Podstawy metodologii historii 2900-LZ-PMEHEL
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi:
1. formułowanych w mijających dekadach przez historyków, teoretyków historii, a także filozofów koncepcji:
– możliwości poznania historycznego;
– istoty tworzonej przez historyka opowieści o przeszłości;
2. relacji między współczesnymi nurtami w filozofii a refleksją historyków;
3. relacji nauki historycznej XX i XXI i innych dyscyplin naukowych (geografia, ekonomia, kulturoznawstwo, językoznawstwo, socjologia i in.);
4. obszarów badawczego zainteresowania historyków w XX–XXI w.;
5. przedmiotu (przedmiotów) refleksji historyków XX–XXI w.;
6. oddziaływania doświadczeń, szczególnie XX w., na kształt zainteresowań badawczych współczesnych historyków.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student:
– potrafi prawidłowo posługiwać się pojęciami: metodologia historii, historiografia, mit historiograficzny, historiografia klasyczna, historiografia nieklasyczna, historia socjologizująca, historia kulturowa, historia strukturalna, historia totalna, historia globalna, „historia przeplątana” (entangled history), „wielka narracja” (grand narrative), makrohistoria, mikrohistoria, materializm historyczny, metodologia marksistowska, marksizm sowiecki, modernizm, postmodernizm, metahistoria, perspektywa postkolonialna, narratywizm, historia narracyjna, historia organizacyjna, psychohistoria, gender, perspektywa konstruktywistyczna, paradygmat, relatywizm, semiotyka;
– rozumie przyczyny narodzin na przełomie XIX i XX w. dyskusji nad istotą poznania historycznego i zna kluczowe dla nauki historycznej XX–XXI w. ujęcia zagadnienia prawdy;
– zna istotne nurty myśli historycznej XX–XXI w.;
– wskazuje nowe obszary badań nad przeszłością i narzędzia ich prowadzenia;
– potrafi objaśnić związek między nowymi ujęciami metodologicznymi w nauce historycznej i przemianami zachodzącymi w naukach humanistycznych i społecznych;
– dostrzega wpływ rzeczywistości politycznej, społecznej, ekonomicznej na kształt refleksji historycznej.
Literatura
Spis lektur podstawowych
– Burke P., Historia i teoria społeczna, Warszawa-Kraków 2000.
– Burke P., Historia kulturowa. Wprowadzenie, tłum. J. Hunia, Kraków 2012
− Domańska E., Historie niekonwencjonalne, Poznań 2006.
– Iggers G.G., Historiografia XX wieku. Przegląd kierunków badawczych, tłum. A. Gadzała, Warszawa 2010.
− Topolski J., Teoretyczne problemy wiedzy historycznej. Antologia tekstów, Poznań 2016.
− Werner W., Wprowadzenie do historii. Warszawa 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: