Ikonografia w warsztacie archeologa 2800-PB-IKO
Podczas zajęć omawiane będą różne aspekty metodologii badań ikonograficznych i ikonologicznych. Studenci zapoznają się z metodami stosowanymi w opisie ikonograficznym i analizie ikonograficznej, które bardzo często są niezbędne w badaniach archeologicznych.
I etap: Podstawy teoretyczne. Zapoznanie się z podstawowymi terminami, pojęciami i metodami.
II etap: Opis ikonograficzny w teorii i praktyce, terminologia stosowana w opisach dzieł sztuki, przydatne pomoce (słowniki, leksykony etc.).
III etap: Analiza ikonologiczna. Interpretacja obiektu w kontekście historycznym, analiza w oparciu o źródła testowe i analogie. Podstawowe teksty źródłowe pomocne w interpretacji przedstawień religijnych, historycznych, symbolicznych, etc.
Ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem dzieł sztuki pochodzących z różnych epok, kręgów kulturowych i religijnych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student będzie znał podstawową terminologię i zasady opisów i analiz dzieł sztuki z różnych dziedzin
– Student pozna możliwości, jakie daje interpretacja ikonologiczna dzieła sztuki.
[K_W02; K_W03; K_W05; K_W06; K_W08; K_W09; K_W10; K_W11; K_W12; K_W14]
– Student będzie umiał samodzielnie sporządzić opis ikonograficzny.
– Student będzie umiał samodzielnie przeprowadzić analizę ikonologiczną z zastosowaniem źródeł tekstowych adekwatnych dla danej epoki, kręgu kulturowego czy religijnego.
[K_U01; K_U02K_ U03; K_U05; K_U09; K_U10; K_U11; K_U12; K_U13; K_U15; K_U17; K_U19; K_U20]
– Student będzie świadomość uniwersalności stosowanych metod i ich odzwierciedlania procesów kulturowych różnych epok, kręgów kulturowych i religijnych
[K_K02; K_K03; K_K04; K_K05; K_K06]
Kryteria oceniania
Ocena będzie oparta na:
– obecności (dopuszczalna jedynie nieobecność na podstawie zwolnienia lekarskiego);
– ocena końcowej pracy pisemnej.
Literatura
Belting, H., Obraz i Kult. Historia obrazu przed epoką sztuki., Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2012 (wybór)
Białostocki J., Metoda ikonologiczna w badaniach nad sztuką, "Przegląd Humanistyczny", I (1957), nr 2, s. 46-59; nr 3, s. 9-18 [lub w: tegoż, Pięć wieków myśli o sztuce, wyd. II, Warszawa 1976, s. 249-274]
Skubiszewski P. red., Wstęp do historii sztuki, t. 1: Przedmiot - metodologia - zawód, Warszawa 1973, (wybór)
Etlinger L., Historia sztuki jako historia, przeł. S. Michalski, [w:] Pojęcia, problemy i metody współczesnej nauki o sztuce, wybrał, przekłady przejrzał, wstępem opatrzył J. Białostocki, Warszawa 1976, s. 443-464
Kębłowski, J. red., Interpretacja dzieła sztuki. Studia i dyskusje , Warszawa-Poznań 1976
Skubiszewski P., Dzieło sztuki a źródło historyczne, [w:] Proces historyczny w literaturze i sztuce, Warszawa 1967, s. 277-298
Tatarkiewicz Wł., Pojęcie typu w sztuce, [w:] tegoż, Skupienie i marzenie, Kraków 1951, s. 113-126, i 140
Panofsky E., Ikonografia i ikonologia, (w:) tegoż: Studia z historii sztuki, wybór, oprac. i posł. J. Białostocki, Warszawa 1971, s. 11-32.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: