Archeologia pradziejowa 2800-ZSPR
W ciągu pierwszego roku uczestnik zajęć jest zobligowany do przygotowania referatów obejmujących najbardziej interesujące go zagadnienia, w tym kwestie źródłowe i metodologiczne, które w perspektywie mogą być istotne przy pisaniu pracy magisterskiej. Uwieńczeniem pierwszego roku pracy seminaryjnej jest ustalenie tematu i szczegółowego konspektu pracy magisterskiej, a także napisanie pracy rocznej. W drugim roku seminarium wszyscy uczestnicy prezentują rozdziały prac magisterskich lub całe prace. W trakcie zajęć mają być prezentowane najnowsze opracowania monograficzne i specjalistyczne z zakresu archeologii pradziejowej w Polsce i w Europie. Wybierający te zajęcia jako seminarium poboczne będą przygotowywać referaty i pracę roczną z wybranej problematyki pradziejowej. W toku zajęć oraz w realizowanych tematach prac rocznych i magisterskich szczególne miejsce zajmie problematyka pozycjonowania człowieka pradziejowego i jego kultury w kontekście uwarunkowań środowiskowych, do czego niezbędne będzie poznanie możliwości jakie daje współpraca interdyscyplinarna z przedstawicielami innych nauk. Uczestnicy poznają i zastosują w praktyce podstawowe zasady pisania pracy naukowej, w tym również recenzji, polemiki, omówienia, a także udziału w dyskursie naukowym. Na podstawie obserwacji , doświadczeń uczestników oraz danych prowadzącego, przedyskutowane zostaną podstawowe zasady prezentacji referatów i komunikatów naukowych, jak również publicznych wystąpień popularyzatorskich w zróżnicowanych środowiskach społecznych, włącznie z użyciem zróżnicowanych środków przekazu.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. zna szczegółowe pojęcia i terminologię stosowaną w archeologii KW02;
2. ma rozszerzoną wiedzę w zakresie opisu, analizy i interpretacji źródeł
archeologicznych KW03;
3. ma szczegółową, specjalistyczną wiedzę o wybranych społecznościach
pradziejowych, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu archeologii KW06;
4. ma uporządkowaną wiedzę o rozwoju człowieka oraz jego głównych strategiach adaptacji do różnych warunków środowiskowych KW08;
5. rozumie złożone zależności między osiągnięciami nauk humanistycznych,
społecznych, o życiu i ścisłych a możliwościami ich wykorzystania w archeologii KW10;
6. ma szczegółową wiedzę o najważniejszych osiągnięciach i głównych
kierunkach rozwoju archeologii KW11;
7. zna i rozumie zaawansowane metody analizy oraz interpretacji problemów
badawczych z zakresu archeologii, właściwe dla wybranych tradycji, teorii i
szkół badawczychKW12;
8. zna i rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji informacji zawartych w publikacjach naukowych KW13;
9. zna i rozumie pojęcia z zakresu ochrony prawa autorskiego i prawa własności przemysłowej i zasady ich zastosowania w pracy archeologa KW15;
10. zna i rozumie ekonomiczne, prawne i etyczne uwarunkowania działalności
naukowej i badań archeologicznych KW16;
11. zna zasady etyki zawodu archeologa KW17;
12. zna zasady funkcjonowania prywatnych firm archeologicznych, muzeów oraz struktur konserwatorskich i instytucji ochrony dziedzictwa archeologicznego KW18;
13. ma wiedzę o zasadach i możliwościach zdobywania funduszy na badania
naukowe i prace archeologiczne KW19;
14. ma wiedzę na temat bezpieczeństwa i higieny pracy archeologa KW20;
Umiejętności:
1. potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować i wykorzystywać informacje o źródłach archeologicznych i ich kontekście z wykorzystaniem literatury i mediów elektronicznych, oraz poddawać je krytyce i twórczej interpretacji KU01;
2. potrafi samodzielnie rozpoznawać, analizować, wykorzystywać, klasyfikować i interpretować źródła archeologiczne dobierając właściwe metody analityczne,
dokonując krytycznej analizy i twórczej interpretacji KU02;
3. potrafi kreatywnie wykorzystywać istniejące metody i techniki, przystosowując je do potrzeb wynikających ze specyfiki badanych zagadnień KU03;
4. potrafi formułować problemy badawcze, kreować oryginalne koncepcje,
formułować i testować hipotezy w zakresie archeologii KU04;
5. potrafi samodzielnie formułować wnioski, argumentować i tworzyć syntetyczne podsumowania z uwzględnieniem różnych poglądów KU05;
6. potrafi samodzielnie analizować i interpretować różne rodzaje artefaktów i
ekofaktów, łącznie z uwzględnieniem ich kontekstu, z zastosowaniem
najnowszych osiągnięć badawczych w celu określenia ich znaczenia i
oddziaływania w procesie społeczno-kulturowym KU06;
7. potrafi wykrywać złożone zależności między artefaktami i ekofaktami a
dawnymi procesami kulturowymi KU07;
8. posiada umiejętność prowadzenia polemiki naukowej KU08;
9. potrafi dokonać doboru metody prezentacji wyników swoich badań,
wykorzystując także zaawansowane metody informacyjno-komunikacyjne KU09;
10. potrafi prezentować wyniki swoich badań zróżnicowanym kręgom odbiorców KU10;
11. potrafi prezentować wyniki badań w formie pisemnej, posługując się
specjalistycznym językiem naukowym i właściwą dla archeologii terminologią KU11;
12. potrafi prezentować wyniki badań w formie wystąpień ustnych, posługując się specjalistycznym językiem naukowym i właściwą dla archeologii terminologią KU12;
13. potrafi kierować pracami zespołu, samodzielnie podejmując i inicjując zadania badawcze KU14;
14. potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach zespołów interdyscyplinarnych KU15;
15. potrafi zaplanować i organizować pracę w zakresie badań naukowych KU18;
16. potrafi prawidłowo określać priorytety służące realizacji własnego lub zleconego zadania badawczego KU19;
17. potrafi samodzielnie planować i realizować działania zmierzające do rozwoju własnej kariery naukowej KU20;
18. potrafi wyszukiwać możliwości poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności zawodowych w ramach uczelni i poza nią i doradzać innym w tym zakresie KU21.
Kompetencje:
1. jest gotów do wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz jest świadomy konieczności konfrontowania jej z opiniami ekspertów KK01;
2. jest gotów do uznania istotnego znaczenia artefaktów, ekofaktów i źródeł
pisanych jako elementów dziedzictwa kulturowego ludzkości KK02;
3. jest gotów do oceny niepowtarzalnej wartości źródeł archeologicznych i ich roli w odtwarzaniu przeszłości człowieka KK03;
4. jest gotów do krytycznej oceny interpretacji źródeł archeologicznych i
historycznych i ma świadomość wieloaspektowości interpretacji KK04;
5. jest gotów do wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat
kompleksowej natury kultury i ma świadomość potrzeby analizy rozmaitych
kategorii źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka KK05;
6. jest gotów do upowszechniania wiedzy na temat dziedzictwa kulturowego i
podkreślania jego znaczenia dla zrozumienia procesu przemian gospodarczych, społecznych i kulturowych, od czasów najdawniejszych do współczesności KK06;
7. jest gotów do krzewienia wiedzy na temat odpowiedzialności za zachowanie
dziedzictwa kulturowego KK07;
8. jest gotów do inicjowania współpracy ze społeczeństwem w zakresie
prowadzonych prac archeologicznych KK08;
9. jest gotów do propagowania problematyki etycznej związanej z rzetelnością i uczciwością naukową oraz przyjmowania odpowiedzialności za trafność
podejmowanych decyzji w trakcie pozyskiwania źródeł archeologicznych KK11;
10. jest gotów do uznania i poszanowania różnych punktów widzenia
determinowanych różnym podłożem kulturowym KK12;
11. jest gotów do uznania konieczności uczenia się przez całe życie oraz
doskonalenia swoich umiejętności merytorycznych i praktycznych w zakresie
archeologii KK13;
12. jest gotów do stosowania i rozwijania zasad etycznych związanych z badaniami nad źródłami archeologicznymi oraz działań na rzecz przestrzegania tych zasad KK14;
13. jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych oraz przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy KK15;
14. jest gotów do rozwijania dorobku archeologii i podtrzymywania etosu zawodu archeologa KK16.
Kryteria oceniania
Zaliczenie końcowe, po uwzględnieniu ocen z prezentowanych na zajęciach referatów, pracy rocznej, rozdziałów pracy magisterskiej oraz aktywności w trakcie dyskusji. W przypadku studentów uczęszczających na to seminarium jako główne zaliczenie semestru czwartego będzie warunkowane oddaniem przynajmniej wstępnej wersji pracy magisterskiej.
Literatura
Literatura podstawowa:
ASHMORE W., SHARER R. 2008. Odkrywanie przeszłości. Wprowadzenie do archeologii. Kraków.
BAHN P. 1997. Archeologia – bardzo krótkie wprowadzenie. Warszawa.
GIEROWSKI J.A., S. GRODZISKI S., WYROZUMSKI J. (eds) 2004-2005. Wielka historia świata, t. 1-2. Kraków.
KOZŁOWSKI J.K. KOZŁOWSKI S.K. 1981. Człowiek i środowisko w pradziejach. Warszawa.
RENFREW C. 2001. Archeologia i język. Warszawa-Poznań.
RENFREW C., BAHN P. 2002. Archeologia. Teoria, metody, praktyka. Warszawa.
WIERCIŃSKI A. 1997. Magia i religia. Warszawa.
Pozostała literatura będzie podawana i uzupełniana w toku zajęć, w zależności od zainteresowań poszczególnych seminarzystów, problematyki prezentowanych referatów, a także przygotowywanych prac rocznych i magisterskich"
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: