- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Grobowiec Tutanchamona - stulecie badań 2800-DWTUT-OG
Wykład prezentuje jedno z najważniejszych odkryć archeologicznych na terenie Egiptu.
Chociaż znaleziska z grobowca Tutanchamona do dzisiaj nie zostały opublikowane w całości,
ich znaczenie dla poznania cywilizacji faraońskiego Egiptu jest nieocenione. Celem wykładu
jest nie tylko opisanie zawartości grobowca, ale również podsumowanie stulecia badań nad
pochodzącymi zeń obiektami. Omówiony również zostanie historyczny i religioznawczy
kontekst tego niezwykłego znaleziska.
Tematy wykładów:
1. Dolina Królów – nekropola królewska w czasach Nowego Państwa
2. Wyposażenie grobów królewskich w czasach Nowego Państwa
3. Odkrycie grobowca Tutanchamona
4. Badania w grobowcu
5. Architektura grobowców królewskich w czasach XVIII dynastii
6. Przedsionek grobowca Tutanchamona (cz.1)
7. Przedsionek grobowca Tutanchamona (cz.2)
8. Komora sarkofagowa
9. Komora sarkofagowa: Kaplice i sarkofag
10. Komora sarkofagowa: Mumia
11. „Skarbiec” (cz.1)
12. „Skarbiec” (cz.2)
13. „Skarbiec” (cz.3)
14. „Aneks” (cz.1)
15. „Aneks” (cz.2)
16. Twarze Achetaton
17. Smenchkare i Neferneferuaton
18. Dzieciństwo i życie Tutanchamona
19. Dzieje panowania Tutanchamona
20. Śmierć Tutanchamona
21. Przygotowania do pogrzebu
22. Pogrzeb faraona
23. Pogrzeb faraona – postscriptum
24. Grabieże w grobowcu
25. Grabieże w grobowcu – postscriptum
26. Sztuka Egiptu u schyłku XVIII dynastii
27. Budowniczowie grobów królewskich w czasach XVIII dynastii
28. „Księga zaświatów”
29. Egipskie rytuały grobowe
30. Droga do nieśmiertelności
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Absolwent dysponuje uporządkowaną wiedzą w specjalności archeologia, z uwzględnieniem
obowiazującej terminologii, teoriii badawczych oraz metodologii (K_W04); w szczególności
dysponuje szczegółową wiedzą na temat cywilizacji starożytnych (K_W06), oraz na temat
najnowszych osiągnięć w wybranej specjalności (K_W11), z uwzględnieniem umiejętności
analizy oraz interpretacji zagadnień badawczych (K_W12). Absolwent potrafi poddać
krytycznej analizie wykorzystywane źróła (K_U01), oraz określić środowiskowe
uwarunkowania zjawisk kulturowych w starożytności (K_U07). Absolwent ma możliwość
wykorzystania nabytej wiedzy oraz jej konfrontancji z nowymi osiągnięciami nauki (K_K01);
postrzega omawianą problematykę jako ważny element dziedzictwa ludzkości (K_K02) i jej
znaczenie dla zrozumienia dziejów kultury ludzkiej (K_K03); dostrzega potrzebę krytycznej
interpretacji źródeł archeologicznych i historycznych (K_K04), oraz ich wykorzystania dla
zbudowania obrazu dziejów człowieka (K_K05).
Kryteria oceniania
egzamin
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: