Historia powszechna XIX w. - ćwiczenia 2900-LZ-HPW19-C
1. Zajęcia wprowadzające
Omówienie planu zajęć, metod pracy, kryteriów oceniania i warunków zaliczenia ćwiczeń. Możliwość zgłaszania
dodatkowych tematów zgodnych z zainteresowaniami studentów.
2. Społeczne skutki Rewolucji Francuskiej
Źródło:
Ludwik Filip, Pamiętniki z czasów Wielkiej Rewolucji, przeł. W. Dłuski, Warszawa 1988, s. 337-365
Literatura:
M. Senkowska-Gluck, Żyć po rewolucji. Przemiany mentalności i obyczaju w napoleońskiej Francji, Wrocław-Warszawa-Kraków 1994, s. 6-39
3. Sylwetki XIX-wiecznych rewolucjonistów
Źródła:
Materiały źródłowe do pracy w grupach dostarczone na zajęcia przez prowadzącą
Literatura:
J. Osterhammel, Historia XIX wieku. Przeobrażenie świata, Poznań 2013, s. 685-689
oraz teksty do podziału (praca w grupach): J. Borejsza, Piękny wiek XIX, Warszawa 2010, s. 60-66, 108-133;
P. Brożyna, Rewolucjonista i despota. refleksje nad «Spowiedzią» Bakunina, w: Style zachowań romantycznych, red. M. Janion, M. Zielińska, Warszawa 1986, s. 140-151;
D. Grinberg, Ruch anarchistyczny w Europie Zachodniej 1870-1914, Warszawa 1994, s. 176-192; M. Malia, Lokomotywy historii. Zwroty w dziejach i kształtowanie nowoczesnego świata, Warszawa 2008, s. 227-233
4. Przyspieszenie zmian: nowe środki transportu
Źródła:
Ch. Greville, Dziennik z czasów panowania króla Jerzego IV, króla Wilhelma IV i królowej Wiktorii, oprac. M. Ronikier, Warszawa 1974
(wybrane fragmenty w depozycie);
infografika i ikonografia dostarczona przez prowadzącą
Literatura:
M. Kopczyński, Ludzie i technika: Szkice z dziejów cywilizacji przemysłowej, Warszawa 2009, s. 147-167;
J. Osterhammel, Historia XIX wieku. Przeobrażenie świata, Poznań 2013, s. 945-955
5.-6. Kolonializm
Źródła:
A. de Tocqueville, Studium o Algierii, „Przegląd Polityczny” 75 (2006), s. 110-135;
ikonografia dostarczona przez prowadzącą
Literatura:
M. Karpińska, Pierwsza podróż Alexisa de Tocqueville do Algierii, w: Europejczyk w podróży, red. S. Ciara, E. Ihnatowicz, Warszawa 2010, s. 137-150;
A. Jardin, Alexis de Tocqueville (1805-1859), przeł. I. Piechnik, Kraków 2012, s. 301-308;
A. Chwalba, Historia powszechna. Wiek XIX, Warszawa 2008, s. 534-543
7. Społeczne koszty rewolucji przemysłowej i industrializacji
Źródła:
R. Owen, Wybór pism, oprac. A. Prejbisz, Warszawa 1948 (wybrane fragmenty w depozycie);
ikonografia dostarczona przez prowadzącą
Literatura:
A. Prejbisz, Wstęp, w: R. Owen, Wybór pism, oprac. A. Prejbisz, Warszawa 1948, s. 5-31
8. Kościół wobec problemów społecznych. Głos papieża
Źródło: Encyklika Rerum Novarum (wybrane fragmenty w depozycie)
Literatura: Z. Zieliński, Papiestwo i papieże dwóch ostatnich wieków, Warszawa 1999, s. 212-241, 250-251
9. Europejska emigracja do Stanów Zjednoczonych
Źródło:
J. R. Commons, Races and Immigrants in America, London 1907, s. 68-79 (tłumaczenie w depozycie)
Literatura:
A. Walaszek, Migracje Europejczyków 1650-1914, Kraków 2007, s. 225-239;
Z. Lewicki, Historia cywilizacji amerykańskiej. Era sprzeczności 1787-1865, Warszawa 2010, s. 409-415
10. W stronę równości kobiet
Źródła:
J. S. Mill, O rządzie reprezentatywnym. Poddaństwo kobiet, przeł. G. Czernicki, Kraków-Warszawa 1995, s. 285-312;
ikonografia dostarczona przez prowadzącą
Literatura:
J. Hołówka, Wstęp, w: O rządzie reprezentatywnym. Poddaństwo kobiet, przeł. G. Czernicki, Kraków-Warszawa 1995, s. 30-
33;
G. Bidwell, Bunt długich spódnic, przeł. A. Bidwell, Katowice 1972, s. 9-20
11. Dwa oblicza Rosji w listach Astolphe’a de Custine
Źródło: A. Custine, Rosja w roku 1839, Paryż 1988, s. 9-11, 48-64
Literatura: I. Grudzińska-Gross, Piętno rewolucji. Custine, Tocqueville i wyobraźnia romantyczna, Warszawa 1995, s. 27-30, 64-85
12. Kultura rosyjska w drugiej połowie XIX i w pierwszych latach XX wieku
Źródła:
Fragmenty dzieł literackich i reprodukcje obrazów wybrane przez prowadzącą oraz uczestników zajęć
Literatura: N. V. Riasanovsky, M. D. Steinberg, Historia Rosji, przeł. A. Bernaczyk, T. Tesznar, Kraków 2009, s. 459-481
13. Przemiany społeczne w sztetlu
Źródło: Sz. Alejchem, Dzieje Tewji Mleczarza, przeł. A. Dresnerowa, Wrocław 1989
Literatura:
S. Belis-Legis, Wstęp, w: Sz. Alejchem, Dzieje Tewji Mleczarza, przeł. A. Dresnerowa, Wrocław 1989, s. 7-11;
wykład prof. Marcina Wodzińskiego, Muzeum Polin, 24.02.2014: http://www.polin.pl/template/gfx/odslony_wystawy%20_glownej_wodzi%C
5%84ski.mp3
14. Narodziny kultury masowej i nowych form spędzania czasu wolnego
Źródła: Wybrane przez uczestników zajęć oraz prowadzącą filmy i fotografie z epoki
Literatura: Historia życia prywatnego. T 4, Od rewolucji francuskiej do I wojny światowej, red. M. Perrot, przeł. A. Paderewska-Gryza, B. Panek,
W. Gilewski, Wrocław-Warszawa-Kraków 2006, s. 232-239, 482-486, 504-507;
J. Osterhammel, Historia XIX wieku. Przeobrażenie świata, Poznań 2013, s. 308-320
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
METODY DYDAKTYCZNE:
Wspólna analiza tekstów źródłowych i dyskusja, praca w grupach
Kryteria oceniania
Podstawę zaliczenia stanowi obecność, przygotowanie do zajęć w oparciu o zaleconą literaturę, aktywny udział w ćwiczeniach oraz przygotowanie projektu studenckiego. Dopuszczalne są maksymalnie trzy nieobecności na zajęciach, druga i trzecia nieobecność wymaga zaliczenia.
Literatura
Zobacz rubrykę "Opis'
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: