Wstęp do badań historycznych 2900-L-WBH
Celem zajęć jest zapoznanie studenta ze specyfiką przedmiotową i metodologiczną nauki historycznej, wprowadzenie do teorii i praktyki wnioskowania historycznego oraz krytyki źródeł, a także zaznajomienie z etapami postępowania badawczego właściwego dla historii; w trakcie ćwiczeń student poznaje formy i funkcje pisarstwa historycznego, specjalistyczne wydawnictwa pomocnicze (bibliografie, słowniki itp.) opublikowane w druku lub w formie elektronicznej i ich wykorzystanie w pracy historyka, a także wybrane instytucje kultury służące zachowaniu dziedzictwa historycznego i upowszechniające wiedzę historyczną oraz możliwość wykorzystania wiedzy historycznej w różnych inicjatywach popularyzatorskich. W trakcie zajęć poznaje i testuje w praktyce metody prowadzenia kwerendy bibliograficznej, zasady gromadzenia, selekcjonowania i porządkowania informacji źródłowych i pozaźródłowych niezbędnych w procesie badawczym, sporządzania aparatu krytycznego do tekstu naukowego i popularnonaukowego. Celem zajęć jest także przekazanie norm etycznych obowiązujących w pracy badawczej historyka i w popularyzacji wiedzy historycznej.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu zajęć student zna i rozumie przedmiot i podstawowe metody historii jako nauki, rozumie pojęcie źródła historycznego i istotę jego krytyki jako podstawy pracy badawczej oraz przebieg procesu badawczego wraz z rolą wykorzystywanych w tym procesie specjalistycznych pomocy; zna wybrane instytucje ochrony dziedzictwa historycznego i sposoby korzystania z ich zasobów; wie, jaką funkcję pełnią różne gatunki pisarstwa historycznego; rozumie rolę wiedzy historycznej w różnych instytucjach i formach aktywności społecznej oraz ryzyko związane z jej nieetycznym wykorzystywaniem; zna zasady etyczne, rządzące postępowaniem badawczym historyka i ich przestrzega; umie przeprowadzić ogólną krytykę źródła oraz zaprojektować i zrealizować kwerendę bibliograficzną na określony temat, w tym przy wykorzystaniu narzędzi cyfrowych; wie, w jaki sposób wiedza historyczna może być wykorzystywana w różnych obszarach aktywności społecznej, jest także wyczulony na nadużycia popełniane w tym zakresie.
Kryteria oceniania
Ocena końcowa wystawiana jest:
- poprzez bieżącą, systematyczną ocenę przygotowania studentów do zajęć i ich merytorycznego udziału dyskusji,
- za pomocą okresowych sprawdzianów pisemnych.
Warunkiem niezbędnym do zaliczenia przedmiotu jest samodzielne przygotowanie kwerendy bibliograficznej na wybrany temat.
Podstawowym warunkiem zaliczenia przedmiotu jest odpowiednia frekwencja na zajęciach (dopuszczalne trzy nieobecności, w tym dwie do zaliczenia). Warunki zaliczenia nieobecności na zajęciach zostały opisane w indywidualnych sylabusach.
Literatura
Literatura zdefiniowana w indywidualnych sylabusach zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: