Dydaktyka historii cz. 1 (Specjalizacja nauczycielska) 2900-L-SN-DH1
Zajęcia „Dydaktyka historii cz.1” skierowane są do studentów realizujących specjalność nauczycielską na kierunku “Historia. Celem zajęć jest przygotowanie studentów do samodzielnego przygotowania i prowadzenia lekcji historii w szkole podstawowej. Podczas zajęć studenci nabywają wiedzę i umiejętności z zakresu treści podstawy programowej, celów ogólnych i szczegółowych, metod nauczania i form pracy, planowania pracy z uczniami, w tym tworzenia scenariuszy lekcji.
Podczas zajęć studenci zapoznają się z zapisami podstawy programowej dla przedmiotu historia w szkole podstawowej oraz i ich metodyczną interpretacją. W jej zakres wchodzi: rozumienie koncepcji nauczania historii w szkole podstawowej, prawidłowe odczytywanie znaczenia czasowników operacyjnych, znajomość merytorycznych treści nauczania w szkole podstawowej oraz kształconych na tym etapie edukacji kompetencji warsztatu historyka.
Na zajęciach poruszany jest także aspekt uczenia myślenia chronologicznego oraz kształtowania pojęć historycznych, co w szczególności uczniom ze szkoły podstawowej przysparza wiele trudności.
Podczas zajęć uczestnicy będą nabywać umiejętności planowania lekcji pod kątem treści merytorycznych, które uczniowie powinni poznać i przyswoić na tej lekcji. W tym doboru tych treści do celu opisanego w podstawie programowej do historii. Będą też ćwiczyć umiejętność zadawania uczniom pytań oraz pracy z błędem uczniowskim.
Ważnym elementem zajęć będzie też ćwiczenie sposobów uczenia uczniów metod notowania podczas lekcji.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie:
- zagadnienie edukacji włączającej, a także sposoby realizacji zasady inkluzji;
- zróżnicowanie potrzeb edukacyjnych uczniów i wynikające z nich zadania szkoły dotyczące dostosowania organizacji procesu kształcenia i wychowania;
- treści nauczania historii oraz typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem;
- zapisy Podstawy Programowej do szkoły podstawowej oraz do przedmiotu historia
- potrzebę i metody strukturyzacji wiedzy;
- warsztat pracy: właściwe wykorzystanie czasu lekcji oraz doboru metod i form pracy właściwych dla nauczania we wszystkich typach szkół;
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
- zorganizować pracę uczniów;
- zaplanować początek lekcji
- podejmować pracę z uczniami rozbudzającą ich zainteresowania przeszłością, historią kraju i świata oraz rozwijającą ich uzdolnienia, właściwie dobierać treści nauczania, zadania i formy pracy w ramach samokształcenia oraz promować osiągnięcia uczniów;
- skutecznie animować i monitorować realizację zespołowych działań edukacyjnych uczniów;
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
- twórczego poszukiwania najlepszych rozwiązań dydaktycznych sprzyjających postępom uczniów;
- podejmowania decyzji związanych z organizacją procesu kształcenia w edukacji włączającej;
Kryteria oceniania
Podstawą uzyskania przez uczestnika zajęć oceny z nich będzie
- przygotowanie do zajęć (znajomość materiałów zadanych przed zajęciami udokumentowana przygotowaniem notatek z zadanych lektur, w tym podcastów)
- zaliczenie prac opisanych w tym sylabusie oraz zadanych przez prowadzącego. Każdą pracę będzie można poprawić w terminie wyznaczonym przez prowadzącego.
Literatura
- Bieniek M., Dydaktyka historii. Wybrane zagadnienia, Olsztyn 2007.
- Chapman A, Knowing History in Schools.Powerful knowledge and the powers of knowledge, 2021.
- Chorąży E., Konieczka-Śliwińska D. , Roszak S., Edukacja historyczna w szkole. Teoria i praktyka, Warszawa 2008.
- Marzano R., Sztuka i teoria skutecznego nauczania, Warszawa 2012
- MaternickiJ., Majorek Cz., Suchoński A., Dydaktyka historii, Warszawa 1993
- Ostrowska M., Jak formułować informację zwrotną, która buduje sprawczość i wiarę w siebie?, Głos Pedagogiczny, 11, 2021
- Pawlicki A., Wiedza wyzwalająca. Liberating knowledge, w: Polonistyka. Innowacje,15, 2022
- Sawiński J.P., Sposoby aktywizowania uczniów w szkole XXI wieku. Pytania, refleksje, dobre rady. Poradnik dla nauczyciela, Warszawa 2014
- Szulc A., Nowa szkoła: zmianę warto zacząć przy tablicy, Rybna 2019
- Wiggins G., McTighe J., Understanding by Design, 2005
-Wojdon J., Techniki kreatywnego myślenia w kształtowaniu pojęć historycznych (link: https://www.academia.edu/22763872/Techniki_kreatywnego_my%C5%9Blenia_w_kszta%C5%82towaniu_poj%C4%99%C4%87_historycznych)
-Wójcik A., Podstawy dydaktyki dla studentów przygotowujących się do zawodu nauczyciela : podręcznik akademicki do wykładów i ćwiczeń, Lublin 2019
- Współczesna dydaktyka historii. Zarys encyklopedyczny dla nauczycieli i studentów, pod red. J. Maternickiego, Warszawa 2004
arszawa 2004
Uwagi
W cyklu 2024Z:
Realizacja programu specjalizacji nauczycielskiej na studiach I stopnia na kierunku “Historia” oraz zaliczenie zajęć „Podstawy dydaktyki”. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: