Historia starożytna ziem polskich, semestr I - wykład 2900-LZ-HSZP/Z-W
Zajęcia obejmują trzy główne grupy zagadnień.
1. Wprowadzenie do metodologii oraz metodyki badań archeologicznych ze szczególnym uwzględnieniem kwestii dotyczących pozyskiwania, podziału i sposobów analizy źródeł kopalnych, a także możliwości wykorzystania ich w pracy historyka.
2. Prezentację podstawowych metody datowania zabytków oraz ustalania chronologii zjawisk i wydarzeń dla czasów prahistorycznych.
3. Charakterystykę systemów oraz kryteriów periodyzacji pradziejów.
4. Zarys historii starożytnej ziem polskich, w tym:
- charakterystykę najważniejszych zjawisk i wydarzeń składających się na definicje poszczególnych epok oraz okresów;
- charakterystykę głównych jednostek taksonomicznych (kultur archeologicznych);
- prezentację najważniejszych stanowisk archeologicznych i kategorii zabytków z epoki kamienia, brązu oraz żelaza;
- omówienie węzłowych kwestii związanych z przemianami społecznymi, gospodarczymi i technologicznymi w pradziejach.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu wykładu student posiada:
- wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii w systemie nauk historycznych, stosowanej terminologii, rodzajach źródeł archeologicznych - metodach ich pozyskiwania, analizy i interpretacji;
- wiedzę o możliwościach wykorzystania źródeł archeologicznych w pracy historyka;
- podstawową wiedzę ogólną o biologicznym i kulturowym rozwoju człowieka w pradziejach;
- zna główne systemy periodyzacji pradziejów oraz zasady ich konstruowania;
- zna podstawowe kultury archeologiczne wydzielane dla obszaru ziem polskich;
- potrafi wskazać najważniejsze stanowiska oraz podstawowe typy zabytków charakterystyczne dla poszczególnych kultur archeologicznych.
- ma świadomość roli i znaczenia pradziejowego dziedzictwa kulturowego;
- ma świadomość roli oraz znaczenia źródeł archeologicznych w odtwarzaniu przeszłości, nie tylko pra- i protohistorycznej, ale także w poszczególnych okresach historycznych (z uwzględnieniem historii najnowszej);
Metody dydaktyczne:
Zajęcia prowadzone są w formie wykładu. Jego główny element stanowi przygotowana przez prowadzącego prezentacja multimedialna.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny obejmujący kwestionariusz pytań z zakresu historii starożytnej ziem polskich
Literatura
Literatura podstawowa:
P. Kaczanowski, J.K. Kozłowski, Wielka Historia Polski, t. 1, Najdawniejsze dzieje ziem polskich (do VII w.), Kraków 1998.
Literatura pomocnicza:
Encyklopedia historyczna świata, t. 1, Prehistoria, red. J. K. Kozłowski, 1999
K. Godłowski, K.J. Kozłowski, Historia starożytna ziem polskich, Warszawa 1985.
Pradzieje ziem polskich, red. J. Kmieciński, t. 1, cz. 1 i 2, Łódź 1989.
A. Kokowski, Starożytna Polska. Od trzeciego stulecia przed narodzeniem Chrystusa do schyłku starożytności., Warszawa 2005
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: