Barbarzyńcy tworzą Nową Europę 2800-ZMBARB
Celem zajęć jest charakterystyka procesów związanych z kształtowaniem się Europy od połowy I tysiąclecia p.n.e. do około 1500 roku (okres przedrzymski, okres wpływów rzymskich, okres wędrówek ludów, wczesne i późne średniowiecza). Na zajęciach omówiona zostanie złożoność świata europejskiego Barbaricum w tym funkcjonujących w jego obrębie wpływów i tradycji kulturowych, których identyfikacja i oddziaływanie możliwe są dzięki analizie znalezisk archeologicznych. Scharakteryzowane zostaną procesy związane z kształtowaniem się struktur plemiennych i państwowych w okresie wczesnego średniowiecza oraz towarzyszących im zjawisk w sferze kultury duchowej i materialnej. Przedstawione zostaną także zjawiska, które ukształtowały Europę w okresie późnego średniowiecza w tym przemiany społeczne, ekonomiczne oraz w sferze kultury materialnej przejawiające się nowymi formami osadnictwa i zmianami w asortymencie wyrobów.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
K_W02; K_W06; K_W08; K_W11
- zna podstawowe pojęcia i terminologię stosowane w archeologii
- ma szczegółową, specjalistyczną wiedzę o wybranych społecznościach pradziejowych, starożytnych i średniowiecznych, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu archeologii
- ma uporządkowaną wiedzę o rozwoju człowieka oraz jego głównych strategiach adaptacji doróżnych warunków środowiskowych
- ma szczegółową wiedzę o najważniejszych osiągnięciach i głównych kierunkach rozwoju archeologii
Umiejętności: absolwent potrafi
K_U01; K_U02; K_U03; K_U07
- potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować i wykorzystywać informacje o źródłach archeologicznych i ich kontekście z wykorzystaniem literatury i mediów elektronicznych oraz poddawać je krytyce i twórczej interpretacji
- potrafi samodzielnie rozpoznawać, analizować, wykorzystywać, klasyfikować i interpretować źródła archeologiczne dobierając właściwe metody analityczne, dokonując krytycznej analizy i twórczej interpretacji
- potrafi kreatywnie wykorzystywać istniejące metody i techniki, przystosowując je do potrzeb wynikających ze specyfiki badanych zagadnie
- potrafi wykrywać złożone zależności między artefaktami i ekofaktami a dawnymi procesami kulturowymi
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
K_K01; K_K02; K_K03; K_K04; K_K05; K_K06; K_K07; K_K08; K_K11; K_K12; K_K13; K_K14; K_K16
- jest gotów do wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz jest świadomy konieczności konfrontowania jej z opiniami ekspertów
- jest gotów do uznania istotnego znaczenia artefaktów, ekofaktów i źródeł pisanych jako elementów dziedzictwa kulturowego ludzkości
- jest gotów do oceny niepowtarzalnej wartości źródeł archeologicznych i ich roli w odtwarzaniu przeszłości człowieka
- jest gotów do krytycznej oceny interpretacji źródeł archeologicznych i historycznych z wykorzystaniem wieloaspektowej interpretacji
- jest gotów do wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury kultury i potrafi analizować rozmaite kategorie źródeł dla odtwarzania przeszłości człowieka
- jest gotów do upowszechniania wiedzy na temat dziedzictwa kulturowego, podkreślając jego znaczenie dla zrozumienia procesu przemian gospodarczych, społecznych i kulturowych od czasów najdawniejszych do współczesności
- jest gotów do krzewienia wiedzy na temat odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego
- jest gotów do inicjowania i rozwijania współpracy ze społeczeństwem w zakresie prowadzonych prac archeologicznych
- jest gotów do propagowania problematyki etycznej związanej z rzetelnością i uczciwością naukową oraz przyjmowania odpowiedzialności za trafność podejmowanych decyzji w trakcie pozyskiwania źródeł archeologicznych
- jest gotów do uznania i poszanowania różnych punktów widzenia determinowanych różnym podłożem kulturowym
- jest gotów do uznania konieczności uczenia się przez całe życie oraz doskonalenia swoich umiejętności merytorycznych i praktycznych w zakresie archeologii
- jest gotów do stosowania i rozwijania zasad etycznych związanych z badaniami nad źródłami archeologicznymi oraz działań na rzecz przestrzegania tych zasad
- jest gotów do rozwijania dorobku archeologii i podtrzymywania etosu zawodu archeologa
Kryteria oceniania
przedmiot kończy się egzaminem. Ocena bardzo dobra: uzyskanie 91-100% punktów; ocena dobra plus: uzyskanie 81-90% punktów; ocena dobra: uzyskanie 71-80% punktów
Ocena dostateczna plus: uzyskanie 61-70% punktów; ocena dostateczna: uzyskanie 51-60% punktów; ocena niedostateczna: uzyskanie 0-50% punktów
Przedmiot kończy się egzaminem
Literatura
1. A. Buko, Archeologia Polski wczesnośredniowiecznej. Odkrycia-hipotezy-interpretacje, Warszawa 2011.
2. A. Kokowski, Starożytna Polska. Od trzeciego stulecia przed narodzinami Chrystusa do schyłku starożytności, Warszawa 2006.
3. M. Mączyńska, Światło z popiołów. Wędrówki ludów w Europie w IV i V wieku, Warszawa 2013.
4. K. Modzelewski, Barbarzyńska Europa, Warszawa 2004.
5. S. Suchodolski, Numizmatyka średniowieczna. Moneta źródłem archeologicznym, numizmatycznym i historycznym, Warszawa 2011.
6. Wielka Historia Polski, wyd. FOGRA, tom 1 – P. Kaczanowski, J. K. Kozłowski, tom 2 – J. Wyrozumski), tom 3 – K. Baczkowski, Kraków 1998-1999.
7. Historia kultury materialnej Polski w zarysie, tom 1 i 2, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1978.
Szczegółowy spis literatury zostanie przedstawiony na pierwszych zajęciach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: