Podstawowa osteologia zoologiczna 2800-PO-BIO-Z
Na zajęciach studenci zapoznają się z archeozoologią jako dyscypliną naukową oraz rodzajami źródeł archeozoologicznych. Kolejne tematy koncentrują się wokół cech dystynktywnych poszczególnych elementów anatomicznych podstawowych grup ssaków (przeżuwacze, koniowate, wszystkożerne i mięsożerne), których szczątki najczęściej znajdowane są na stanowiskach archeologicznych.
Szczegółowe tematy w tym zakresie obejmują poznanie: kości
głowy (czaszka wraz z możdżeniami i porożem oraz zęby), kości tułowia (kręgi i żebra), kości kończyny piersiowej (łopatka, kości: ramienna, promieniowa z łokciową, kości nadgarstka, śródręcza) oraz kończyny miednicznej (kości: miednicy, udowa, piszczelowa ze strzałkową, kości stępu, śródstopie) oraz człony palcowe. Studenci nabywają podstawowe umiejętności identyfikacji gatunkowej i anatomicznej zbiorów osteologicznych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
W01student ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu
archeologii w systemie nauk, społeczno-kulturowej przeszłości
człowieka oraz o specyfice przedmiotowej i metodologicznej;
W02 student zna podstawowe pojęcia i terminologię stosowane
w archeologii; W06 student ma podstawową wiedzę o
powiązaniach archeologii z innymi dziedzinami oraz
dyscyplinami naukowymi, z obszaru nauk humanistycznych,
społecznych, przyrodniczych i ścisłych
U12 student potrafi rozpoznawać, analizować, wykorzystywać
i klasyfikować źródła archeologiczne; U13 student potrafi
wykrywać proste zależności między artefaktami a dawnymi
procesami kulturowymi i społecznymi; U14 student potrafi
zastosować odpowiednie metody i techniki archeologiczne
K03 student jest gotów docenić niepowtarzalne wartości źródeł
archeologicznych i ich roli w odtwarzaniu przeszłości
człowieka; K04 student jest gotów do krytycznej oceny
interpretacji źródeł archeologicznych i historycznych ze
świadomością wieloaspektowości interpretacji;K13 student jest
gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych oraz
przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy
Kryteria oceniania
Obecność i aktywny udział w zajęciach; samodzielna identyfikacja niewielkiego zbioru szczątków kostnych
Literatura
Chaplin E.R., 1971, The study of animal bones from archaeological sites, London-New York.
Krysiak K., Kobryń H., Kobryńczuk F., 2007, Anatomia zwierząt, Warszawa.
Lasota-Moskalewska A., 2008, Archeozoologia. Ssaki, Warszawa.
Rietz E.J., Wing E.S., 1999, Zooarcheology, Cambridge.
Zeder M. A., Lapham H. A., 2010, Assessing the reliability of criteria used to identify postcranial bones in sheep, Ovis, and
goats, Capra, Journal of Archaeological Science 37/11: 2887-2905.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: