Metrologia w archeologii 2800-PA-METR
Zakres badawczy metrologii historycznej (archeologicznej) jest bardzo rozległy. Na
zajęciach omówione zostaną najważniejsze zagadnienia związane z metrologią, takie
jak: sposoby liczenia, mierzenia (odległości, powierzchni, pojemności, kątów), ważenia,
odmierzania czasu, określania wartości – (numizmatyka) w starożytności i w
średniowieczu. Uwzględniona zostanie również problematyka dotycząca dawnych miar i
układów miar oraz nazw związanych z miernictwem. Podstawą źródłową będą nie tylko
przekazy pisane, ikonografia, ale i zachowane różne przyrządy służące do wykonywania
pomiarów, w tym pochodzące z badań archeologicznych. Interesujące są badania nad
sposobem posługiwania się nimi. Jednak celem nadrzędnym tych zajęć będzie
wykazanie, że metrologia jest jedną z ważniejszych dróg prowadzących do poznawania
historii politycznej i gospodarczej oraz kultury, również życia codziennego. Nie można
pominąć i tego, że metrologia dostarcza ciekawych informacji o samym człowieku, jego
inteligencji, wyobraźni, pamięci, wiedzy i umiejętności rozwiązywania codziennych
problemów. Warto też wspomnieć, że duża część tej wiedzy wynikała z obserwacji
zjawisk natury (nieba, zwierząt, roślin, własnego ciała). Wśród wniosków końcowych
powinna się znaleźć ważna refleksja, że duża część „metrologii historycznej” nadal nam
towarzyszy jako metrologia współczesna.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza – absolwent zna i rozumie:
K_W01 – ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu metrologii archeologicznej i
historycznej w systemie nauk, społeczno-kulturowej przeszłości człowieka oraz o jej
specyfice przedmiotowej i metodologicznej.
K_W02 – zna szczegółowe pojęcia i terminologię stosowane w metrologii.
K_W06 – ma szczegółową, specjalistyczną wiedzę o wybranych zagadnieniach
związanych z metrologią archeologiczną i historyczną (pradziejową, starożytną i
średniowieczną) obejmującą terminologię, teorie i metodologię.
K_W08 – ma uporządkowaną wiedzę o systemach metrycznych i ich rozwoju u
dawnych społeczeństw oraz ich głównych strategiach adaptacji, np. do innych
warunków geopolitycznych, gopodarczych itp.
K_W09 – zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów
kultury, w tym związanych z metrologią, właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół
badawczych w zakresie archeologii.
K_W11- zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji informacji zawartych
w publikacjach naukowych dotyczących metrologii.
K_W12 – zna i rozumie podstawowe metody analizy tekstów starożytnych i
średniowiecznych dotyczących metrologii.
K_W14 – ma podstawowe wiadomości o rozwoju człowieka oraz jego głównych
strategiach adaptacji do różnych warunków środowiskowych, które można poznać na
podstawie metrologii.
K_W15 – ma ogólną wiedzę na temat właściwości surowców oraz sposobów ich
wykorzystania przez dawne społeczności w produkcji narzędzi służących do liczenia,
mierzenia i ważenia.
Ponadto ma świadomość:
że badania z zakresu metrologii archeologicznej mają charakter badań
interdyscyplinarnych;
że stanowiska archeologiczne są potencjalnie bogatym źródłem informacji o dawnym
miernictwie i systemach metrycznych;
ma świadomość, że podstawa współczesnej metrologii powstała w starożytności.
Umiejętności – absolwent potrafi:
K_U01 – wyszukiwać, analizować, selekcjonować i wykorzystywać informacje o
źródłach związanych z metrologią archeologiczną i historyczną oraz o ich kontekście
z wykorzystaniem literatury i mediów elektronicznych oraz poddawać je krytyce i
twórczej interpretacji.
K_U02 - samodzielnie rozpoznawać, analizować, wykorzystywać, klasyfikować i
interpretować źródła archeologiczne związane z metrologią archeologiczną i
historyczną dobierając właściwe metody analityczne, dokonując ich krytycznej analizy i
twórczej interpretacji.
K_U03 – kreatywnie wykorzystywać istniejące metody i techniki przystosowując je do
potrzeb wynikających ze specyfiki badanych zagadnień społecznych.
K_U17 – przygotować wysąpienie ustne na temat szczegółowych zgadanień z dziedziny
metrologii archeologicznej i historycznej.
K_U20 – przygotować pracę pisemną dotyczącą szczegółowych zgadanień z dziedziny
metrologii archeologicznej i historycznej z wykorzystaniem różnych materiałów
źródłowych.
K_U26 – wyszukiwać możliwości poszerzania wiedzy z zakresu metrologii poza
uczelnią.
Ponato potrafi, w razie konieczności, liczyć, ważyć, mierzyć dawnymi metodami.
Kompetencje społeczne - absolwent jest gotów do:
K_K01 – wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności z zakresu
metrologii oraz do konfrontowania ich z opiniami ekspertów.
K_K02 – uznania istotnego znaczenia artefaktów, ekofaktów i źrodeł pisanych
związanych z metrologią archeologiczną i historyczną jako elementów dziedzictwa
kulturowego ludzkości.
K_K03 – oceny niepowtarzalnej wartości źródeł archeologicznych i ich roli w
odtwarzaniu przeszłości człowieka, w tym poznawania dawnych społeczności poprzez
metrologię.
K_K04 – krytycznej oceny interpretacji źródeł archeologicznych i historycznych
dotyczących metrologii i ma świadomość ich wieloaspektowej interpretacji.
K_K05 – wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury
kultury i ma świadomość potrzeby analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia
przeszłości człowieka, w tym historii społeczeństw na podstawie metrologii.
K_K06 – upowszechniania wiedzy na temat dziedzictwa kulturowego, w tym metrologii
archeologicznej i historycznej oraz podkreślania jej znaczenia dla zrozumienia procesu
przemian gospodarczych, społecznych i kulturowych od czasów najdawniejszych do
współczesności.
K_K07 – krzewienia wiedzy na temat odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa
kulturowego, w tym znalezisk związanych z metrologią.
K_K11 – propagowania problematyki etycznej związanej z rzetelnością i uczciwością
naukową oraz przyjmowania odpowiedzialności za trafność podejmowanych decyzji w
trakcie pozyskiwania źródeł archeologicznych, które mogą być podstawą źródłową
metrologii archeologicznej i historycznej.
K_K12 – uznania i poszanowania różnych punktów widzenia determinowanych różnym
podłożem kulturowym w badaniach historycznych.
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia jest obecność na zajęciach i praca pisemna na jeden z trzech
podanych wcześniej tematów. Pracę będzie można przesłać pocztą elektroniczną do
końca zimowej sesji egzaminacyjnej.
Zaliczenie jest na ocenę.
Literatura
Literatura podstawowa
1. Adamczyk J., Płacidła w Europie Środkowej i Wschodniej w średniowieczu,
Warszawa 2004.
2. Entwistle Ch., Byzantine Weights, [w:] A.E. Laiou (red.), The Economic History of
Byzantium. From the Seventh through the Fifteenth Century, Washington, 2002.
3. Kula W., Metrologia historyczna: uwagi o jej zadaniach badawczych, Przegląd
Historyczny, t. 50, nr 2, 1959, s. 248-272.
4. Kula W., Miary i ludzie, Warszawa 1970.
5. Nikodem J., Sikorski D. A., Vademecum historyka mediewisty,Warszawa 2012.
6. Robson E., Mathematics in Ancient Iraq. A social History, Princeton, Oxford 2008.
7. Wipszycka-Bravo E., Metrologia, w: Vademecum historyka starożytnej Grecji i
Rzymu. Źródłoznawstwo starożytności klasycznej, tom I/II, Warszawa 2001.
Podany spis literatury zostanie uzupełniony w trakcie realizacji programu zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: