Historia powszechna XIX w. - ćwiczenia 2900-LZ-HPW19-C
1. Zajęcia wprowadzające
Omówienie planu zajęć, metod pracy, kryteriów oceniania i warunków zaliczenia ćwiczeń. Możliwość zgłaszania
dodatkowych tematów zgodnych z zainteresowaniami studentów.
2. Społeczne skutki Rewolucji Francuskiej
Źródło:
Ludwik Filip, Pamiętniki z czasów Wielkiej Rewolucji, przeł. W. Dłuski, Warszawa 1988, s. 337-365
Literatura:
M. Senkowska-Gluck, Żyć po rewolucji. Przemiany mentalności i obyczaju w napoleońskiej Francji, Wrocław-Warszawa-Kraków 1994, s. 6-39
3. Sylwetki XIX-wiecznych rewolucjonistów
Źródła:
Materiały źródłowe do pracy w grupach dostarczone na zajęcia przez prowadzącą
Literatura:
J. Osterhammel, Historia XIX wieku. Przeobrażenie świata, Poznań 2013, s. 685-689
oraz teksty do podziału (praca w grupach): J. Borejsza, Piękny wiek XIX, Warszawa 2010, s. 60-66, 108-133;
P. Brożyna, Rewolucjonista i despota. refleksje nad «Spowiedzią» Bakunina, w: Style zachowań romantycznych, red. M. Janion, M. Zielińska, Warszawa 1986, s. 140-151;
D. Grinberg, Ruch anarchistyczny w Europie Zachodniej 1870-1914, Warszawa 1994, s. 176-192; M. Malia, Lokomotywy historii. Zwroty w dziejach i kształtowanie nowoczesnego świata, Warszawa 2008, s. 227-233
4. Przyspieszenie zmian: nowe środki transportu
Źródła:
Ch. Greville, Dziennik z czasów panowania króla Jerzego IV, króla Wilhelma IV i królowej Wiktorii, oprac. M. Ronikier, Warszawa 1974
(wybrane fragmenty w depozycie);
infografika i ikonografia dostarczona przez prowadzącą
Literatura:
M. Kopczyński, Ludzie i technika: Szkice z dziejów cywilizacji przemysłowej, Warszawa 2009, s. 147-167;
J. Osterhammel, Historia XIX wieku. Przeobrażenie świata, Poznań 2013, s. 945-955
5.-6. Kolonializm
Źródła:
A. de Tocqueville, Studium o Algierii, „Przegląd Polityczny” 75 (2006), s. 110-135;
ikonografia dostarczona przez prowadzącą
Literatura:
M. Karpińska, Pierwsza podróż Alexisa de Tocqueville do Algierii, w: Europejczyk w podróży, red. S. Ciara, E. Ihnatowicz, Warszawa 2010, s. 137-150;
A. Jardin, Alexis de Tocqueville (1805-1859), przeł. I. Piechnik, Kraków 2012, s. 301-308;
A. Chwalba, Historia powszechna. Wiek XIX, Warszawa 2008, s. 534-543
7. Społeczne koszty rewolucji przemysłowej i industrializacji
Źródła:
R. Owen, Wybór pism, oprac. A. Prejbisz, Warszawa 1948 (wybrane fragmenty w depozycie);
ikonografia dostarczona przez prowadzącą
Literatura:
A. Prejbisz, Wstęp, w: R. Owen, Wybór pism, oprac. A. Prejbisz, Warszawa 1948, s. 5-31
8. Kościół wobec problemów społecznych. Głos papieża
Źródło: Encyklika Rerum Novarum (wybrane fragmenty w depozycie)
Literatura: Z. Zieliński, Papiestwo i papieże dwóch ostatnich wieków, Warszawa 1999, s. 212-241, 250-251
9. Europejska emigracja do Stanów Zjednoczonych
Źródło:
J. R. Commons, Races and Immigrants in America, London 1907, s. 68-79 (tłumaczenie w depozycie)
Literatura:
A. Walaszek, Migracje Europejczyków 1650-1914, Kraków 2007, s. 225-239;
Z. Lewicki, Historia cywilizacji amerykańskiej. Era sprzeczności 1787-1865, Warszawa 2010, s. 409-415
10. W stronę równości kobiet
Źródła:
J. S. Mill, O rządzie reprezentatywnym. Poddaństwo kobiet, przeł. G. Czernicki, Kraków-Warszawa 1995, s. 285-312;
ikonografia dostarczona przez prowadzącą
Literatura:
J. Hołówka, Wstęp, w: O rządzie reprezentatywnym. Poddaństwo kobiet, przeł. G. Czernicki, Kraków-Warszawa 1995, s. 30-
33;
G. Bidwell, Bunt długich spódnic, przeł. A. Bidwell, Katowice 1972, s. 9-20
11. Dwa oblicza Rosji w listach Astolphe’a de Custine
Źródło: A. Custine, Rosja w roku 1839, Paryż 1988, s. 9-11, 48-64
Literatura: I. Grudzińska-Gross, Piętno rewolucji. Custine, Tocqueville i wyobraźnia romantyczna, Warszawa 1995, s. 27-30, 64-85
12. Kultura rosyjska w drugiej połowie XIX i w pierwszych latach XX wieku
Źródła:
Fragmenty dzieł literackich i reprodukcje obrazów wybrane przez prowadzącą oraz uczestników zajęć
Literatura: N. V. Riasanovsky, M. D. Steinberg, Historia Rosji, przeł. A. Bernaczyk, T. Tesznar, Kraków 2009, s. 459-481
13. Przemiany społeczne w sztetlu
Źródło: Sz. Alejchem, Dzieje Tewji Mleczarza, przeł. A. Dresnerowa, Wrocław 1989
Literatura:
S. Belis-Legis, Wstęp, w: Sz. Alejchem, Dzieje Tewji Mleczarza, przeł. A. Dresnerowa, Wrocław 1989, s. 7-11;
wykład prof. Marcina Wodzińskiego, Muzeum Polin, 24.02.2014: http://www.polin.pl/template/gfx/odslony_wystawy%20_glownej_wodzi%C
5%84ski.mp3
14. Narodziny kultury masowej i nowych form spędzania czasu wolnego
Źródła: Wybrane przez uczestników zajęć oraz prowadzącą filmy i fotografie z epoki
Literatura: Historia życia prywatnego. T 4, Od rewolucji francuskiej do I wojny światowej, red. M. Perrot, przeł. A. Paderewska-Gryza, B. Panek,
W. Gilewski, Wrocław-Warszawa-Kraków 2006, s. 232-239, 482-486, 504-507;
J. Osterhammel, Historia XIX wieku. Przeobrażenie świata, Poznań 2013, s. 308-320
|
W cyklu 2025Z:
Związki polityki z kulturą masową i popularną są obecnie codziennością. Zjawisko to narodziło się w XIX wieku i wymagało dwóch ważnych przemian modernizacyjnych: demokratyzacji kultury oraz powstania kultury masowej. Zajęcia poświęcone są analizie wzajemnego oddziaływania kultury i polityki w XIX wieku. Jaki obraz polityki i różnych działań politycznych rysuje się na podstawie różnych tekstów kultury (różnych form sztuki, XIX-wiecznej prasy, różnego rodzaju literatury, w tym pięknej)? Jak wzajemnie oddziałują na siebie te dwie sfery życia społecznego? W jaki sposób jeden z podstawowych procesów modernizacyjnych, jakim jest demokratyzacja polityki, wykorzystywał nowe formy kultury popularnej? Odpowiedzi na te pytania badawcze będziemy szukać podczas analizy źródeł ikonograficznych oraz narracyjnych (różne formy wypowiedzi artystycznej oraz literackiej). I z drugiej strony: będziemy się przyglądać, w jaki sposób i w jakich formach wykorzystywana kultura masowa wpływała na doraźne potrzeby polityki (np. wybory) oraz w dłuższym aspekcie – na demokratyzację polityki. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
METODY DYDAKTYCZNE:
Wspólna analiza tekstów źródłowych i dyskusja, praca w grupach
Kryteria oceniania
Podstawę zaliczenia stanowi obecność, przygotowanie do zajęć w oparciu o zaleconą literaturę, aktywny udział w ćwiczeniach oraz przygotowanie projektu studenckiego. Dopuszczalne są maksymalnie trzy nieobecności na zajęciach, druga i trzecia nieobecność wymaga zaliczenia.
Literatura
Zobacz rubrykę "Opis'
Uwagi
|
W cyklu 2025Z:
Założenia i wymagania wstępne: znajomość języków angielskiego lub francuskiego na poziomie średnim. Nie ma ponadto żadnych dodatkowych wymagań poza wynikającymi z toku studiów i regulaminów na UW. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: