Historia powszechna po 1945 r. 2900-L-H20PW2
Podczas ćwiczeń studenci zapoznają się z metodami i warsztatem pracy badacza najnowszych dziejów powszechnych. Zajęcia mają charakter monograficzny, prezentujący kluczowe zagadnienia tej epoki, dobrane według kompetencji i zainteresowań prowadzących zajęcia. W związku z tym poszczególne grupy ćwiczeniowe zajmują się różnymi tematami szczegółowymi w ramach tego przedmiotu.
Ćwiczenia mają kształtować u studenta zdolność pogłębionego myślenia historycznego oraz zapoznawać z krytyką historyczną różnych typów przekazów źródłowych powstających po drugiej wojnie św. na świecie, pogłębiać rozumienie złożonych uwarunkowań procesów społecznych, politycznych, gospodarczych i kulturowych zachodzących w tej epoce oraz znaczenia tych uwarunkowań dla współczesnych zjawisk życia społecznego, politycznego i gospodarczego w wymiarze globalnym, jak również wpływu, jaką wywiera pamięć historyczna i wiedza o przeszłości w życiu współczesnych społeczeństw. Celem ćwiczeń jest ponadto rozwijanie umiejętności krytycznego czytania literatury przedmiotu i ustosunkowywania się do naukowej dyskusji na temat problemów historii XX w. oraz formułowania własnych interpretacji i aktywnego uczestnictwa w dyskusji na temat analizowanego problemu.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu zajęć studenci znają w stopniu zaawansowanym wybrane zagadnienia dziejów powszechnych po 1945 r., rozumieją złożone uwarunkowania zjawisk i procesów historycznych zachodzących w tej epoce oraz wpływ tych uwarunkowań na wspóczesne procesy polityczne kulturowe, społeczne i gospodarcze zachodzące na świecie, znają wybrane źródła do badania dziejów najnowszych, ich specyfikę i zasady krytyki, znają specjalistyczną terminologię dotyczącą dziejów powszechnych drugiej połowy XX w., potrafią przeprowadzić krytykę różnych typów źródeł charakterystycznych dla historii najnowszej oraz krytycznie analizować opracowania naukowe poświęcone tej epoce i samodzielnie rozszerzać wiedzę pozaźródłową, prowadzić dyskusję w grupie, wykorzystując w wypowiedziach specjalistyczną terminologię, a także nabywają umiejętność krytycznej oceny interpretacji zaproponowanych przez innych uczestników zajęć.
Kryteria oceniania
Ocena ciągła aktywności, kolokwium.
Literatura
Literatura znajduje się w sylabusach poszczególnych zajęć prowadzonych w ramach przedmiotu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: