Historyk(-czka) i Poematy Homerowe: czego możemy się dowiedzieć na temat Grecji VIII/VII wieku p.n.e. czytając Iliadę i Odyseję 2900-L-HPH
Kurs został pomyślany jako okazja do pogłębienia wiedzy na temat Poematów Homerowych oraz kultury i organizacji społecznej archaicznej Grecji. Zajęcia skierowane są w sposób szczególny do wszystkich osób zainteresowanych starożytnością klasyczną, choć w toku naszych spotkań odwołamy się też do tradycji literackich starożytnego Wschodu oraz Indii.
W ramach kursu będziemy poruszać się w obrębie dwóch wielkich problemów badawczych tj. pytania o metody analizy i interpretacji tekstu Poematów Homerowych oraz możliwości wykorzystania tychże do rekonstruowania rzeczywistości społeczno-politycznej wczesnej Grecji. Dla tych tematów kluczowe znaczenie będą mieć zagadnienia metodologiczne: rozróżnianie i ocena wiarygodności różnych podejść teoretycznych i wykorzystywanych przez nie narzędzi badawczych, a także wnikliwa lektura (m.in. close-reading oraz analizy struktury narracyjnej) Iliady i Odysei. Dodatkowo, na konkretnych przykładach, przyjrzymy się roli, jaką we współczesnej nauce odgrywają badania ukierunkowane na badanie płci kulturowej oraz badania porównawcze nad literaturami świata starożytnego. Zastanowimy się nad szansami i trudnościami, które wiążą się z wykorzystaniem tych perspektyw badawczych. Centralny punkt naszych dociekań będzie stanowić próba określenia specyfiki świata, w którym zostały skomponowane Poematy Homerowe na podstawie lektury Iliady i Odysei (w tym m.in. pytaniu o obecność oraz sposób funkcjonowania greckiej polis w tym okresie).
Względem zagadnień podejmowanych na pierwszym roku studiów nasza analiza Poematów Homerowych będzie adresować szereg nowych tematów (m.in. zestawienie studiów homerowych i gender studies oraz badania porównawcze). Znacząco pogłębione zostaną też problemy badawcze, z którymi niektóre osoby uczestniczące mogły się już wcześniej spotkać w czasie ćwiczeń z historii starożytnej lub w ramach dotychczasowych lektur (np. zagadnienie podstaw metodologicznych badania rzeczywistości historycznej z wykorzystaniem eposów). Wreszcie, przeznaczając na analizę eposów odpowiednią ilość czasu, będziemy w stanie przeprowadzić szczegółowe interpretacje niektórych aspektów struktury narracyjnej poematów oraz wybranych scen i passusów. Wszystko to po to, aby pokazać osobom uczestniczącym, że analizowane problemy są nie tylko „ważne”, ale też mogą być prawdziwie pasjonujące.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Osoby uczestniczące w kursie:
• poznają specyfikę źródłową Poematów Homerowych;
• będą potrafiły krytycznie spojrzeć na naukowe paradygmaty i rozumieć znaczenie i rolę różnych metod badawczych w warsztacie historyczki/ historyka starożytności;
• zapoznają się z kluczowymi aspektami organizacji społecznej oraz kultury Wczesnej Grecji.
Kryteria oceniania
Zajęcia będą opierać się na dyskusji moderowanej przez prowadzącego. W toku zajęć wspólnie analizować będziemy wybrane problemy badawcze, korzystając przy tym z czytanych w ramach przygotowania do zajęć lektur źródłowych i opracowań.
Podstawę oceny stanowić będzie aktywność w czasie zajęć poparta odpowiednim przygotowaniem. Istotną rolę w zaliczeniu zajęć odgrywa frekwencja. Dopuszczalna jest jedna nieodrobiona nieobecność w czasie zajęć. Wszystkie dodatkowe nieobecności należy zaliczyć na dyżurze w formie indywidualnej rozmowy z prowadzącym na zadany temat (z reguły na temat zajęć, które opuściła osoba uczestnicząca). Łączna liczba nieobecności nie może wynieść więcej niż cztery. W razie wątpliwości co do oceny prowadzący może zaproponować osobom chętnym przygotowanie krótkiego referatu przedstawiającego najważniejsze punkty zawarte w wybranym artykule naukowym lub zaproponować napisanie krótkiego eseju (ok. czterech stron A4).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: