Retoryka praktyczna 2900-LMK4-RET
Retoryka praktyczna, oparta między innymi na zasadach starożytnej retoryki, uczy panowania nad słowem. Porządkuje proces mówienia i przemawiania. Ułatwia sprawne opracowanie wystąpienia. Rozwija poczucie formy oraz umiejętność jej dostosowania do audytorium i okoliczności. Pomaga zwalczyć tremę, a podczas prezentacji ułatwia zapanowanie nad wszystkimi elementami składającymi się na retoryczne działanie.
Retoryka jest sprawczynią przekonywania. Podczas warsztatów z komunikacji praktycznej uczestnicy dowiadują się, jak uporządkować proces myślenia poprzedzający wystąpienie, analizują akcję retoryczną, uczą się na własnych i cudzych błędach, wykonują ćwiczenia.
Motywy przewodnie warsztatów:
- analiza podstawowych pojęć z dziedziny retoryki praktycznej i technik perswazyjnych
- tworzenie nawyku porządkowania każdej wypowiedzi
- wskazywanie roli słuchacza w procesie mówienia i przemawiania
- opis mechanizmów rozumienia i zapamiętywania słowa mówionego
- tworzenie indywidualnych wzorców perswazyjnych i argumentacyjnych
Treści do omówienia i przećwiczenia:
- etapy postępowania retorycznego i perswazyjnego
- znaczenie tezy i jej miejsce w planie wypowiedzi
- inwencja, czyli tworzenia całościowej wizji zagadnienia (retoryczny research)
- kwestionariusze retoryczne
- dystrybucja / kompozycja, czyli podział materiału; wewnętrzna organizacja wystąpienia, plan mowy, rodzaje konspektów
- wysłowienie, czyli elokucja: jak dobrać środki językowe stosownie do tematu wypowiedzi, sytuacji oraz audytorium
- memoria, czyli zapamiętywanie; elementy sztuki pamięci (mnemotechnik)
- akcja retoryczna, czyli mówca w działaniu – wskazówki i ćwiczenia (mimika, gest, postawa), praca z oddechem, mowa ciała
- wygłaszanie mów, ocena akcji retorycznej
- korekta wystąpień
- zasady retorycznej improwizacji
- improwizacja na zadany temat
- podstawowe zagadnienia dotyczące audytorium
- wystąpienia czytane (lektura tekstu własnego i cudzego)
- głos polemiczny, mowy okolicznościowe, święte oburzenie, niezłomny opór, próba pojednania et cetera.
- ćwiczenia i wskazówki dotyczące głosu w przestrzeni: pod gołym niebem, w zamkniętym pomieszczeniu; fakultatywnie „Hyde Park”, czyli zajęcia w plenerze, poza salą wykładową, na schodach, w holu)
Metody dydaktyczne
Trening dykcyjno-głosowy, analiza wystąpień studentów, krytyczna ocena wystąpień, (zapisanych, nagrywanych i filmowanych) ludzi kultury i mediów, polityków, biznesmenów et cetera. Uczymy się na własnych i cudzych błędach.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po warsztatach uczestnik wie:
- jak przygotować się do wystąpienia
- jak konstruować wypowiedź
- jak rozpoznać audytorium i nad nim panować
- jak rozprawić się z oponentem
- jak walczyć z tremą
- jak pracować nad sobą, doskonaląc zdobyte podczas kursu umiejętności
Potrafi zapanować nad oddechem i modulować głos, poprawia dykcję, nabiera pewności siebie, korzysta z wyuczonych wzorców perswazyjnych w różnych sytuacjach życiowych.
Kryteria oceniania
Oceniam aktywność na zajęciach, przygotowane wystąpienia, prezentacje improwizowane, otwartość i gotowość do ćwiczeń oraz retorycznych eksperymentów. Po zakończeniu warsztatów każdy student otrzymuje ocenę opisową (profil retoryczny w formie listu) z analizą swych atutów i braków oraz indywidualnymi ćwiczeniami.
zaliczenie na ocenę.
Literatura
Arystoteles, „Retoryka”
Richard Holtermann, „Wprowadzenie do retoryki”,
Mirosław Korolko, „Sztuka retoryki, przewodnik encyklopedyczny”
Andrzej Wiszniewski, „Jak przekonująco mówić i przemawiać”
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: