Zagłada Żydów 2900-JSL-ZAGŁ
W czasie zajęć poruszone zostaną m. in. zagadnienia:
Kategoria rasy w ideologii nazistowskiej; prześladowania osób homoseksualnych i uznanych za niepełnosprawne w nazistowskich Niemczech – ich związek z Zagładą; wiedza o Zagładzie i stosunek niemieckiego społeczeństwa do niej; procesy decyzyjne związane z ludobójstwem; przebieg Holokaustu w okupowanej przez Niemców Europie Zachodniej; powroty ocalałych z Zagłady, wczesne rozliczenia i transitional justice tuż po Zagładzie.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025Z: | W cyklu 2024Z: |
Kryteria oceniania
Wymagania: udział w zajęciach (można opuścić jedno spotkanie bez usprawiedliwienia), lektura tekstów, udział w dyskusji
Literatura
Lektury dyskutowane w czasie kursu obejmują historiografię Zagłady (m.in. Götz Aly, Obciążeni: „Eutanazja” w nazistowskich Niemczech, tłum. Viktor Grotowicz, Czarne: Wołowiec 2015; Mark Roseman, Wannsee.Willa, jezioro, spotkanie, tłum. Sz. Żuchowski, Warszawa 2013; Edward B. Westermann, „Stone-Cold Killers or Drunk with Murder?: Alcohol and Atrocity during the Holocaust”; Audrey Kichelewski, Ocalali. Żydzi polscy po Zagładzie; Gabriel Finder, „Proces Szepsla Rotholca a polityka kary w następstwie Zagłady”), a także źródła archiwalne (m.in. Adolf Hitler, Mein Kampf; V. Klemperer, Dziennik 1933-1945. Wybór dla młodych czytelników, tłum. A. i A. Klubowie, Kraków 1999; Protokół konferencji w w Wannsee; listy niemieckich żołnierzy udostępnione przez prowadzącego; wybrane dokumenty Sądu Obywatelskiego przy CKŻP).
Osoby uczestniczące w kursie otrzymują szczegółową listę lektur w czasie pierwszych zajęć. Poruszane w trakcie zajęć zagadnienia oraz dyskutowane lektury mogą zostać dostosowane w trakcie semestru do potrzeb grupy.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: