Historia powszechna XIX w. 2900-L-HPW19
Zajęcia poświęcone będą różnorodnym problemom społecznym, politycznym, gospodarczym i kulturowym XIX w. dotyczącym historii powszechnej XIX w. Obejmujące różne okresy chronologiczne tego wieku, koncentrować się będą przede wszystkim na problemach szczególnie istotnych i charakterystycznych dla XIX w. Podstawą pracy na zajęciach będzie analiza wybranych, różnorodnego typu materiałów źródłowych (np. akty prawne, egodokumenty, prasa, diariusze sejmowe, mapy, tabele statystyczne, kazania, ikonografia, zdjęcia). Analiza prowadzona będzie z wykorzystaniem narzędzi nauk pomocniczych historii XIX w. Bardzo ważnym przedmiotem analizy będzie oczywiście też treść źródła. Student będzie tu wykorzystywał wiedzę zdobytą zarówno na poprzednich etapach nauki jak i z lektury wskazanych opracowań naukowych dotyczących historii powszechnej XIX w. Student w trakcie zajęć zapozna się też ze specjalistyczną terminologią dotyczącą nauk historycznych. Wnioski wynikające z analizy źródeł staną się podstawą do dyskusji na zajęciach, w trakcie której student będzie miał szansę zaprezentować własne refleksje, ale też zrozumieć szerszy kontekst analizowanych zjawisk.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć student będzie znał w stopniu zaawansowanym dzieje powszechne XIX w, rozumiał złożoność uwarunkowań zjawisk zachodzących w tym czasie i komplikacje procesów historycznych wówczas zachodzących, pozna metody wnioskowania historycznego, zasady krytyki źródła z XIX w. oraz zasadnicze etapy postępowania badawczego historyka, pozna terminologię z zakresu nauki historycznej właściwą dla XIX w., będzie potrafił prawidłowo przeprowadzić krytykę zewnętrzną i wewnętrzną źródła historycznego, krytycznie analizować opracowania naukowe, ocenić stosowane w nich metody, stanowiska oraz sposoby prowadzenia syntezy, wyrobi sobie potrzebę śledzenia postępów badań historycznych z interesującym go zakresie i nawyk samodzielnego rozszerzania wiedzy.
Kryteria oceniania
Ocena ciągła aktywności, kolokwium.
Literatura
L. Bazylow, Historia powszechna: 1789-1918, Warszawa 1995; T. Kizwalter, Historia powszechna: wiek XIX, Warszawa 2003; E. Hobsbawm, Wiek rewolucji: 1789-1848, Warszawa 2013; tegoż, Wiek kapitału, 1848-1875, Warszawa 2014; tegoż, Wiek imperium, 1875-1914, Warszaw 2015, J. Osterhammel, Historia XIX w. Przeobrażanie świata, Poznań 2013; Wielka Historia Świata, Świat w latach 1800-1850, t. 9 red. M. Baczkowski, A. Chwalba, T. Czekalski, D. Kałwa, Kraków 2006, Wielka Historia Świata, Świat od Wiosny Ludów do I wojny światowej, t.10, red. M. Baczkowski, A. Chwalba, T. Czekalski, D. Kałwa, Kraków 2006.
Literatura szczegółowa znajduje się w sylabusach poszczególnych zajęć prowadzonych w ramach przedmiotu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: