Techniki prezentacji i wystąpień publicznych w nauce 2900-LMK4-TPWP
1. Zaplanowanie prezentacji
• Analiza audytorium – ich motywacji, celów, zaangażowania
• Zrozumienie sytuacji odbiorcy i spojrzenie na temat prezentacji jego oczami - intersubiektywizacja
• Cele prezentacji – informacyjne i motywacyjne
• Ramowy układ prezentacji
• Przygotowanie argumentacji
• Dobór pomocy prezentacyjnych (m.in.: prezentacja w programie Power Point)
2. Motywowanie i wpływ
• Motywowanie pozytywne i negatywne
• Zasady wywierania wpływu
• Techniki wywierania wpływu
• Wpływ a manipulacja
3. Przygotowanie się do prezentacji
• Nastawienie prezentera i praca nad sobą
• Metody zwalczania tremy (która może wystąpić w trudnych sytuacjach)
• Wygląd prezentera
• Przygotowanie materiałów prezentacyjnych
• Organizacja spotkania
4. Start prezentacji - swobodne nawiązywanie kontaktu z odbiorcami
• Sposoby polecane na dobry początek
• Zachowania prezentera osłabiające dobre pierwsze wrażenie
• Metody przyciągania uwagi audytorium
• Elementy perswazji
• Komunikacja nieinwazyjna jako sposób wywoływania refleksji u odbiorców
5. Komunikacja werbalna
• Style retoryczne
• Język i sposób mówienia
• Głos prezentera
• Intonacja
• Frazowanie
• Tempo i emisja głosu
6. Mowa ciała
• Jak komunikować wiarygodnie?
• Zachowania mowy ciała a docelowy wizerunek mówcy
• Właściwa postawa ciała
• Gestykulacja
• Interpretacja zachowań słuchaczy
• Spójność komunikacyjna – podstawa wiarygodnego przekazu
• Wybór najkorzystniejszego miejsca dla mówcy
7. Samokontrola - panowanie nad sobą w trudnych sytuacjach
• Znudzone audytorium
• Niechętne zachowania słuchaczy
• Awarie i sytuacje nieprzewidziane
• Odpowiadanie na pytania i obiekcje słuchaczy
• Słuchanie
• Metody odpowiadania na zastrzeżenia słuchaczy
• Odpowiadanie na trudne pytania i ataki
• Posługiwanie się pomocami
• Zakończenie prezentacji
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się związane są z pozyskaniem określonej wiedzy, umiejętności i kompetencji.
W wymiarze wiedzy studenci poznają zasady konstruowania wypowiedzi retorycznej, czyli komunikatu, którego celem jest zrozumiałe dla odbiorców, interesujące i przekonujące przekazanie określonych treści. Dowiadują się, jakie reguły rządzą komunikacją między nadawcą i grupowym odbiorcą oraz co jest specyficzne dla wystąpień publicznych. Z tej specyfiki wynikają określone zalecenia praktyczne związane z planowaniem i wykonaniem prezentacji publicznej. Wiedza obejmuje poznanie szczegółów dotyczących tego, co powinno być poddane analizie na etapie przygotowywania prezentacji, z zaakcentowaniem charakterystyki odbiorców i ich typowych zachowań podczas spotkania prezentacyjnego.
Studenci poznają istotne techniki i zachowania prezentacyjne osoby prezentującej związane z takimi elementami, jak komunikowanie werbalne, komunikowanie niewerbalne, używanie pomocy prezentacyjnych, argumentowanie perswazyjne. Ważnym elementem wiedzy jest poznanie zasad odpowiadania na pytania audytorium.
Efektem realizacji zajęć jest także pozyskanie przez studentów określonych umiejętności. Szczególnie warto zwrócić uwagę na umiejętność komunikowania osobistego do grupy odbiorców. Studenci uczą się nie tylko przygotować, ale też wygłosić przemówienie prezentacyjne. Poznają techniki operowania głosem, zmieniania tempa mówienia i intonacji, konstruowania argumentów i ich przedstawiania. Studenci rozpoznają sposoby komunikowania niewerbalnego ze szczególnym naciskiem na spójność komunikowania werbalnego i niewerbalnego. Do pozyskiwanych w trakcie zajęć umiejętności należy zaliczyć poznanie sposobów odpowiadania na trudne pytania audytorium oraz zachowania się w innych trudnych sytuacjach, typu znudzone czy odwrotnie, zbyt rozkojarzone audytorium.
Uczestnicy zajęć pozyskują kompetencje osobowościowe, których łączne występowanie wzmacnia pozytywne efekty komunikowania się z otoczeniem i budowania z nim relacji. Kształtowane są tutaj postawy studentów charakteryzujące się otwartością na zmiany, otwartością na problemy i ludzi, asertywnością, pozytywnym myśleniem i podejściem do otoczenia oraz orientacją na otoczenie. Podczas zajęć zwraca się uwagę na inne kluczowe kompetencje służące skutecznemu prowadzeniu prezentacji, takie, jak ekstrawersja i wspomniana wcześniej otwartość oraz dobra samoocena. Kluczowe kompetencje związane są z wdrażaniem w życie pozyskanej wiedzy i umiejętności
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest test (pytania zamknięte i/lub półotwarte i/lub otwarte)
Uczestnictwo w zajęciach
Literatura
M. Trojanowski, Prezentacje i wystąpienia w biznesie. Istota, uwarunkowania, badania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019;
W. Niedzicki, Sztuka prezentacji w nauce, biznesie, polityce, Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: