- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Kuchenne rewolucje z perspektywy archeologii 2800-DWREW-OG
Wykłady obejmują przeszłość człowieka od społeczności przedrolniczych po nowożytne ośrodki miejskie. Szczególna uwaga poświęcona jest źródłom archeologicznym, możliwościom ich interpretacji oraz ograniczeniom stosowanych metod badawczych. Celem zajęć nie jest dokładne prześledzenie zmian w diecie człowieka na przestrzeni dziejów lecz wyodrębnienie przełomowych zjawisk kulturowych obserwowanych w danych archeologicznych, które miały znaczący wpływ na zmianę sposobu zdobywania i przygotowywania pożywienia. Postaramy się również przyjrzeć długofalowym konsekwencjom tych zmian.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna pojęcia i terminologię stosowaną w archeologii (W02); student ma wiedzę w zakresie metod analizy źródeł archeologicznych i interpretacji ich wyników (W03); student ma uporządkowaną wiedzę o rozwoju człowieka oraz jego głównych strategiach adaptacji do różnych warunków środowiskowych zwłaszcza w kontekście zdobywania pożywienia (W08); student rozumie złożone zależności między osiągnięciami nauk humanistycznych, społecznych, o życiu i ścisłych a możliwościami ich wykorzystania w archeologii (W10);
Student potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować i wykorzystywać informacje o źródłach archeologicznych i ich kontekście z wykorzystaniem literatury i mediów elektronicznych, oraz poddawać je krytyce i twórczej interpretacji (U01); student potrafi samodzielnie rozpoznawać i wykorzystywać źródła archeologiczne dokonując krytycznej analizy i twórczej interpretacji (U02); student potrafi samodzielnie formułować wnioski, argumentować i tworzyć syntetyczne podsumowania z uwzględnieniem różnych poglądów (U05).
Student jest gotów do wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz jest świadomy konieczności konfrontowania jej z opiniami ekspertów K01; student jest gotów do oceny niepowtarzalnej wartości źródeł archeologicznych i ich roli w odtwarzaniu przeszłości człowieka K03; student jest gotów do krytycznej oceny interpretacji źródeł archeologicznych i historycznych i ma świadomość wieloaspektowości interpretacji K04; student jest gotów do wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury kultury i ma świadomość potrzeby analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka (K05).
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny w formie obszernej odpowiedzi na jedno z pytań otwartych. Aktywność na zajęciach rozumiana jako udział w dyskusji dotyczącej poruszanego tematu, przełoży się na podniesienie oceny końcowej o pół stopnia lub stopień.
Literatura
Literatura do poszczególnych zagadnień zostanie podana
podczas zajęć.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: