Historia teatru jidysz w Polsce 2900-JSLM-KON24-HTJP
Kurs przedstawia rozwój teatru jidysz w Polsce na tle historii żydowskiej obecności i przemian społecznych – od XIX wieku po okres PRL. Każde spotkanie poświęcone jest jednej postaci, zjawisku lub problemowi kulturowemu, a podstawą pracy jest samodzielna lektura i rozmowa wokół tekstu.
Rodzaj przedmiotu
fakultatywne
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania: na podstawie obecności i aktywności oraz znajomości lektury. Dopuszczalne trzy nieobecności, dwie mogą pozostać nieusprawiedliwione, trzecią należy zaliczyć indywidualnie.
Praktyki zawodowe
nie ma
Literatura
Literatura:
1. „Serkele, oder: a jorcajt noch a bruder“ [Serkele, albo: rocznica śmierci brata], s. 12-30.
2. „The Two Kuni-Lemls“[Dwa Kuni-Leml], s. 1-34. Lektura dodatkowa: Alyssa Quint, The Rise of the Modern Yiddish Theater, Indiana University Press, 2019, s. 110–137.
3. „Mirele Efros“strony 1-30, fragmenty biografii Idy Kamińskiej „Moje życie, mój teatr“, Wydawnictwo Krąg, 1995, s. 30-49.
4. Joanna Godlewska, „Polski Żyd. Appenszlak jako krytyk teatralny“ https://czasopisma.ispan.pl/index.php/pt/article/view/1503/918.
5. fragmenty „Boso przez ciernie i kwiaty“w opracowaniu Mirosławy M. Bułat, PWN, 2020, s. 110-149.
6. Icchok Lejbusz Perec, Nocą na Starym Rynku (Sen w noc gorączkową). Przeł. Marek Tuszewicki. Kraków: Austeria, 2024, s. 32-57. Lektura dodatkowa: Michael C. Steinlauf, „Icchok Lejbusz Perec - lęk przed Purimem. Kanonizacja teatru jidysz”, w: Teatr żydowski w Polsce. Materiały z Międzynarodowej Konferencji Naukowej, Warszawa, 18-21 października 1993 roku, s. 127–138.
7. An-ski, Dybuk. Przekład i adaptacja: Awiszaj Hadari, Austeria, 2007, s. 48-66.
8. „W poszukiwaniu teatru ‘żydowskiego’: Zygmunt Turkow“Mirosława M. Bułat https://ruj.uj.edu.pl/server/api/core/bitstreams/8141fb83-5ed1-47b6-8219-6ba55be9bb30/content
9. „Moje życie, mój teatr“Ida Kamińska FRAGMENTY Świadectwo mówione: wywiad z Idą Kamińską, Oral History Division, https://www.nli.org.il/en/systemlibrary/umbracoitempage?type=audio&docId=NNL_ALEPH990044204680205171&lang=he&vid=NLI.
10. Henryk Grynberg, „Niezwykła historia Michała Weicherta”, Dwutygodnik, nr 236, 04/2018, https://www.dwutygodnik.com/artykul/7788-niezwykla-historia-michala-weicherta.html.
11. Małgorzata Leyko „Teatr jako zaświadczanie o przyszłości. Państwowy Teatr Żydowski pod dyrekcją Idy Kamińskiej“w: Reprezentacje Zagłady w kulturze polskiej (1939-2019). Problematyka Zagłady w filmie i teatrze, t. 1, Warszawa: 2021, s. 508–514.
12. Joanna Krakowska-Narożniak, „Ida Kamińska. Polski los żydowskiej aktorki”, w: Teatr żydowski w Polsce. Materiały z Międzynarodowej Konferencji Naukowej, Warszawa, 18-21 października 1993 roku, s. 414–423.
Przykładowa bibliografia:
Adamczyk-Garbowska, Monika, Joanna Degler, Magdalena Ruta, red. Jidyszland. Nowe przestrzenie. Żydowski Instytut Historyczny, Warszawa, 2022.
An-ski (Szlojme Zajnwil Rapoport), Dybuk. Przekład i adaptacja: Awiszaj Hadari, Austeria, 2007.
Berkowitz, Joel, Barbara Henry, red. Inventing the Modern Yiddish Stage: Essays in Drama, Performance, and Show Business. Wayne State University Press, Detroit, 2012.
Berkowitz, Joel, red. Yiddish Theatre: New Approaches. The Littman Library of Jewish Civilization, Oxford; Portland, Oregon, 2003.
Berkowitz, Joel. Shakespeare on the American Yiddish Stage. University of Iowa Press, Iowa City, 2002.
Bułat, Małgorzata M. (oprac.), Kamińska, Estera Rachela. Boso przez ciernie i kwiaty: Memuary "matki teatru żydowskiego". Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 2020.
Gąssowski, Szczepan, red. Państwowy Teatr Żydowski im. Ester Rachel Kamińskiej. Przeszłość i teraźniejszość. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1995.
Grötzinger, Elvira, Magdalena Ruta, red. Under the Red Banner: Yiddish Culture in the Communist Countries in the Postwar Era. Harrassowitz Verlag, Wiesbaden, 2008.
Grynberg, Henryk, „Niezwykła historia Michała Weicherta”, Dwutygodnik, nr 236, 04/2018, https://www.dwutygodnik.com/artykul/7788-niezwykla-historia-michala-weicherta.html.
Godlewska, Joanna, „Polski Żyd. Appenszlak jako krytyk teatralny”, https://czasopisma.ispan.pl/index.php/pt/article/view/1503/918.
Kamińska, Ida, Moje życie, mój teatr, Wydawnictwo Krąg, 1995
Kuligowska-Korzeniewska, Anna, Małgorzata Leyko, red. Teatr Żydowski w Polsce: Materiały z Międzynarodowej Konferencji Naukowej. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 1998.
Pamiętnik Teatralny, red. Bohdan Korzeniewski i Zbigniew Raszewski, Tom 41, Nr 1/4 (1992): Teatr żydowski w Polsce do 1939 r.
Perec, Icchok Lejbusz, Nocą na Starym Rynku (Sen w noc gorączkową). Przeł. Marek Tuszewicki, Kraków, Austeria, 2024.
Quint, Alyssa, The Rise of the Modern Yiddish Theater, Indiana University Press, 2019.
Reprezentacje Zagłady w kulturze polskiej (1939-2019). Problematyka Zagłady w filmie i teatrze, t. 1, Warszawa, 2021.
Sandrow, Nahma. Vagabond Stars: A World History of Yiddish Theater. Syracuse University Press, Syracuse, 1977.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: