Dydaktyka historii w szkołach ponadpodstawowych (Specjalizacja nauczycielska) 2900-M-SN-DHPP
Zajęcia „Dydaktyka historii w szkołach ponadpodstawowych” skierowane są do studentów realizujących specjalność nauczycielską na kierunku “Historia. Celem zajęć jest przygotowanie studentów do samodzielnego przygotowania i prowadzenia lekcji historii w szkołach ponadpodstawowych. Podczas zajęć studenci nabywają wiedzę i umiejętności z zakresu treści podstawy programowej, celów ogólnych i szczegółowych, planowania lekcji z wykorzystaniem tekstów, ikonografii, map oraz pozaszkolnych źródeł informacji.
Podczas zajęć studenci zapoznają się z zapisami podstawy programowej dla przedmiotu historia w szkołach ponadpodstawowych oraz ich metodyczną interpretacją. W jej zakres wchodzi: rozumienie koncepcji nauczania historii, prawidłowe odczytywanie znaczenia czasowników operacyjnych, znajomość merytorycznych treści nauczania w szkole podstawowej oraz kształconych na tym etapie edukacji kompetencji.
Podczas zajęć studenci poznają metody pracy z technologiami i informacyjno-komunikacyjnymi, metodę myślącej klasy, planują pracę z uczniami z wykorzystaniem konkretnych źródeł informacji.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie:
- zróżnicowanie potrzeb edukacyjnych uczniów i wynikające z nich zadania szkoły dotyczące dostosowania organizacji procesu kształcenia i wychowania;
- treści nauczania historii oraz typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem;
- sposoby formułowania informacji zwrotnej
- zagadnienia związane z planowaniem pracy z tekstem, ikonografią, mapą, pozaszkolnymi źródłami informacji
- warsztat pracy: właściwe wykorzystanie czasu lekcji oraz doboru metod i form pracy właściwych dla nauczania we wszystkich typach szkół;
- narzędzia informatyczne przydatne do pracy z TIK
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
- zidentyfikować potrzeby dostosowania metod pracy do klasy zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego;
- zorganizować pracę uczniów;
- przygotować lekcję w oparciu o pozaszkolne źródła informacji
- udzielić poprawnej informacji zwrotnej
- podejmować pracę z uczniami rozbudzającą ich zainteresowania przeszłością, historią kraju i świata oraz rozwijającą ich uzdolnienia, właściwie dobierać treści nauczania, zadania i formy pracy w ramach samokształcenia oraz promować osiągnięcia uczniów;
- skutecznie animować i monitorować realizację zespołowych działań edukacyjnych uczniów;
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
- twórczego poszukiwania najlepszych rozwiązań dydaktycznych sprzyjających postępom uczniów;
- podejmowania decyzji związanych z organizacją procesu kształcenia w edukacji włączającej;
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia zajęć oraz kryteria oceniania:
- obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieobecności. Obie trzeba zaliczyć, o ile prowadząca nie zwolni z tego obowiązku)
- aktywność na zajęciach
- przygotowanie do zajęć (znajomość materiałów zadanych przed zajęciami)
- wykonanie prac zaliczeniowych: przygotowanie scenariusza fragmentu lekcji z wykorzystaniem materiału audiowizualnego oraz zaprezentowanie go na zajęciach; przygotowanie sześciu materiałów przy użyciu pozaszkolnych źródeł informacji na lekcję dot. wybranego zagadnienia
Literatura
- Bieniek M., Dydaktyka historii. Wybrane zagadnienia, Olsztyn 2007.
- Chapman A, Knowing History in Schools.Powerful knowledge and the powers of knowledge, 2021.
- Chorąży E., Konieczka-Śliwińska D. , Roszak S., Edukacja historyczna w szkole. Teoria i praktyka, Warszawa 2008.
- Marzano R., Sztuka i teoria skutecznego nauczania, Warszawa 2012
- MaternickiJ., Majorek Cz., Suchoński A., Dydaktyka historii, Warszawa 1993
- Ostrowska M., Jak formułować informację zwrotną, która buduje sprawczość i wiarę w siebie?, Głos Pedagogiczny, 11, 2021
- Pawlicki A., Wiedza wyzwalająca. Liberating knowledge, w: Polonistyka. Innowacje,15, 2022
- Sawiński J.P., Sposoby aktywizowania uczniów w szkole XXI wieku. Pytania, refleksje, dobre rady. Poradnik dla nauczyciela, Warszawa 2014
- Szulc A., Nowa szkoła: zmianę warto zacząć przy tablicy, Rybna 2019
- Wiggins G., McTighe J., Understanding by Design, 2005
-Wojdon J., Techniki kreatywnego myślenia w kształtowaniu pojęć historycznych (link: https://www.academia.edu/22763872/Techniki_kreatywnego_my%C5%9Blenia_w_kszta%C5%82towaniu_poj%C4%99%C4%87_historycznych)
-Wójcik A., Podstawy dydaktyki dla studentów przygotowujących się do zawodu nauczyciela : podręcznik akademicki do wykładów i ćwiczeń, Lublin 2019
- Współczesna dydaktyka historii. Zarys encyklopedyczny dla nauczycieli i studentów, pod red. J. Maternickiego, Warszawa 2004
Uwagi
W cyklu 2024Z:
Zrealizowanie programu specjalizacji nauczycielskiej na studiach I stopnia na kierunku “Historia”. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: