Miasta w Królestwie Polskim (1815-1915) 2900-L-MKP
Podstawowym celem zajęć jest przedstawienie i analiza uwarunkowań administracyjnych, gospodarczych, politycznych, przestrzennych i społecznych, określających kierunki rozwoju ośrodków miejskich kongresowego Królestwa Polskiego oraz definiujących ich kształt, specyfikę i położenie przez cały okres funkcjonowania tego organizmu państwowego.
Zajęcia odbędą się w dwóch blokach. Blok I, obejmujący spotkania stacjonarne, podzielono na sześć części. W ramach pierwszej z nich objaśniony zostanie sposób funkcjonowania i sytuacja miast zlokalizowanych na obszarze Królestwa w okresie bezpośrednio poprzedzającym jego powołanie. Pozostałe części poświęcono omówieniu zagadnień charakterystycznych dla kolejnych etapów istnienia Królestwa.
W ramach bloku II wiedza zdobyta przez Uczestników zajęć znajdzie zastosowanie i zostanie pogłębiona w trakcie spotkań terenowych, których realizację przewidziano na obszarze Warszawy oraz – w zależności od chęci Uczestników i możliwości czasowych – w pojedynczej lokalizacji pozawarszawskiej.
Podstawą pracy na zajęciach stacjonarnych (blok I) będzie analiza różnorodnych źródeł, m.in. aktów prawnych, dokumentów archiwalnych, prasy czy różnego rodzaju wydawnictw zwartych, odpowiadających zakresowi terytorialnemu i chronologicznemu zajęć. Spotkania terenowe (blok II) oparte zostaną na źródłowej analizie topografii miasta oraz architektury, popartej lekturą adekwatnych tekstów źródłowych i literatury przedmiotu.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć Uczestnicy:
- Znają specyfikę miast kongresowego Królestwa Polskiego i potrafią twórczo wykorzystać poznane podczas zajęć typy zasobów źródłowych oraz literaturę przedmiotu w celu samodzielnej budowy narracji historiograficznej w ujęciu chronologicznym, terytorialnym i kulturowym omawianym podczas zajęć.
- Znają i rozumieją swoistość, przedmiot i metodę oraz dorobek międzydziedzinowych badań nad obszarami tematycznymi poruszanymi podczas zajęć, a także posiadają umiejętność krytycznej analizy materiałów źródłowych oraz znają i potrafią posługiwać się specjalistyczną terminologią w zakresie odpowiadającym programowi zajęć.
- Potrafią samodzielnie rozbudowywać własne kompetencje w zakresie twórczego wykorzystania historii miejskiej kongresowego Królestwa Polskiego.
- Posiadają kompetencje umożliwiające wykorzystanie wiedzy zdobytej w trakcie zajęć w odniesieniu do społecznego, politycznego, gospodarczego i kulturowego kontekstu zarówno historycznych, jak i współczesnych ośrodków miejskich.
Kryteria oceniania
Podstawowym warunkiem zaliczenia zajęć jest obecność; dopuszczalne są maksymalnie 3 nieobecności, w tym jedna bez konsekwencji, a dwie do odrobienia.
Ocena będzie uzależniona w głównej mierze od aktywności i przygotowania Uczestników do zajęć.
Literatura
Zamieszczony poniżej wybór literatury przedmiotu ma charakter informacyjny. Lektury omawiane na kolejnych spotkaniach będą wskazywane Uczestnikom zajęć na bieżąco.
- Dumała K., Przemiany przestrzenne miast i rozwój osiedli przemysłowych w Królestwie Polskich w latach 1831-1869, Warszawa 1974.
- Kalinowski W., Zarys historii budowy miast w Polsce do połowy XIX wieku, Toruń 1966.
- Kizwalter T., "Nowatorstwo i rutyny". Społeczeństwo Królestwa Polskiego wobec procesów modernizacji (1840-1863), Warszawa 1991.
- Kołodziejczyk R., Burżuazja polska w XIX i XX wieku. Szkice historyczne, Warszawa 1979.
- Nietyksza M., Rozwój miast i aglomeracji miejsko-przemysłowych w Królestwie Polskim 1865-1914, Warszawa 1986.
- Pruss W., Ludność Królestwa Polskiego 1864-1914, Warszawa 2019.
- Puś W., Rozwój przemysłu w Królestwie Polskim 1870-1914, Łódź 1997.
- Śmiechowski K., Dyskusja o problemach i przyszłości miast w Królestwie Polskim 1905-1915, Łódź 2020.
- Wielkomiejski rozwój Warszawy do 1918 r., opr. I. Pietrzak-Pawłowska, Warszawa 1973.
- Ziemia obiecana. Miasto i nowoczesność. Wystawa Muzeum Historii Polski, Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie, 25 września - 6 grudnia 2015 r., red. Nauk. M. Kopczyński, tłum. A. Kopczyński, Warszawa 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: