Dydaktyka historii cz. 4 (Specjalizacja nauczycielska) 2900-M-SN-DH4
Zajęcia „Dydaktyka historii cz. 4” skierowane są do studentów realizujących specjalność nauczycielską na kierunku “Historia” na studiach II stopnia. Celem zajęć jest przygotowanie studentów do pracy z uczniami realizującymi na lekcjach historii w szkołach ponadpodstawowych.
Tematyka zajęć obejmuje m.in.: analizę zapisów podstawy programowej dla przedmiotu “Historia” w szkołach ponadpodstawowych, analizę zapisów standardów egzaminu maturalnego z historii oraz analizę poszczególnych arkuszy maturalnych. Studenci nabywają wiedzę i umiejętności z zakresu planowania lekcji z wykorzystaniem tekstów, ikonografii, map oraz wykorzystania sztucznej inteligencji w pracy nauczyciela
Podczas zajęć studenci rozwiną wiedzę i umiejętności z zakresu planowania pracy w klasach realizujących program podstawowy oraz rozszerzony z przedmiotu “Historia”, metod ewaluacji i udzielania informacji zwrotnej oraz doboru metod i środków dydaktycznych na lekcjach historii w szkołach ponadpodstawowych.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie:
- zapisy Podstawy programowej kształcenia ogólnego dotyczące nauczania historii;
- zna procedury i zasady przeprowadzania egzaminu maturalnego z historii;
- zna typy, modele i ogniwa lekcji; zna konstrukcję lekcji problemowej;
- zna strukturę i zasady tworzenia scenariusza lekcji;
- hierarchizuje według zasad taksonomii treści potrzebne do przeprowadzenia lekcji przedmiotu historia w szkołach ponadpodstawowych;
- systematyzuje środki dydaktyczne stosowane w procesie nauczania – uczenia się przedmiotu historia w szkołach ponadpodstawowych;
- warsztat pracy: właściwe wykorzystanie czasu lekcji oraz doboru metod i form pracy właściwych dla nauczania we wszystkich typach szkół;
- narzędzia informatyczne przydatne do pracy z TIK
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
- zidentyfikować potrzeby dostosowania metod pracy do klasy zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego;
- zorganizować pracę uczniów;
- przygotować lekcję w oparciu o pozaszkolne źródła informacji
- udzielić poprawnej informacji zwrotnej
- podejmować pracę z uczniami rozbudzającą ich zainteresowania przeszłością, historią kraju i świata oraz rozwijającą ich uzdolnienia, właściwie dobierać treści nauczania, zadania i formy pracy w ramach samokształcenia oraz promować osiągnięcia uczniów;
- skutecznie animować i monitorować realizację zespołowych działań edukacyjnych uczniów;
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
- dostrzegania konieczności dostosowania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów;
- współpracy w grupie w celu rozwiązania postawionego zadania.
- prowadzenia konstruktywnej wymiany poglądów, formułowania merytorycznych argumentów, wypowiadania swoich racji z zachowaniem szacunku dla innych.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia zajęć oraz kryteria oceniania:
- obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieobecności - pierwszej nie trzeba zaliczać, w przypadku drugiej należy odrobić obydwie)
- aktywność na zajęciach
- wykonanie oraz zaliczenie trzech zadań opisanych w sylabusie
Literatura
- Bieniek M., Dydaktyka historii. Wybrane zagadnienia, Olsztyn 2007.
- Buehl D., Strategie aktywnego nauczania, czyli jak efektywnie nauczać i skutecznie uczyć się, Kraków 2004
- Chorąży E., Konieczka-Śliwińska D. , Roszak S., Edukacja historyczna w szkole. Teoria i praktyka, Warszawa 2008.
- Dydaktyka historii. Nowe perspektywy, red. Śliwińska-Konieczka D., Warszawa 2023.
- Janicki B., Dydaktyka historii w dobie technologii cyfrowych, Opole 2024.
- Marzano R., Sztuka i teoria skutecznego nauczania, Warszawa 2012
- Maternicki J., Majorek Cz., Suchoński A., Dydaktyka historii, Warszawa 1993
- Petty G., Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców., Sopot 2010
- Sawiński J.P., Sposoby aktywizowania uczniów w szkole XXI wieku. Pytania, refleksje, dobre rady. Poradnik dla nauczyciela, Warszawa 2014
- Szulc A., Nowa szkoła: zmianę warto zacząć przy tablicy, Rybna 2019
- Współczesna dydaktyka historii. Zarys encyklopedyczny dla nauczycieli i studentów, pod red. J. Maternickiego, Warszawa 2004
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: