Węzłowe problemy wybranej epoki historycznej w świetle źródeł i monografii (nowożytna) 2900-L-WP-N-EA
Student dokonuje analizy metodologii zastosowanej w opracowaniach oraz krytycznego rozbioru źródeł, osadzając tę wiedzę w ramach faktograficznych i chronologicznych przyswojonych na podstawie wskazanych podręczników. Na podstawie wskazanych lektur poznaje węzłowe problemy epoki, uporządkowane chronologicznie i tematycznie, złożone uwarunkowania zjawisk i procesów historycznych zachodzących w tej epoce, ich aspekty kulturowe, gospodarcze, polityczne i społeczne. Uwieńczeniem samodzielnej pracy studenta jest rozmowa z egzaminatorem, w której student konstruuje złożoną wypowiedź na tematy związane z epoką z wykorzystaniem specjalistycznej terminologii, ćwiczy umiejętność obrony własnego stanowiska przy wykorzystaniu argumentacji opartej na materiale źródłowym i stanie badań. Egzamin obejmuje znajomość 6-8 wybranych opracowań i źródeł, osadzoną w ramach faktograficznych i chronologicznych ze wskazanych podręczników oraz przedstawianych na wykładzie na platformie Kampus.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu przedmiotu student zna węzłowe problemy dziejów nowożytnych w układzie chronologicznym i tematycznym, rozumie uwarunkowania społeczne, polityczne, kulturowe i gospodarcze zjawisk i procesów właściwych dla tej epoki w ujęciu przekrojowym, ma pogłebioną wiedzę na temat wybranych aspektów szczegółowych epoki oraz typologię źródeł, umie krytycznie analizować opracowania naukowe oraz dokonywać samodzielnie krytyki źródła, ma umiejętności w zakresie konstruowania złożonych wypowiedzi ustnych z wykorzystaniem specjalistycznej terminologii właściwej dla historii nowożytnej oraz prowadzenia dyskusji akademickiej.
Kryteria oceniania
Na egzaminie wymagane jest opanowanie wiedzy faktograficznej ze wskazanych podręczników i wykładów na platformie Kampus oraz na tle wiedzy faktograficznej znajomość 6-8 wybranych opracowań i źródeł i umiejętność ich krytycznej analizy.
Oceniane są wiedza faktograficzna, rozumienie związków przyczynowo-skutkowych między wydarzeniami i procesami, umiejętność krytycznej analizy monografii naukowej, zastosowanych w niej metod, pytań badawczych i wniosków, a także umiejętność budowania spójnej wypowiedzi na temat naukowy i głębia argumentacji.
Literatura
Zob. sylabus grupy. Lista lektur różni się w zależności od prowadzącego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: