehl D., Strategie aktywnego nauczania, czyli jak efektywnie nauczać i skutecznie uczyć się, Kraków 2004
- Chorąży E., Konieczka-Śliwińska D. , Roszak S., Edukacja historyczna w szkole. Teoria i praktyka, Warszawa 2008.
- Dydaktyka historii. Nowe perspektywy, red. Śliwińska-Konieczka D., Warszawa 2023.
- Korzeniowski J., Machałek M., Edukacja obywatelska w szkole, teoria i praktyka, Warszawa 2011
- Marzano R., Sztuka i teoria skutecznego nauczania, Warszawa 2012
- MaternickiJ., Majorek Cz., Suchoński A., Dydaktyka historii, Warszawa 1993
- Petty G., Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców., Sopot 2010
- Sawiński J.P., Sposoby aktywizowania uczniów w szkole XXI wieku. Pytania, refleksje, dobre rady. Poradnik dla nauczyciela, Warszawa 2014
- Szulc A., Nowa szkoła: zmianę warto zacząć przy tablicy, Rybna 2019
- Współczesna dydaktyka historii. Zarys encyklopedyczny dla nauczycieli i studentów, pod red. J. Maternickiego, Warszawa 2004
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: