Literatura jako źródło do badania historii i kultury Żydów 2900-JSLM-SD21MAP
Treści programowe:
Wybrane aspekty danej epoki dziejów Żydów i ich kultury na ziemiach polskich, na Bliskim Wschodzie lub w diasporze; źródła właściwe dla danej epoki i problematyki związanej z historią i kulturą Żydów i ich krytyka; specyfika metodologiczna badań nad historią i kulturą Żydów i ich związków z innymi naukami wspierającymi te badania; główne nurty historiografii odnoszące się do danej epoki historycznej i problematyki badawczej związanej z dziejami i kulturą Żydów; pomoce warsztatowe wykorzystywane w badaniach nad historią i kulturą Żydów; krytyczna ocena dorobku naukowego i aktualnego stanu badań nad wybranym zagadnieniem badawczym; specjalistyczna terminologia stosowana w badaniach nad dziejami i kulturą Żydów; prezentacja wyników własnych badań studentów w wypowiedzi ustnej i pisemnej; dyskusja o charakterze naukowym na ich temat; metody poszerzania wiedzy i umiejętności warsztatowych studenta; etyczne zasady pracy badawczej, w tym ochrony własności intelektualnej oraz standardy pracy naukowej; rozpoznawanie uwarunkowań własnej postawy badawczej studenta oraz postaw innych badaczy ze swojej dyscypliny.
Rodzaj przedmiotu
seminaria licencjackie
seminaria magisterskie
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie:
- w stopniu pogłębionym wybrane zagadnienia z zakresu historii, literatury, kultury i religijności Żydów na ziemiach polskich, uwarunkowania i złożone zależności między wybranymi zjawiskami i procesami w tym zakresie,
-w stopniu pogłębionym wybrane zagadnienia z historii, literatury, kultury i religijności Żydów w diasporach, uwarunkowania i złożone zależności między wybranymi zjawiskami i procesami w tym zakresie,
- w stopniu pogłębionym źródła do badania wybranej epoki oraz obszaru historii, literatury i kultury Żydów, rozumie przyczyny gatunkowej i typologicznej zmienności źródeł w czasie oraz sposoby ich rozpoznawania, opisu i klasyfikowania,
- w stopniu pogłębionym metodologię i stan badań nad historią, literaturą i kulturą Żydów; zróżnicowanie, cechy i proces rozwoju wybranych nurtów badawczych w XIX-XXI w. oraz zależności między stanem badań, refleksją metodologiczną i kształtem koncepcji naukowych judaistyki,
- w stopniu pogłębionym cechy i specyfikę warsztatu badawczego wybranych dziedzin judaistyki, wnioskowania naukowego i etapów postępowania badawczego oraz zasady ich stosowania we własnej pracy badawczej
metodologię nauk wspierających badania judaistyczne i sposoby ich wykorzystywania w praktyce badawczej judaisty oraz wydawnictwa pomocnicze wykorzystywane w badaniach nad wybraną epoką i obszarem dziejów i kultury Żydów,
-szczegółową terminologię specjalistyczną z zakresu badań nad historią, literaturą i kulturą Żydów oraz terminologię innych nauk humanistycznych i społecznych oraz potrzebę ich stosowania w komunikacji naukowej,
- uwarunkowania (społeczne, polityczne, kulturowe, światopoglądowe, etniczne, geograficzne i in.) własnej postawy badawczej oraz postaw innych badaczy,
- pojęcia prawa autorskiego i zasady ochrony własności intelektualnej w pracy zawodowej badacza i popularyzatora historii i kultury Żydów.
Absolwent potrafi:
- przeprowadzić złożoną krytykę źródeł przy wykorzystaniu narzędzi nauk wspierających badania judaistyczne, dostosować dostępne narzędzia badawcze do specyfiki źródła,
- określić i ocenić zgodnie z zasadami krytyki naukowej stan badań nad wybranym zagadnieniem z zakresu historii, literatury i kultury Żydów, w tym obecne w literaturze przedmiotu różne propozycje interpretacyjne i metodologiczne,
- przeprowadzić dyskusję na wybrane tematy związane z historią, literaturą i kulturą Żydów,
- konstruować złożone wypowiedzi pisemne i ustne o charakterze naukowym i popularnonaukowym na wybrane tematy z zakresu historii, literatury i kultury Żydów oraz oceniać wypowiedzi innych zgodnie z zasadami krytyki naukowej i z wykorzystaniem specjalistycznej terminologii,
- śledzić postęp badań w swojej dyscyplinie i obszarze zainteresowań zawodowych, samodzielnie poszerzać swoją wiedzę oraz ukierunkowywać innych w tym zakresie.
Absolwent jest gotów do:
- samodzielnej krytyki i interpretacji różnych tekstów dotyczących dziejów i kultury Żydów w celu weryfikacji dotychczasowego dorobku naukowego,
- dbania o etos zawodowy poprzez poszanowanie standardów pracy naukowej oraz przestrzegania norm etycznych w pracy badawczej i w popularyzacji wiedzy, a także podejmowania działań na rzecz przestrzegania tych zasad przez innych.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia jest pozytywna ocena ciągłej aktywności studenta oraz wywiązanie się przez studenta z przewidzianych przez prowadzącego zadań w realizacji projektów seminaryjnych; złożenie pracy dyplomowej, w przypadku ostatniego semestru seminarium, na którym student przygotowuje pracę.
Literatura
Zakres literatury określa prowadzący seminarium
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: