- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Państwo Izrael 2900-JSL-PI-OG
Celem wykładu jest przekazanie studentom możliwie szerokiej wiedzy na temat dziejów współczesnego Państwa Izrael a także historii Bliskiego Wschodu w XX wieku.
Wykłady uzupełniają wiedzę zdobywaną przez studentów dzięki indywidualnej pracy oraz realizacji innych elementów programu. Wykłady prezentują również problematykę związaną z aktualnymi badaniami monograficznymi wykładowcy, dzięki czemu wprowadzają do dydaktyki akademickiej najnowsze ustalenia naukowe. W wykładach przekazywana jest także wiedza o stanie badań oraz nowych trendach metodologicznych. Studenci poznają różne szkoły naukowe i ich interpretacje.
Zob. Zakres tematów w sylabusie grupy zajęciowej w danym cyklu dydaktycznym.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
- ma ogólną wiedzę na temat historii Bliskiego Wschodu w XX wieku;
- ma ogólną wiedzę na temat geografii językowej, religijnej i etnicznej Bliskiego Wschodu w XX wieku;
- zna chronologię dziejów Państwa Izrael;
- ma wiedzę na temat głównych problemów historii tego kraju w zakresie sytuacji wewnętrznej i zewnętrznej.
Umiejętności
- potrafi wskazać główne determinanty rozwoju Państwa Izrael;
- potrafi dostrzec wpływ ideologii i oddziaływanie charyzmatycznych osobowości na dzieje Państwa Izrael;
- potrafi opisać znaczenie czynników geograficznych i demograficznych dla dziejów Izraela;
- potrafi dostrzec znaczenie religii w życiu społeczeństwa izraelskiego;
- potrafi odczytać i objaśnić występujące w języku politycznym Izraela słowa-skróty („Sprawa”, „Terytoria” itp.).
Kompetencje społeczne
- dostrzega potrzebę zrozumienia przeciwstawnych racji stron konfliktu na Bliskim Wschodzie;
- rozumie potrzebę interdyscyplinarnych badań nad dziejami państwa izraelskiego;
- widzi znaczenie wydarzeń z przeszłości dla kształtu teraźniejszości.
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach oraz złożenie testu końcowego w formie pisemnej (przyjmuje się następującą skalę ocen (1–100%): 0-60% – ocena ndst, 61-68% – ocena dst, 69-76% – ocena + dst, 77-84% – ocena db, 85-92% – ocena + db, 93-100% – ocena bdb)
Literatura
Obowiązkowa: Asher Arian, Politics in Israel: The Second Republic, Washington, DC: CQ Press, 2005; Jerzy Tomaszewski, Andrzej Chojnowski, Izrael, Warszawa 2001; Gregory S. Mahler, Politics and Government in Israel: The Maturation of a Modern State, Lanham, MD: Rowman & Littlefield, 2004; Israeli Women's Studies, red.. Esther Fuchs, New Brunswick: Rutgers University Press, 2005Haaretz; Jerusalem Post; materiały dostarczone przez prowadzącą zajęcia. Dodatkowa: Michael Barnett (red.) Israel in Comparative Perspective: Challenging the Conventional Wisdom, Albany: SUNY Press, 1996;
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: