- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Co powiedział Zaratustra. Historia religii zoroastryjskiej 2800-DWZARA-OG
W trakcie wykładu zostaną omówione podstawowe koncepcje zoroastryzmu w oparciu o jego świętą księgę –
Awestę, jego ceremonie i rytuały. Jak każda religia, zoroastryzm ulegał zmianom, stąd też duża uwaga zostanie
poświęcona historii religii: - wierzenia Irańczyków przed Zoroastrem, Zoroaster i jego nauka, okres medyjski i
Achemenidzi, Zoroastryzm po podbojach Aleksandra Wielkiego, okres partyjski i sasanidzki, podbój arabski,
Zoroastrym na Szlaku Jedwabnym, zoroastryzm w czasach nowożytnych
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
K_W06, K_W11, K_W12,
ma podstawową wiedzę o powiązaniach archeologii z innymi dziedzinami oraz dyscyplinami
naukowymi, z obszaru nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych i ścisłych
zna i rozumie podstawowe metody analizy tekstów starożytnych, średniowiecznych lub
nowożytnych
Umiejętności: student potraf:
K_U02, K_U12, K_U15
wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje zawarte w różnych
źródłach
rozpoznawać, analizować, wykorzystywać i klasyfikować źródła archeologiczne
przytaczać aktualne tezy badawcze, formułować wnioski i dobierać strategie argumentacyjne
na poziomie elementarnym oraz konstruować argumenty i kontrargumenty
Kompetencje społeczne: student jest gotów do:
K_K01, K_K02, K_K05, K_K06
wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz jest świadomy
konieczności konfrontowania ich z opiniami ekspertów
uznania istotnego znaczenia pozostałości materialnych, języków starożytnych i źródeł
pisanych jako elementu dziedzictwa kulturowego ludzkości
wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury kultury i jej
złożoności, ze świadomością potrzeby analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia
przeszłości człowieka
podkreślania znaczenia dziedzictwa kulturowego ludzkości dla rozumienia procesu przemian
gospodarczych, społecznych i kulturowych od czasów najdawniejszych do współczesności
Kryteria oceniania
egzamin pisemny
Literatura
M. Boyce, A History of Zoroastrianism, vols. I-II, Leiden, 1975-82.
M. Boyce, F. Grenet, A History of Zoroastrianism III: Zoroastrianism under Macedonian and Roman Rule,
Leiden, 1991.
M. Boyce, Zaratusztrianie. Wiara i życie, Łódź 1988
J. Rose, The Image of Zoroaster: The Persian Mage through European Eyes. (Persian
studies series 21.) New York 2000.
J. Rose, Zoroastrianism: An Introduction (Introductions to Religion), London 2011
P.O. Skjarvo, Introduction to Zoroastrianism http://www.fas.harvard.edu/~iranian/
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: