Archiwistyka. Zarządzanie dokumentami i archiwum bieżącym w instytucji. 2900-L-SA-ZDIAB
Treści kształcenia: modele organizacji kancelarii XX-XXI w.: system tradycyjny, system elektronicznego zarządzania dokumentacją, system tradycyjny: pojęcia kancelaryjne, dokumenty zarządzania dokumentacją – instrukcje kancelaryjna i o zakresie działania i organizacji archiwum zakładowego, jednolity rzeczowy wykaz akt w praktyce kancelaryjnej, obieg dokumentacji, obieg informacji, akta spraw i serie w kancelarii współczesnej, wykorzystanie narzędzi informatycznych, modele organizacji archiwum, standardy archiwum bieżącego – instrukcje, ewidencja archiwum bieżącego, opis w archiwum bieżącym, zabezpieczenie dokumentacji w archiwum bieżącym.
Ostateczną listę tematów ustala prowadzący.
Spis tematów zawarty jest w sylabusie.
|
W cyklu 2024L:
Pełny opis: Treści kształcenia: modele organizacji kancelarii XX-XXI w.: system tradycyjny, system elektronicznego zarządzania dokumentacją, system tradycyjny: pojęcia kancelaryjne, dokumenty zarządzania dokumentacją – instrukcje kancelaryjna i o zakresie działania i organizacji archiwum zakładowego, jednolity rzeczowy wykaz akt w praktyce kancelaryjnej, obieg dokumentacji, obieg informacji, akta spraw i serie w kancelarii współczesnej, wykorzystanie narzędzi informatycznych, modele organizacji archiwum, standardy archiwum bieżącego – instrukcje, ewidencja archiwum bieżącego, opis w archiwum bieżącym, zabezpieczenie dokumentacji w archiwum bieżącym. Ostateczną listę tematów ustala prowadzący. Spis tematów zawarty jest w sylabusie. |
W cyklu 2025L:
Pełny opis: Treści kształcenia: modele organizacji kancelarii XX-XXI w.: system tradycyjny, system elektronicznego zarządzania dokumentacją, system tradycyjny: pojęcia kancelaryjne, dokumenty zarządzania dokumentacją – instrukcje kancelaryjna i o zakresie działania i organizacji archiwum zakładowego, jednolity rzeczowy wykaz akt w praktyce kancelaryjnej, obieg dokumentacji, obieg informacji, akta spraw i serie w kancelarii współczesnej, wykorzystanie narzędzi informatycznych, modele organizacji archiwum, standardy archiwum bieżącego – instrukcje, ewidencja archiwum bieżącego, opis w archiwum bieżącym, zabezpieczenie dokumentacji w archiwum bieżącym. Ostateczną listę tematów ustala prowadzący. Spis tematów zawarty jest w sylabusie. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024L: | W cyklu 2025L: |
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się:
I. WIEDZA
Absolwent zna i rozumie:
1. zna cykle życia dokumentacji (kancelaria – archiwum bieżące – archiwum wieczyste),
2. zna różne modele organizacji kancelarii,
3. zna różne modele organizacji archiwum zakładowego,
4. zna dokumenty zarządzania dokumentacją.
II. UMIEJĘTNOŚCI
Absolwent potrafi:
1. umie wskazać cykl życia dokumentacji,
2. potrafi określić zasady obiegu dokumentacji w systemie kancelaryjnym,
3. potrafi dokonać analizy dokumentów służących zarządzaniu dokumentacją,
4. umie sporządzić spis zdawczo-odbiorczy oraz inne pomoce ewidencyjne archiwum zakładowego,
5. potrafi prowadzić ewidencję archiwum zakładowego.
III. KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Absolwent jest gotów do:
1. wykazuje poszanowanie dla racjonalnego systemu zarządzania dokumentacją opartego na zapisanych zasadach regulujących to zjawisko,
2. propaguje szacunek dla tworzonej dokumentacji i racjonalnych metod jej zabezpieczenia (właściwej ewidencji i warunków przechowywania).
Kryteria oceniania
1. Udział w dyskusji.
2. Znajomość literatury przedmiotu.
3. Umiejętność tworzenia własnych udokumentowanych tez.
4. Odpowiednia frekwencja.
Literatura
Archiwa bieżące. Zagadnienia teoretyczne i praktyczne rozwiązania, pod red. M. Jabłońskiej, BZD, t.5, Toruń, 2015.
Archiwa przejściowe i zbiorcze, pod red. D. Drzewieckiej, M. Jabłońskiej, Toruń, 2015.
Bunkowska Paulina, Jabłońska Marlena, Robótka Halina, Współczesna dokumentacja typowa, BZD, t. 5, Toruń, 2014.
Degen Robert, Archiwa bieżące. Pojęcie i systematyzacja, w: Archiwa bieżące. Zagadnienia teoretyczne i praktyczne rozwiązania, red. M. Jabłońska, BZD, t.5 , Toruń, 2015, s. 11 – 33.
Degen Robert, Dokumentacja i jej podział, w: Współczesna dokumentacja urzędowa, pod red. H. Robótki, BZD, t.2, Toruń, 2011, s. 11 – 33.
Kancelaria I archiwum zakładowe, pod red. E. Borodija, Warszawa 2019.
Konstankiewicz Marek, Niewęgłowski Adrian, Narodowy zasób archiwalnym i archiwa, Komentarz, Warszawa, 2016
Konstankiewicz Marek, Zagadnienia prawne i administracyjne w badaniach nad zarządzaniem dokumenatacją, w: Archiwistyka na uniwersytetach i archiwistyka w archiwach, pod red. W. Chorążyczewskiego, A. Rosy, Toruń, 2009, s. 145 – 146.
Polski słownik archiwalny, pod red. W. Maciejewskiej, Warszawa, 1974.
Robótka Halina, System informacji archiwalnej czy system zarządzania informacją archiwalną w epoce nowych technologii, w: Historyk-Archiwista-Komputer, Toruń 2004, s. 11-26
Robótka Halina, Współczesna biurowość, BZD, t. 1, Toruń, 2010.
Robótka Halina, Zarządzanie dokumentacją w podmiocie (organizacji, instytucji, u aktotwórcy). Wprowadzenie do tematyki, w: Zarządzanie dokumentacją. Badania i dydaktyka, pod red. R. Degena, M. Jabłońskiej, BZD, t.6, Toruń, 2016, s. 11 – 36.
Robótka, Model archiwum bieżącego w polskim prawie archiwalnym, kilka refleksji na temat, Archiwa – Kancelarie – Wzory, T. II, Toruń, 2008, s. 49 – 60.
Roman Wanda, Terminologia archiwalna – ewolucja czy rewolucja?, w: Teoria archiwalna wczoraj – dziś – jutro, pod Re. W. Choroążyczewskiego, A. Rosy, Toruń, 2011, s. 203 – 217.
Roman Wanda, Współczesna kultura dokumentacyjna, Toruń, 2013, s. 195 – 215.
Współczesna biurowość w administracji publicznej. Komentarz do instrukcji biurowej Prezesa Rady Ministrów z 2011 roku, Toruń 2013.
Współczesna dokumentacja urzędowa, pod red. H. Robótki, Toruń, 2011.
Zarządzanie dokumentacją. Badania i dydaktyka, pod red. R. Degena, M. Jabłońskiej, BZD, t.6, Toruń, 2016.
|
W cyklu 2025L:
Archiwa bieżące. Zagadnienia teoretyczne i praktyczne rozwiązania, pod red. M. Jabłońskiej, BZD, t.5, Toruń, 2015. |
Uwagi
|
W cyklu 2024L:
Wymagania wstępne (w tym formalne) Student powinien mieć podstawową wiedzę w dziedzinie archiwalnej, w tym funkcji, zakresu działania oraz zarządzania archiwami w Polsce. |
W cyklu 2025L:
Wymagania wstępne (w tym formalne) Student powinien mieć podstawową wiedzę w dziedzinie archiwalnej, w tym funkcji, zakresu działania oraz zarządzania archiwami w Polsce. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: