Nauki społeczne – socjologia 2900-L-NS-SOC
Interdyscyplinarność prowadzenia badań naukowych nie jest nowym postulatem. Do takiego otwartego na refleksję i wrażliwość nauk społecznych podejścia mają wdrażać studentów zajęcia z socjologii. W ich ramach uczestnicy będą mieli możliwość zapoznania się z podstawowymi pojęciami tej dziedziny nauki m in. teorią oraz metodologią socjologii, typami więzi społecznych, wzorami działań społecznych, rodzajami kontaktów społecznych czy pułapkami społecznymi. Studenci zapoznają się na nich z klasycznymi tekstami socjologicznymi takich autorów jak m.in. Max Weber, Robert K. Merton, Anthony Giddens, Eliot Aronson, Ernest Gellner, Stanisław Ossowski czy Jerzy Szacki.
Metody dydaktyczne:
Omawiane zajęcia noszą charakter konwersatorium, a co za tym idzie, podstawową metodą pracy na nich jest dyskusja, prowadzona w oparciu o lekturę tekstów wskazanych w sylabusie, krótkich źródeł rozdawanych na zajęciach, prezentowanej ikonografii lub filmu. Niektóre z tematów mogą być realizowane w formie wykładu prowadzącego zajęciach. Studenci mogą także opracowywać indywidualne lub grupowe prezentacje na zadane tematy.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
- potrafi omówić i ocenić poglądy autorów przeczytanych tekstów innych niż historia nauk społecznych.
- posługuje się podstawową terminologią innych niż historia nauk społecznych.
- rozpoznaje wspólne dla historii i wybranej nauki społecznej obszary zainteresowań i badań.
- potrafi uwzględnić perspektywy innych niż historia nauk społecznych w formułowaniu pytań badawczych i szukaniu nań odpowiedzi w badaniach historycznych.
- rozwija umiejętności pracy zespołowej w rozwiązywaniu prostych problemów badawczych.
- rozwija umiejętność krytycznej analizy zjawisk i procesów społecznych, politycznych i kulturowych zachodzących we współczesnym świecie, z wykorzystaniem narzędzi, jakimi dysponują inne niż historia nauki humanistyczne.
- rozwija umiejętność krytycznego i analitycznego myślenia.
- rozwija umiejętność udziału w publicznej dyskusji, w oparciu o merytoryczne argumenty z poszanowaniem opinii innych jej uczestników.
- rozumie potrzebę stosowania zasad etycznych w badaniach.
Kryteria oceniania
Rygor zaliczenia przedmiotu będzie określony przez każdego z prowadzących zajęcia w szczegółowym sylabusie. Na ocenę końcową złożą się frekwencja, aktywny udział w zajęciach (dyskusja w oparciu o lekturę zadanych materiałów) i ewentualnie sprawdzian końcowy.
Literatura
Literatura, tak obowiązkowa, jak i zalecana, zostanie podana przez prowadzących w sylabusach poszczególnych grup.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: