Kino i film do I wojny światowej 2900-L-KFIWS
XIX wiek przyniósł wiele zmian w zakresie technologiczno-kulturowym. Przełomowe wynalezienie fotografii umożliwiło kolejne eksperymenty nad zatrzymywaniem obrazu, które ostatecznie, u schyłku epoki, doprowadziły do powstania kamery filmowej. Wczesne kino drastycznie różniło się od tego, które znamy dziś; przechodziło różne kryzysy i wymagały licznych eksperymentów aby stać się czymś więcej niż tylko „kolejną formą rozrywki”. Jeszcze w XIX w. dostrzeżono też historiograficzny potencjał ruchomych obrazów oraz ich wartość źródłoznawczą. Niniejsze zajęcia fakultatywne mają na celu przybliżyć studentom wczesną historię kina, a także pokazać, w jaki sposób odczytywać filmowe źródło w badaniach nad epoką. Student zostanie zapoznany z odpowiednią terminologią i wprowadzony do badań nad filmem w epokowych kontekstach. Omówimy kontekst historyczny, postęp technologiczny, który doprowadził do powstania kinematografu oraz wczesnych taśm filmowych, a także pierwsze gatunki filmowe oraz artystyczny walor zachowanych filmów niemych. Studentowi przedstawione zostaną również sylwetki najważniejszych postaci, m.in. braci Lumière, Georgesa Mélièsa, Eadwarda Muybridge’a, Louisa Le Prince’a, Thomasa Edisona, Kazimierza Prószyńskiego i Bolesława Matuszewskiego. Kurs zakończy się rozważaniami na temat wpływu wczesnego kina na pamięć współczesnych twórców filmowych (na podstawie analizy filmów i seriali, np. Hugo i jego wynalazek, Detektyw Murdoch, Dracula F. F. Coppola).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student zna i rozumie:
- specyfikę metody krytyki filmu jako źródła historycznego
- w stopniu pogłębionym wykorzystanie filmu w badaniach nad wybraną epoką i obszarem badań historycznych; rozumie przyczyny gatunkowej i typologicznej zmienności źródła filmowego w czasie oraz sposoby ich rozpoznawania, opisu i klasyfikowania
Absolwent potrafi:
- przeprowadzić krytykę i analizę filmu jako źródła historycznego z wykorzystaniem narzędzi nauk pomocniczych historii, w tym narzędzi cyfrowych, i na podstawie ich analizy formułować krytyczne sądy
- postawić odpowiednie pytania badawcze i ocenić użyteczność filmu jako źródła historycznego w badaniach nad pamięcią
- ocenić zgodnie z zasadami krytyki naukowej stan badań nad wybranym źródłem i problemem oraz różne propozycje interpretacyjne i metodologiczne występujące w tych badaniach
- śledzić postęp badań w dziedzinie badań historycznych nad filmem, samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze, rozwijać zainteresowania
- dokonać selekcji i wykorzystać inne źródła w celu skonfrontowania ich ze źródłem filmowym
Absolwent jest gotów do:
- prezentowania aktywnej i krytycznej postawy wobec przekazywanych mu treści
Kryteria oceniania
Literatura
Przedstawiona literatura jest wstępną propozycją: zachęcam uczestników do zgłaszania własnych propozycji lektur oraz interesujących ich zagadnień.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: