- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Mass media w starożytnym Rzymie 2800-DWMEDR-OG
Przedmiotem wykładu są przedstawienia i motywy ikonograficzne występujące na monetach starożytnego Rzymu. Elementy składowe przedstawień na monetach antycznych omawiane są stopniowo, wyjaśniane jest ich znaczenie, często w powiązaniu z analogiami w rzeźbie czy malarstwie, co ułatwia zapamiętanie. Uwzględnione są emisje republikańskiego Rzymu i cesarstwa aż po późny antyk. Każdy wykład jest bogato ilustrowany prezentacjami, w miarę możliwości materiał uzupełniany jest odpowiednio dobranymi filmami dokumentalnymi. Jest on prowadzony w formie "wycieczki objazdowej" po Cesarstwie Rzymskim, a przewodnikiem będzie Kwintus oraz Klodia (dwie wymyślone na potrzeby wykładu postacie, które opowiadają o temacie poszczególnych wykładów ze swojego starożytnego punktu widzenia).
Wszystkie prezentacje załączone są na platformie Kampus, do pobrania.
Wykład podzielony jest na trzy moduły: COLOSSEUM, VIA APPIA, OSTIA
--------------------- ---------------- ----------
(UWAGA: wszystkie wykłady dotyczą przekazywania treści na MONETACH RZYMSKICH, chociaż na pierwszy rzut oka na to nie wygląda :-))
Na wykładzie znajdziecie Państwo mnóstwo ciekawostek z życia starożytnych, ciekawych ciekawostek ;-) ale też szokujących, zadziwiających, i także często śmiesznych (ale prawdziwych!)! Ponadto znajdziecie Państwo sporo krótkich filmików (jedno- / dwu-minutowych, które sama komentuję i zwracam uwagę na pewne elementy występujące na omawianych monetach.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1. Wykład "zero" - wykład "pertraktacyjny" - przedstawione zostaną studentom propozycje tematyki, egzaminu, organizacja wykładu - po czym nastąpią pertraktacje. Ustalone na tym wykładzie zasady będą obowiązywać obie "strony" przez cały semestr :-)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
moduł I. COLOSSEUM
2. Mass media w starożytnym Rzymie [Wprowadzenie; Jakie były sposoby przekazywania informacji w Cesarstwie Rzymskim? Funkcje pieniądza / monety; Jak starożytni liczyli pieniądze?]
3. Zwiedzamy Forum Romanum [Jakie zabytki można spotkać na Forum Romanum?]
4. Życie za jednego denara [Spróbujemy przeżyć za dzienne wynagrodzenie przeciętnego robotnika w starożytnym Rzymie, Zaczniemy od porannej kawy ;-) Wykonamy wszystkie dzienne obowiązki przeciętnego Rzymianina; Skończymy dzień (czyt. wykład) na powrocie do domu, by odpocząć]
5. Spotkać Nerona [News-y ze starożytnego Rzymu - jak cesarze obejmowali tron; Gdzie możemy spotkać cesarza?]
6. „Czas wolny” na zakupy w najstarszym centrum handlowym Rzymu [Co możemy kupić za jednego sesterca? Za jednego denara? Za jednego aureusa? Na zakupy do hipermarketu (Forum Trajana) ? Czy też wolimy w mniejszych sklepikach przyulicznych?]
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
moduł II. VIA APPIA
7. Odpocząć od zgiełku [Relaks; Jak Rzymianie odpoczywali? Czy noc w starożytnym Rzymie pozwalała na spokojny sen? ]
8. Wszystkie drogi wiodą do Rzymu – najstarsza autostrada [Będzie to relacja z podróży Kwintusa dookoła ówczesnego (RZYMSKIEGO!) świata.]
9. Wszystkie trupy wiodą do Rzymu [portrety cesarzy i cesarzowych, czyli jak i kto kogo mordował. I dlaczego]
10. Konno, pieszo, statkiem? [Środki transportu w starożytnym Rzymie; Środek transportu dziś w Rzymie; Udamy się (wczesnym rankiem) jeden dzień podróży poza Rzym – gdzie odpoczniemy?]
11. Za rzymskim legionem [Ekwipunek legionisty - co rzymski legionista targał na plecach? Popatrzymy na przemarsz legionu z boku. A na koniec wykładu: "Warusie! Oddaj mi moje legiony!!!" ]
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
moduł III. OSTIA ANTICA
12. Opuszczamy granice miasta, wchodzimy w granice zaświatów! W świecie lemurów! [motyw śmierci na monetach rzymskich]
13. W objęciach Neptuna [Bezpiecznie w porcie; Bezpiecznie nad wodą - czyli ... przygotowanie do wakacji! :-) ]
14. Zoologiczny ogród na monetach rzymskich (co mogło się znaleźć w menu starożytnych Rzymian?)
15. My w wyobrażeniach Rzymian [Przedstawienia Barbarzyńców na monetach w czasie kiedy: a) Rzym wygrywał i pokonywał wszystkich ; b) Rzym dostawał „łupnia” od wszystkich]
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE
K_W01 ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii w systemie nauk, społecznokulturowej przeszłości człowieka oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej
K_W02 zna podstawowe pojęcia i terminologię stosowane w archeologii
K_W03 ma podstawową wiedzę w zakresie opisu, analizy i interpretacji źródeł archeologicznych
K_W06 ma podstawową wiedzę o powiązaniach archeologii z innymi dziedzinami oraz dyscyplinami naukowymi, z obszaru nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych i ścisłych
K_W08 ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie archeologii
K_W09 zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji przedstawień numizmatycznych
K_W15 ma ogólną wiedzę na temat właściwości monet oraz sposobów ich wykorzystania przez starożytne społeczności
UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI:
K_U02 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje zawarte w różnych źródłach numizmatycznych
K_U03 samodzielnie interpretować źródła ikonograficzne
K_U09 posługiwać się podstawowymi pojęciami badawczymi i ujęciami teoretycznymi właściwymi dla numizmatyki antycznej
K_U13 wykrywać proste zależności między artefaktami (numizmatami) a dawnymi procesami kulturowymi i społecznymi
KOMPETENCJE SPOŁECZNE: ABSOLWENT JEST GOTÓW DO:
K_K01 wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz jest świadomy konieczności konfrontowania ich z opiniami ekspertów
K_K03 docenić niepowtarzalne wartości źródeł numizmatycznych i ich roli w odtwarzaniu przeszłości człowieka
K_K04 krytycznej oceny interpretacji źródeł numizmatycznych i historycznych ze świadomością wieloaspektowości interpretacji
K_K06 podkreślania znaczenia dziedzictwa kulturowego ludzkości dla rozumienia procesu przemian gospodarczych, społecznych i kulturowych od czasów najdawniejszych do współczesności
K_K12 uznania i poszanowania różnych punktów widzenia determinowanych różnym podłożem kulturowym
Kryteria oceniania
Wykład odbywać się będzie na dwa sposoby:
1. "na żywo" na Google Meets - dla chętnych i mogących w nim uczestniczyć w poniedziałki od godz. 18.30-20.00, (15 minut przed wykładem słuchacze zawsze otrzymują mail z linkiem do spotkania)
2. metodą "przerabiania" wykładu indywidualnie w dowolnym czasie (na przerobienie wykładu jest zawsze osiem dni) na podstawie zamieszczanych na Kampusie z wyprzedzeniem prezentacji Power Point. CZYLI: "ściągamy prezentację, sami przerabiamy kiedy nam odpowiada i pasuje, wykonujemy zadania umieszczone na końcu prezentacji i umieszczamy z specjalnej zakładce na Kampusie."
UWAGA: można uczestniczyć w jednej w tym form, lub w obydwu - jak Państwu wygodniej. Nie trzeba nigdzie zgłaszać, którą formę się wybiera. Można wybrać jednego tygodnia wykład "na żywo", innego indywidualne przerobienie materiału, jak Państwu wygodniej danego tygodnia.
Dwa rodzaje zaliczenia DO WYBORU:
1. EGZAMIN CAŁOŚCIOWY (bez listy obecności, nie ma obowiązku jakiegokolwiek uczestnictwa w wykładzie; KAŻDY MOŻE DO NIEGO PRZYSTĄPIĆ)
2. EGZAMINY CZĄSTKOWE - z mniejszej porcji materiału (po MODULE). W tym przypadku należy wykonywać zadania (por. wyżej) LUB uczestniczyć w wykładzie "na żywo". 2 razy w semestrze można nic nie zrobić.
Dokładne wyjaśnienie podane będzie na pierwszym wykładzie, tzw pertraktacyjnym, dlatego zalecam na nim być.
Literatura
M.R. Alföldi, Antike Numismatik, t. 1-2, Mainz 1978
C. J. Howgego, Ancient History from Coins, London-New York 1995
M. R. Alföldi, Bild und Bildsprache der römischen Kaiser. Beispiele und Analysen, Mainz 1999
P. Bastien, Le buste monétaire des empereurs romains, Wetteren 1992-1994
Dh. Hill, The monuments of ancient Rome as coin types, London 1989
R. Wolters, Nummi Signati. Untersuchungen zur römischen Münzprägung und Geldwirtschaft, München 1999
R.A.G. Carson, Coins of the Roman Empire, London-New York, 1990
Die Münze. Bild - Botschaft - Bedeutung, Festschrift für Maria R.-Alföldi, Frankfurt a.M.-Bern-New York 1991 (artykuły n/t ikonografii)
Korpusy do określania monet:
- M. H. Crawford, Roman Republikan Coinage, Cambridge 1974
- The Roman Imperial Coinage (wyd. H. Mattingly, E. A. Sydenham, C. H. V. Sutherland, R. A. G. Carson, P. H. Webb, J. W. E. Pearce, P. M. Bruun, J. P. C. Kent), t. 1*10, London 1923*1994
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: