Łowiectwo w pradziejach i czasach historycznych 2800-PB-LOW
Na zajęciach omówione zostaną zagadnienia związane z
eksploatacją zasobów naturalnych przez dawne społeczności,
ze szczególnym uwzględnieniem problemów łowiectwa w
Europie i jego zmienności w czasie zależnie od warunków
środowiska naturalnego oraz uwarunkowań kulturowych.
Scharakteryzowana będzie fauna typowa dla różnych
ekosystemów oraz metody jej pozyskiwania. Szczególna uwaga
poświęcona będzie ssakom, w tym również morskim, ale
zasygnalizowane zostaną również problemy związane z
rybołówstwem, sokolnictwem i zbieractwem zwierząt w
różnych regionach świata. Poza metodami pozyskiwania
zwierząt dziko żyjących omówione zostaną także różnorodne
sposoby ich wykorzystywania w przeszłości jako źródła mięsa,
skór i futer, surowca kościanego i specyfików leczniczych. Do
tego celu wykorzystane będą dane archeologiczne,
archeozoologiczne, ikonograficzne, pisane i etnograficzne.
Kolejne zagadnienia wiążą się z rolą zwierząt dzikich
stanowiących przedmiot sztuki i wierzeń.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
W01student ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu
archeologii w systemie nauk, społeczno-kulturowej przeszłości
człowieka oraz o specyfice przedmiotowej i metodologicznej;
W02 student zna podstawowe pojęcia i terminologię stosowane
w archeologii; W06 student ma podstawową wiedzę o
powiązaniach archeologii z innymi dziedzinami oraz
dyscyplinami naukowymi, z obszaru nauk humanistycznych,
społecznych, przyrodniczych i ścisłych; W14 student ma
podstawowe wiadomości o rozwoju człowieka oraz jego
głównych strategiach adaptacji do różnych warunków
środowiskowych.
U02 student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać,
selekcjonować i użytkować informacje zawarte w różnych
źródłach; U04 student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i
rozwijać umiejętności badawcze w zakresie archeologii,
kierując się wskazówkami opiekuna naukowego; U13 student
potrafi wykrywać proste zależności między artefaktami a
dawnymi procesami kulturowymi i społecznymi; U15 student
potrafi przytaczać aktualne tezy badawcze, formułować
wnioski i dobierać strategie argumentacyjne na poziomie
elementarnym oraz konstruować argumenty i kontrargumenty;
2
U17 student potrafi przygotowywać wystąpienia ustne
dotyczące zagadnień szczegółowych z zakresu archeologii;
U20 student potrafi przygotowywać prace pisemne dotyczące
zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem różnych
materiałów źródłowych
K03 student jest gotów docenić niepowtarzalne wartości źródeł
archeologicznych i ich roli w odtwarzaniu przeszłości
człowieka; K04 student jest gotów do krytycznej oceny
interpretacji źródeł archeologicznych i historycznych ze
świadomością wieloaspektowości interpretacji; K06 student
jest gotów do podkreślania znaczenia dziedzictwa kulturowego
ludzkości dla rozumienia procesu przemian gospodarczych,
społecznych i kulturowych od czasów najdawniejszych do
współczesności.
Kryteria oceniania
Obecność i aktywny udział w zajęciach; przygotowanie
prezentacji multimedialnej na wybrany temat, dyskusja,
„odwrócona klasa”
Sposób zaliczenia* Zaliczenie na ocenę
Literatura
Bobiatyński I., 1825, Nauka łowiectwa w dwóch tomach,
Warszawa.
Dzięciołowski R., Fruziński B., Neugebauer Z., Piecowski Z.,
Pucek Z., Łowiectwo, Warszawa.
Dyakowski B., 1925, O dawnych łowach i dawnej zwierzynie,
Warszawa.
Krzemień M., 1984, 1000 słów o łowiectwie, Warszawa.
Makowiecki D., 2003, Historia ryb i rybołówstwa w holocenie
na Niżu Polskim w świetle badań archeoichtiologicznych,
Poznań.
Mazaraki M., 1977, Z sokołami na łowy, Warszawa.
Piątkowska-Małecka J., 2013, Łowiectwo ssaków na ziemiach
polskich od neolitu do okresu wędrówek ludów, Warszawa.
Samsonowicz A., Łowiectwo w czasach Piastów i Jagiellonów,
Wrocław-Warszawa-Kraków.
Wojtal P., Zooarchaeological studies of the Late Pleistocene
sites in Poland, Kraków.
Wyrost P., 1994, Dawna fauna Polski w świetle badań
kostnych materiałów archeologicznych. Rozmieszczenie w
czasie i przestrzeni, Roczniki Akademii Rolniczej w Poznaniu,
t. CCLIX, s. 75-176.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: