Wprowadzenie do archeozoologii 2800-PB-ZOO
Głównym celem tych zajęć jest przedstawienie możliwości wykorzystania pozostałości kości zwierząt pozyskanych w trakcie badań stanowisk archeologicznych jako źródła informacji na temat gospodarki zwierzętami i konsumpcji mięsa w przeszłości. Podczas zajęć studenci nabywają podstawowe umiejętności w zakresie:
- identyfikacji gatunkowej i anatomicznej głównych gatunków ssaków hodowlanych i dzikich zamieszkujących Europę
- ustalania wieku i płci zwierząt;
- ustalania morfotypu zwierząt;
- rozpoznania zmian patologicznych kości;
- oceny zmian tafonomicznych (biastrotinomicznych i diagenetycznych) widocznych na szczątkach oraz czynników powodujących ich powstanie.
W czasie zajęć zostaną omówione zasady identyfikacji szczątków kostnych i zębów oraz podstawowe procedury umożliwiające charakterystykę zwierząt, od których one pochodzą. Studenci uczą się wykonywać wzmiankowane oznaczenia w praktyce, korzystając z osteologicznej kolekcji dydaktycznej zgromadzonej w pracowni archeozoologii, zdigitalizowanych okazów oraz licznych publikacji zawierających opis odpowiednich procedur badawczych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Wymagania (lista przedmiotów)
Podstawowa osteologia czlowieka
Podstawowa osteologia zoologiczna
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Studentka/Student:
zna podstawowe pojęcia i terminologię stosowane w archeozoologii w języku angielskim (K_W02)
ma podstawową wiedzę w zakresie opisu, analizy i interpretacji źródeł archeologicznych (K_W03)
ma uporządkowaną wiedzę ogólną o metodach i technikach dokumentacji zwierzęcych szczątków kostnych (K_W10)
potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami badawczymi i ujęciami teoretycznymi właściwymi dla archeozoologii (K_U09)
potrafi rozpoznawać i analizować szczątki zwierzęce (K_U12)
potrafi przygotowywać prace pisemne dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem materiałów źródłowych (K_U20)
jest gotowa/gotów do wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz jest świadoma/świadomy konieczności
konfrontowania ich z opiniami ekspertów (K_K01)
docenia niepowtarzalne wartości źródeł archeozoloogicznych i ich rolę w odtwarzaniu przeszłości człowieka (K_K03)
Kryteria oceniania
Postawa zaliczenia:
1. zaliczenie kilku zadań praktycznych, polegających na samodzielnej ocenie małych zespołów szczątków zwierzęcych, korzystając z kolekcji porównawczej i zdigitalizowanych materiałów dydaktycznych oraz publikacji.
2. praca pisemna stanowiąca opracowanie archeozoologiczne zespołu szczątków zwierząt, opisanego przez prowadzącą, przy uczestnictwie studentek i studentów.
Zwraca się także uwagę na obecność i aktywność na zajęciach. Dopuszcza się nieobecność na dwóch zajęciach w trakcie semestru.
Literatura
Binford L. R., Bones. Ancient Man and Modern Myth, New York 1981.
Gifford-Gonzalez D., An Introduction to Zooarchaeology, Springer 2018.
Lasota-Moskalewska A., Archeozoologia, Ssaki, Warszawa 2008.
Lyman R. L., Vertebrate Taphonomy, Cambridge 1994.
Reitz E.J., Wing E, S., Zooarchaeology, Cambridge 2008.
Wojtal P., Zooarcheological studies of the Late Pleistocene sites in Poland, Kraków 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: