Technologie informacyjne i zasoby cyfrowe 2900-HJS-L-TIZC
Zajęcia mają na celu rozwój umiejętności w zakresie wykorzystania programów i innych narzędzi cyfrowych pomocnych w pracy historyka, w tym edytora tekstu (Microsoft Word, LibreOffice Writer), arkusza kalkulacyjnego (MS Excel, LO Calc), programów do tworzenia prezentacji multimedialnych (Canva, MS Powerpoint, LO Impress), edytora graficznego (GIMP) i menedżera bibliografii (Zotero). Uczestnicy zajęć poznają cel i sposób wykorzystania bazy danych (MS Access, LO Base), jak też uzyskają podstawową znajomość języków programowania R i Python oraz oprogramowania GIS (ArcGIS, QGIS). Wszystkie narzędzia będą wprowadzane na przykładzie analiz historycznych dotyczących różnych typów zagadnień: z zakresu historii społeczno-gospodarczej, historii przestrzennej i analiz filologicznych. Zajęcia dadzą uczestnikom wyobrażenie, w jaki sposób mogą oni wykorzystywać różnorodne narzędzia cyfrowe we własnej pracy badawczej. Skłonią ich także do refleksji na temat warunków koniecznych do przeprowadzenia takich badań i ich możliwych rezultatów.
Zajęcia realizowane w ramach projektu „Zintegrowany Program Rozwoju Dydaktyki – ZIP 2.0”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego – Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS) (nr umowy: FERS.01.05-IP.08-0365/23-00)
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Pod względem wiedzy:
– student wie, jakie programy i narzędzia cyfrowe może wykorzystać we własnej historycznej pracy badawczej: edytor tekstu (Microsoft Word, LibreOffice Writer), arkusz kalkulacyjny (MS Excel, LO Calc), programy do tworzenia prezentacji multimedialnych (Canva, MS Powerpoint, LO Impress), edytor graficzny (GIMP), menedżer bibliografii (Zotero), baza danych (MS Access, LO Base),
– student zna podstawy działania i możliwe pola wykorzystania w pracy historycznej języków programowania R i Python oraz oprogramowania GIS (ArcGIS, QGIS),
– student zna przykładowe typy badań historycznych (z zakresu historii społeczno-gospodarczej, historii przestrzennej i analizy filologicznej), które można przeprowadzić z wykorzystaniem wybranych programów i narzędzi cyfrowych,
– student wie, gdzie szukać ogólnodostępnych danych badawczych o tematyce historycznej,
– student zna różnorodne uwarunkowania wykorzystania AI oraz zasady korzystania z AI podczas studiowania na Uniwersytecie Warszawskim.
Pod względem umiejętności:
– student umie wykorzystać we własnej historycznej pracy badawczej podstawowe funkcjonalności programów i narzędzi cyfrowych: edytor tekstu (Microsoft Word, LibreOffice Writer), arkusz kalkulacyjny (MS Excel, LO Calc), programy do tworzenia prezentacji multimedialnych (Canva, MS Powerpoint, LO Impress), edytor graficzny (GIMP), menedżer bibliografii (Zotero), baza danych (MS Access, LO Base),
– student umie przeprowadzić podstawowe analizy historyczne z wykorzystaniem języków programowania R i Python oraz oprogramowania GIS (ArcGIS, QGIS),
– student umie określić zasadność stosowania narzędzi cyfrowych w analizach historycznych różnych typów oraz umie dobrać narzędzie lub typ narzędzia do zaplanowanej analizy historycznej, a także umie określić, jakie typy danych są do tego potrzebne oraz w jaki sposób można je pozyskać,
– student umie zdefiniować własny stosunek do AI.
Pod względem postaw:
– student wykazuje postawę otwartości wobec łączenia tradycyjnego warsztatu historycznego z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych,
– student dostrzega znaczenie uprawiania nauki w sposób otwarty, a jednocześnie z poszanowaniem zasad wykorzystywania danych badawczych określanych przez osoby deponujące takie zasoby,
– jeśli student korzysta z AI, robi to na podstawie wiedzy o sposobie i uwarunkowaniach jej funkcjonowania oraz z poszanowaniem zasad wykorzystania AI obowiązujących na Uniwersytecie Warszawskim,
– student docenia wartość podnoszenia swoich kompetencji cyfrowych i postrzega je jako element składowy warsztatu badacza.
Kryteria oceniania
Kryteria końcowej oceny:
– obecność na zajęciach (w ciągu semestru możliwe są maksymalnie trzy nieobecności: pierwsza jest bez konsekwencji, drugą i trzecią należy zaliczyć),
– bieżące przygotowanie (zapoznanie się ze wskazanymi materiałami i przemyślenie ich) oraz merytoryczna i konstruktywna aktywność podczas zajęć,
– wykonywanie ćwiczeń zadawanych podczas zajęć,
– wykonywanie prac domowych w formie ćwiczeń, które będę stanowić części składowe oceny końcowej i będą miernikami postępów studenta w nauce,
– przygotowanie i wygłoszenie krótkiej prezentacji (4 min.) na wskazany temat.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: