Badania archeozoologiczne w teorii i praktyce 2800-ZMBADAR
Podstawowym celem zajęć jest prezentacja różnych kategorii źródeł archeozoologicznych pozyskiwanych podczas badań wykopaliskowych na stanowiskach archeologicznych oraz pokazania możliwości badawczych szczątków zwierzęcych. Studenci zapoznają się zarówno z metodami eksploracji materiałów kostnych, ich dokumentacją oraz możliwościami analizy. Podczas zajęć omówione zostaną metody badań archeozoologicznych, w tym rozkład gatunkowy i anatomiczny szczątków, metody oceny ilościowej, ocena wieku i płci zwierząt, badania osteometryczne oraz badania tafonomiczne i traseologiczne kości zwierzęcych. Ukazane zostaną możliwości badań archeozoologicznych w
odtwarzaniu życia dawnych społeczności, ich diety, warunków środowiska naturalnego, prowadzonej gospodarki i znaczenia zwierząt w sferze wierzeniowej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student zna podstawowe pojęcia i terminologię stosowaną w badaniach
archeozoologicznych (KW02)
Student ma podstawową wiedzę w zakresie analizy, opisu i interpretacji źródeł
archeozoologicznych (KW03)
Student ma uporządkowaną wiedzę ogólną dotyczącą zwierzęcych szczątków
kostnych (KW04)
Student ma podstawową wiedzę o powiązaniach archeologii z innymi dziedzinami
i dyscyplinami naukowymi z obszaru nauk humanistycznych i przyrodniczych
(KW06)
Student rozumie związek między osiągnięciami archeozoologii a możliwościami jej
wykorzystania w archeologii (KW07)
Student zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji informacji
zawartych w publikacjach naukowych (KW13)
Umiejętności:
Student potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować i użytkować informacje z
wykorzystaniem różnych źródeł (KU02)
Student samodzielnie interpretuje źródła archeozoologiczne dobierając
odpowiednie metody analityczne oraz potrafi zaprezentować wyniki (KU03)
Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze w
zakresie archeozoologii kierując się wskazówkami opiekuna naukowego (KU05)
Student rozpoznaje, wykorzystuje, analizuje i klasyfikuje źródła archeozoologiczne
(KU12)
Student wykrywa proste zależności między ekofaktami a dawnymi procesami
kulturowymi i społecznymi (KU13)
Kompetencje społeczne:
Student zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności, rozumie
potrzebę ciągłego dokształcania się (KK01)
Student potrafi współdziałać i pracować w grupie (KK02)
Student ma świadomość niepowtarzalnej wartości źródeł archeozoologicznych i
ich roli w odtwarzaniu przeszłości człowieka (KK07)
Student rozumie problemy związane z interpretacją źródeł archeozoologicznych
(KK10)
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności), aktywny dział w dyskusjach, wykonanie krótkich zadań powiązanych z omawianymi treściami
Literatura
Bocheński Z., Lasota-Moskalewska A., Bocheński Z., Tomek, T., 2000,
Podstawy archeozoologii. Ptaki, Warszawa.
Chaplin E.R., 1971, The study of animal bones from archaeological sites,
London-New York.
Dincauze F. D., 2003, Environmental Archaeology, Cambridge.
Lasota-Moskalewska A., 2008, Archeozoologia. Ssaki, Warszawa.
Lityńska-Zając M., Wasylikowa K., 2005, Przewodnik do badań
archeobotanicznych, Sorus, Poznań, (wybrane rozdziały).
Lyman R.L, 1994, Vertebrate taphonomy, Cambridge.
Rietz E.J., Wing E.S., 1999, Zooarcheology, Cambridge.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: