Historia Polski XIX w. - ćwiczenia 2900-LZ-HPL19-C
I. Zajęcia wstępne
II. Szlachta / ziemiaństwo
Przemiany społeczne w Królestwie Polskim 1815-1864, red. W.Kula, J.Leskiewicz, Wrocław 1979 s.27-56, 371-380.
J. U. Niemcewicz, Dwaj panowie Sieciechowie, Kraków 2003 (lub inne wydanie).
Krótka powieść Niemcewicza to równoległy obraz dorastania, wchodzenia w życie publiczne i uzyskiwania stabilizacji życiowej przez dwóch przedstawicieli rodziny Sieciechów: jednego żyjącego w czasach Augusta II, drugiego – w Księstwie Warszawskim. Jak Niemcewicz widzi zmiany w postawach i stylu życia szlachty? Czy ci dwaj przedstawiciele rodziny Sieciechów mają ze sobą coś wspólnego?
III. Żydzi
Przemiany społeczne w Królestwie Polskim …, s.107-136.
H. Nussbaum, Z teki weterana warszawskiej gminy starozakonnych, Warszawa 1880, s.1-49, 66-72, 90-94.
Książka Nussbauma pokazuje przemiany dokonujące się stopniowo wśród polskich Żydów. Autor był Żydem „postępowym”; z dużym krytycyzmem podchodzi do tradycyjnych zachowań swoich współwyznawców.
IV. Chłopi
Przemiany społeczne w Królestwie Polskim…, s.57-82, 389-402.
K. Deczyński, Pamiętnik chłopa nauczyciela, wyd. K.Groniowski, Warszawa 1978 (lub inne wydanie).
Pamiętnik Deczyńskiego ukazuje sytuację chłopów w dobrach państwowych po zniesieniu poddaństwa. Proszę zwrócić uwagę na różne mechanizmy zależności chłopów od dzierżawcy tych dóbr.
V. Chłopi
[Michał D.Krajewski], Rozprawa o przyczynach ciemnoty niektórych osób duchownych stanu niższego i o ciemnocie ludu wiejskiego, Kraków 1816.
Jak Krajewski widzi społeczną rolę duchowieństwa parafialnego? Jakie są, jego zdaniem, przyczyny „ciemnoty” włościan?
Wawrzyniec Surowiecki, Uwagi względem poddanych w Polszcze i projekt do ich uwolnienia, w: W.Surowiecki, Wybór pism, oprac. J.Grzywicka, A. Łukaszewicz, Warszawa 1957, s.1-31.
Jakie kwestie związane z sytuacją chłopów wysuwają się tu na pierwszy plan? Jak widzi przyszłość polskiej wsi? Proszę zwrócić uwagę na problem własności ziemi chłopskiej.
VI. Miasto
Przemiany społeczne w Królestwie Polskim …, s.83-106, 307-323.
Gottlieb Langner, Pamiętnik dorożkarza warszawskiego 1832-1857, wyd. W.Zawadzki, Warszawa 1975.
Jak można zdefiniować status społeczny Langnera na kolejnych etapach jego kariery majątkowej? Jak sam widzi swoje miejsce w społeczeństwie? W jakim stopniu przypisuje sobie możliwość wpływania na bieg własnego życia i jakie widzi czynniki zewnętrzne kształtujące jego los? Jakie były mechanizmy awansu majątkowego Langnera?
VII. Miasto
Wawrzyniec Surowiecki, Uwagi o cechach, w: W.Surowiecki, Wybór pism, oprac. J.Grzywicka, A.Łukaszewicz, Warszawa 1957, s.495-515.
Jak Surowiecki widzi funkcje miast, zwłaszcza funkcje gospodarcze? Jaki obraz polskich miast wyłania się z tych tekstów? Jaka powinna być polityka państwa wobec miast?
Raporty Rajmunda Rembielińskiego z objazdu obwodu łęczyckiego w 1820 roku, [w:] Rajmund Rembieliński. Jego czasy i jego współcześni, red. A. Barszczewska-Krupa, Warszawa 1989, s.218-242.
Raporty Rembielińskiego dotyczą różnych miast: tych „prawdziwych” i tych tylko z nazwy, których mieszkańcy zajmowali się wyłącznie rolnictwem. Ukazują początki łódzkiego okręgu przemysłowego, wiążące się z masowym napływem niemieckich tkaczy. Mamy tu też obraz wysokiego urzędnika administracji państwowej realizującego politykę miejską władz. Na czym polega ta polityka?
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu zajęć studenci dysponują pogłębioną wiedzą o epoce, sprawniej analizują materiał źródłowy, wyrabiają sobie krytyczny stosunek do czytanych tekstów, potrafią lepiej dyskutować.
Metody dydaktyczne
Zajęcia prowadzone są w formie dyskusji, zagajanej, moderowanej i podsumowywanej przez prowadzącego zajęcia.
Kryteria oceniania
Prowadzący dokonuje każdorazowej oceny stopnia przygotowania studenta do poszczególnych zajęć - na podstawie wypowiedzi w dyskusji nad tekstami. Ocena końcowa wynika z takich cząstkowych ocen dokonywanych w czasie poszczególnych zajęć.
Warunkiem zaliczenia zajęć jest, obok obecności, także aktywny udział w zajęciach, wynikający z regularnego przygotowywania się do ćwiczeń (wedle listy lektur w sylabusie).
Student zalicza wszystkie nieobecności podczas mojego dyżuru. Jeżeli liczba nieobecności przekroczy dwie, ewentualne ich zaliczanie może mieć miejsce tylko po pozytywnej opinii kierownika Studium Zaocznego Historii.
Literatura
Oczekuję znajomości biografii autorów omawianych tekstów i okoliczności powstania tych tekstów. Możecie Państwo korzystać z PSB, Bibliografii Literatury Polskiej „Nowy Korbut” oraz ze słownika Pisarze polskiego oświecenia, red. T.Kostkiewiczowa, Z.Goliński, t.II-III, Warszawa 1994, 1996.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: