Podstawowe metody ilościowe i prezentacja danych statystycznych w badaniach historycznych 2900-L-FAKUL-PMSTAT
Początek semestru wprowadzi uczestników i uczestniczki zajęć w świat liczb, źródeł danych o charakterze ilościowym oraz pokaże niektóre granice metod statystycznych.
Znaczna część semestru będzie poświęcona omówieniu konkretnych metod ilościowych i metod prezentacji danych. Zajęcia będą odbywały się w następującym porządku dotyczącym niemal każdego zagadnienia:
- wprowadzenie teoretyczne (omówienie metody, do czego może służyć, jak interpretować wyniki);
- prezentacja przykładów dobrego zastosowania danej metody i pokazanie możliwości, jakie stwarza historykom matematyka;
- dyskusja nad błędnymi lub kontrowersyjnymi zastosowaniami danej metody moderowana przez prowadzącą;
- zadanie domowe dla studentów wymagające zastosowania omawianej na zajęciach metody;
- omówienie prac domowych (na początku kolejnych zajęć);
Na koniec semestru w ramach podsumowania omawianych zagadnień podyskutujemy o tym w jaki sposób podejmować decyzje o metodzie prezentacji danych w swoich badaniach oraz o co zadbać przy opisywaniu doskonale sporządzonych wykresów, tabel, diagramów.
Na zajęciach będą poruszane następujące tematy:
1. Zajęcia wprowadzające – czym jest statystyka, w jaki sposób może pomóc w badaniach historycznych, ograniczenia jej zastosowań.
2. Procesy obrazowane liczbami – badanie zmienności danych, interpretacja wzrostu i spadku badanych wskaźników. Procenty, punkty procentowe.
3. Gromadzenie danych statystycznych – problemy związane z reprezentatywnością danych; szacowanie, błąd statystyczny.
4. „Przeciętny człowiek nie istnieje”, cz. 1 – o próbach streszczania dużych ilości danych: podstawowe miary statystyczne – średnie, mediana, dominanta (moda); interpretacje tych wielkości statystycznych.
5. „Przeciętny człowiek nie istnieje”, cz. 2 – badanie zróżnicowania danych: kwantyle, odchylenie standardowe; interpretacje tych wielkości statystycznych.
6. Różne aspekty tego samego zjawiska – badanie zależności danych: regresja liniowa, korelacja.
7. Popularna pułapka – korelacja a przyczynowość.
8. „Ma być widać”, cz. 1 – wykresy: słupkowe, kołowe, liniowe, punktowe, pudełkowe.
9. „Ma być widać”, cz. 2 – tabele / tablice statystyczne.
10. „Ma być widać”, cz. 3 – diagramy, kartogramy, infografiki.
11. Wybór metody prezentacji danych.
12. Jak opisać to, co widać? – opisywanie wykresów, tabel, diagramów.
13. Łączenie metod ilościowych z badaniami o charakterze jakościowym.
14. Podsumowanie zajęć: analiza możliwości wykorzystania metod omawianych na zajęciach w badaniach prowadzonych w ramach prac rocznych / dyplomowych.
Niektórym metodom zapewne poświęcimy więcej niż jedne zajęcia. W zależności od możliwości i chęci grupy, możliwa jest modyfikacja powyższego planu i, na przykład, uwzględnienie zagadnień trudniejszych (np. miary koncentracji, rozkłady zmiennych losowych, testy statystyczne itp.).
W prezentowanych na zajęciach przykładach będą dominowały dane związane z historią XX wieku. W ramach dyskusji o błędnych sposobach prezentacji danych pokazywane będą przykłady „z życia wzięte” (m.in. z publicznie dostępnych portali internetowych, materiałów medialnych oraz podręczników szkolnych).
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student lub studentka po zajęciach:
- zna i rozumie specyfikę źródeł danych statystycznych, zasady krytyki tego typu źródeł oraz warunki wnioskowania na ich podstawie;
- zna podstawowe miary statystyczne i metody prezentacji danych; poprawnie posługuje się słownictwem specjalistycznym;
- potrafi wyznaczyć wartości podstawowych miar statystycznych dla posiadanego zbioru danych (różne rodzaje średnich, medianę, dominantę, odchylenie standardowe, kwantyle); potrafi interpretować te wielkości i wybrać te, które są mu potrzebne w badaniach;
- potrafi wybrać odpowiedni (poprawny merytorycznie i czytelny) sposób prezentacji danych;
- umie korzystać z dostępnych powszechnie (online) narzędzi do liczenia miar statystycznych;
- ma świadomość różnych możliwości zastosowań metod matematycznych jako pomocniczych do badania historii;
- rozumie wagę etycznego stosowania statystyki oraz wystrzega się manipulacji danymi;
- potrafi wskazać niektóre typy błędów w prezentacji danych i rzeczowo uargumentować swoją opinię;
- jest gotów do krytycznej oceny i właściwej interpretacji danych statystycznych i ich przydatności w badaniu historii;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: