Historia Białorusi w XIX wieku 2900-L-FAKUL-BXIX
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z głównymi problemami historii Białorusi XIX wieku
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student po ukończeniu zajęć:
[Wiedza:]
1) zna i rozumie w podstawowym stopniu historię Białorusi oraz zagadnienia, pojęcia i koncepcje historyczne wiążące ją z Europą Środkowo-Wschodnią jako regionem, ze szczególnym uwzględnieniem procesów i zjawisk kulturowych w kontekście przemian społecznych i politycznych.
2) zna i rozumie w podstawowym stopniu zagadnienia dotyczące kształtowania się relacji narodowościowych i religijnych, społeczno-politycznych i gospodarczych w Białorusi.
[Umiejętności:]
3) potrafi wyszukać, selekcjonować, analizować i wykorzystywać potrzebne mu informacje z różnych źródeł Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania)
4) potrafi rozwijać swoje umiejętności badawcze, samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego; umiejętnie formułować myśli, prezentować wyniki badań w postaci wypowiedzi ustnej lub pisemnej (różnego typu). Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania)
5) potrafi odwołując się do zdobytej wiedzy teoretycznej i praktycznej wykorzystać ją w typowych wypowiedziach profesjonalnych dotyczących historii Białorusi, a także ich specyfiki w kontekście globalnym, logicznie je konstruować, odwołując się do stanowisk innych uczestników tych sytuacji komunikacyjnych. Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania)
[Kompetencje społeczne:]
6) jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego dokształcania się i uzupełniania zdobytej wiedzy.
7) jest gotów do uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnorodnych form.
Kryteria oceniania
Warunek dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu i dopuszczenia do egzaminu: obecność na zajęciach. Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu usprawiedliwienia decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu.
Jeśli liczba nieobecności przekroczy dopuszczalną, student powinien zwrócić się do wykładowcy z prośbą o wyznaczenie formy zaliczenia materiału z zajęć.
Nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach w wyznaczonym terminie powodują utratę I terminu zaliczenia. Student ma prawo zaliczyć nieobecności i podejść do zaliczenia w terminie poprawkowym.
Literatura
Podręczniki ogólne:
M. Kosman, Dzieje Białorusi, Wrocław 1979
O. Łatyszonek, E. Mironowicz, Historia Białorusi od połowy XVIII do końca XX wieku, Białystok, 2002
V. Shved, J. Grzybowski. Historia Białorusi od czasów najdawniejszych do roku 1991. – Warszawa, 2020.
Lektury:
J. Bardach, O dawnej i niedawnej Litwie, Poznań 1988
B. Białokozowicz, Między wschodem i zachodem. Z dziejów formowania się białoruskiej świadomości narodowej. – Białystok 1998.
Śmólkowa E., Białoruś pogranicza. Studia o języku i społeczeństwie, Warszawa 2002
Швед В.В. Паміж Польшчай і Расіяй:грамадска-палітычнае жыццё на землях Беларусі (1772-1863). – Гродна: Гродзенскі дзяржуніверсітэт імя Я. Купалы, 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: