Historia Polski po 1945 r. 2900-L-H20PL2
Podczas ćwiczeń studenci zapoznają się z metodami i warsztatem pracy badacza najnowszych dziejów Polski. Zajęcia mają charakter monograficzny, prezentujący kluczowe zagadnienia tej epoki, dobrane według kompetencji i zainteresowań prowadzących zajęcia. W związku z tym poszczególne grupy ćwiczeniowe zajmują się różnymi tematami szczegółowymi w ramach tego przedmiotu.
Ćwiczenia mają kształtować u studenta zdolność pogłębionego myślenia historycznego oraz zapoznawać z krytyką historyczną różnych typów przekazów źródłowych powstających po drugiej wojnie św. na ziemiach polskich lub z Polską związanych, pogłębiać rozumienie złożonych uwarunkowań procesów społecznych, politycznych, gospodarczych i kulturowych zachodzących w tej epoce oraz znaczenia tych uwarunkowań dla zjawisk życia społecznego, politycznego i gospodarczego współczesnej Polski, a także roli, jaką odgrywa w nich pamięć historyczna i wiedza o przeszłości. Celem ćwiczeń jest ponadto rozwijanie umiejętności krytycznego czytania literatury przedmiotu i ustosunkowywania się do naukowej dyskusji na temat problemów historii XX w. oraz formułowania własnych interpretacji i aktywnego uczestnictwa w dyskusji na temat analizowanego problemu.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu zajęć studenci znają w stopniu zaawansowanym wybrane zagadnienia najnowszych dziejów Polski, rozumieją złożone uwarunkowania zjawisk i procesów historycznych zachodzących w tej epoce oraz wpływ tych uwarunkowań na współczesne procesy polityczne kulturowe, społeczne i gospodarcze zachodzące w Polsce, znają wybrane źródła do badania najnowszych dziejów Polski, ich specyfikę i zasady krytyki, znają specjalistyczną terminologię dotyczącą dziejów Polski drugiej połowy XX w., potrafią przeprowadzić krytykę różnych typów źródeł charakterystycznych dla najnowszej historii Polski. oraz krytycznie analizować opracowania naukowe poświęcone tej epoce i samodzielnie rozszerzać wiedzę pozaźródłową, prowadzić dyskusję w grupie, wykorzystując w wypowiedziach specjalistyczną terminologię, a także nabywają umiejętność krytycznej oceny interpretacji zaproponowanych przez innych uczestników zajęć.
Kryteria oceniania
Ocena ciągła aktywności, kolokwium.
Literatura
Literatura znajduje się w sylabusach poszczególnych zajęć prowadzonych w ramach przedmiotu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: