Dydaktyka WOS w szkole podstawowej (Specjalizacja Nauczycielska, I stopień, program od 2017, historia/WOS) 2900-L-SN-DWOS
Zajęcia „Dydaktyka WOS w szkole podstawowej” skierowane są do studentów realizujących specjalność nauczycielską na kierunku “Historia.
Celem zajęć jest przygotowanie studentów do samodzielnego przygotowania i prowadzenia lekcji WOS w szkole podstawowej. Podczas zajęć studenci nabywają wiedzę i umiejętności z zakresu treści podstawy programowej, celów ogólnych i szczegółowych, metod nauczania i form pracy, planowania pracy z uczniami, w tym tworzenia scenariuszy lekcji.
Podczas zajęć studenci zapoznają się z zapisami podstawy programowej dla przedmiotu WOS w szkole podstawowej oraz i ich metodyczną interpretacją. W jej zakres wchodzi: rozumienie koncepcji nauczania WOS w szkole podstawowej, prawidłowe odczytywanie znaczenia czasowników operacyjnych, znajomość merytorycznych treści nauczania w szkole podstawowej oraz kształconych na tym etapie edukacji kompetencji.
Podczas zajęć studenci dowiadują się jak formułować poprawnie cele i kryteria sukcesu oraz jak sprawdzić, czy zostały one zrealizowane.
Podczas zajęć studenci dowiadują się, jak wykorzystać poszczególne metody na lekcjach WOSu.
Studenci poznają zasady planowania lekcji WOS i pisania scenariuszy.
Podczas zajęć poruszane jest zagadnienie uczenia uczniów krytycznego myślenia, czy odróżniania faktów od opinii.
W cyklu 2023Z:
Zajęcia „Dydaktyka WOS w szkole podstawowej” skierowane są do studentów realizujących specjalność nauczycielską na kierunku “Historia. Celem zajęć jest przygotowanie studentów do samodzielnego przygotowania i prowadzenia lekcji WOS w szkole podstawowej. Podczas zajęć studenci nabywają wiedzę i umiejętności z zakresu treści podstawy programowej, celów ogólnych i szczegółowych, metod nauczania i form pracy, planowania pracy z uczniami, w tym tworzenia scenariuszy lekcji. |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
student zna i rozumie:
- treści nauczania przedmiotu WOS oraz typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem;
- zasady planowania lekcji WOS i tworzenia jej scenariusza
- sposób wykorzystania debaty oraz metody projektu na lekcjach WOS
- zagadnienia związane z planowania działu
- warsztat pracy: właściwe wykorzystanie czasu lekcji oraz doboru metod i form pracy właściwych dla nauczania we wszystkich typach szkół;
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
- zaplanować i przeprowadzić lekcję WOSu
- zaprojektować dział
- przygotować ćwiczenia doskonalące umiejętność krytycznego myślenia
- dostosować sposób pracy do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów
- wykorzystać różnorodne środki dydaktyczne na lekcjach
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
- twórczego poszukiwania najlepszych rozwiązań dydaktycznych sprzyjających postępom uczniów
- stosowania w pracy zasad i norm etycznych; budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych
- promowania odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych, oraz poszanowania praw własności intelektualnej
- zachęcania uczniów do rozwijania tzw. kompetencji przyszłości, m.in. krytycznego myślenia
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia zajęć oraz kryteria oceniania:
- obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieobecności. Obie trzeba zaliczyć, o ile prowadząca nie zwolni z tego obowiązku)
- aktywność na zajęciach
- przygotowanie do zajęć (znajomość materiałów zadanych przed zajęciami)
- wykonanie prac zaliczeniowych: Proszę przygotować propozycję części lekcji z wykorzystaniem wybranej metody nauczania oraz przygotować scenariusza lekcji WOS na wybrany temat.
Literatura
- Bieniek M., Dydaktyka historii. Wybrane zagadnienia, Olsztyn 2007
- Chorąży E., Konieczka-Śliwińska D., Roszak S., Edukacja historyczna w szkole. Teoria i praktyka, Warszawa 2008
- Korzeniowski J., Machałek M., Edukacja obywatelska w szkole, teoria i praktyka, Warszawa 2011
- Marzano R., Sztuka i teoria skutecznego nauczania, Warszawa 2012
- Sawiński J.P., Sposoby aktywizowania uczniów w szkole XXI wieku. Pytania, refleksje, dobre rady. Poradnik dla nauczyciela, Warszawa 2014
- Szulc A., Nowa szkoła: zmianę warto zacząć przy tablicy, Rybna 2019
-Wojdon J., Techniki kreatywnego myślenia w kształtowaniu pojęć historycznych (link: https://www.academia.edu/22763872/Techniki_kreatywnego_my%C5%9Blenia_w_kszta%C5%82towaniu_poj%C4%99%C4%87_historycznych)
-Wójcik A., Podstawy dydaktyki dla studentów przygotowujących się do zawodu nauczyciela : podręcznik akademicki do wykładów i ćwiczeń, Lublin 2019
- Współczesna dydaktyka historii. Zarys encyklopedyczny dla nauczycieli i studentów, pod red. J. Maternickiego, Warszawa 2004
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: