- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Mass media w starożytnej Grecji 2800-DWMASS-OG
Ten wykład to coś więcej niż podręcznikowy przegląd monet greckich – to podróż przez świat antycznych środków przekazu, symboli, miejskich tożsamości i... niecodziennych opowieści. Zastanawialiście się kiedyś, jak monety pełniły funkcję mediów? Jak przekazywały informacje, idee i emocje? Jak mówiły o bogach, wojnie, zwierzętach, miłości, zbrodniach i... potworach?
Wykład Mass Media w starożytnej Grecji to:
pełna ilustracji i narracji opowieść o greckim mennictwie (tak, monety są głównym bohaterem),
seria prezentacji z udziałem dwóch przewodników – Kasandra i Kasandry, którzy z przymrużeniem oka (ale i z historyczną powagą!) wprowadzą Was w świat starożytności,
materiał uzupełniany o dobrane filmy dokumentalne i zaskakujące ciekawostki z życia codziennego Greków (bez dat, bez wkuwania, za to z humorem i faktami, które zapamiętacie na długo).
Struktura wykładu:
Zajęcia podzielone są na trzy cykle tematyczne: MYKONOS – OLIMP – ATLANTYDA, obejmujące m.in. opowieści o narodzinach monety, boskich skandalach na Olimpie, monetarnych dziwolągach (gryfy, syreny, chimery), a także kulisy kultu, medycyny, roślin, zwierząt, astrologii i zaginionej Atlantydy.
..........................................................................................................................
WAŻNA OGROMNA PROŚBA!!!!– proszę o świadomy i odpowiedzialny zapis.
Ze względu na ogromne zainteresowanie oraz ograniczoną liczbę miejsc (max. 100 osób), uprzejmie proszę, aby zapisywały się tylko osoby rzeczywiście zainteresowane tematyką wykładu. Zgłaszają się studenci, którym bardzo zależy na udziale, a nie mogą uczestniczyć z powodu braku miejsc – proszę więc nie blokować miejsc „na zapas”. Będę ogromnie wdzięczna za zrozumienie – zarówno ja, jak i ci, którzy czekają NA MIEJSCE.
� Wszystkie materiały, ogłoszenia i prezentacje będą systematycznie umieszczane na platformie Kampus, z co najmniej 8-dniowym wyprzedzeniem – zwykle na cały semestr.
Dla chętnych na więcej: w semestrze letnim planowany jest wykład Mass Media w starożytnym Rzymie, będący kontynuacją tej formuły.
..........................................................................................................................
Wykład podzielony jest na trzy cykle tematyczne: MYKONOS – OLIMP – ATLANTYDA
0. Wykład wstępny („pertraktacyjny”)
Omówienie propozycji tematyki, formy zaliczenia i organizacji wykładu – po czym następują pertraktacje .
Ustalony na tym etapie „kontrakt dydaktyczny” obowiązuje obie strony przez cały semestr.
I. MYKONOS
2. Mass media w starożytnej Grecji
Wprowadzenie do tematu; metody przekazywania informacji; funkcje monety; jak liczono pieniądze w świecie antycznym?
3. Zwiedzamy starożytny Efez
Spacer po Efezie; kąpiel w Paktolosie; skarb pierwszych monet świata; Lidya – kolebka monety.
4. Z Efezu ruszamy na podbój Grecji
Kasander jako hoplita; bóg wojny i jego symbolika; grecki „karabin maszynowy”; po co starożytnym Grekom było wojsko?
5. Fascynacja Kasandra zwierzętami
Najstarsze zoo świata; Herakles i jego brutalna garderoba; mysz, mrówka, żaba, krokodyl – kulinarny przegląd menażerii.
6. Kasander wśród miłośników owoców lotosu
Rośliny na monetach; ikonografia botaniczna w antycznym ujęciu; wege pod akropolem.
..........................................................................................................................
II. OLIMP
7. Zwiedzamy Olimp zanim ruszymy w świat mitów
Olimp – miejsce i mit; Olimpia – święte igrzyska; Olimpiejon – architektura i kult.
8. Z wizytą u szefa greckich bogów
Świta Zeusa; ilu bogów znał przeciętny Grek? Bóstwa oczywiste, dziwne i zupełnie „od czapy”.
9. Konflikty na Olimpie
Mitologiczne skandale: kto z kim się kłócił, kradł, zdradzał i knuł? Dużo plotek, dużo pikanterii!
10. Wizje szalonej Pytii – w oparach absurdu
Jak Kasander składał ofiary? Jak wyglądał rytuał i kto nad nim „czuwał”?
11. Medycyna w starożytnej Grecji
Lekarze, uzdrawiacze, świątynie i... dziwne terapie.
..........................................................................................................................
III. ATLANTYDA
12. Czasopismo plotkarskie starożytnej Grecji
sensacje świata antycznego; czego bali się Grecy?
13. Dziwolągi? Dziwolągi!
Gryf, sfinks, pegaz, chimera, satyr, potwór z Loch Ness (czyżby?), syrenki i inne „nie-wiadomo-co”.
14. Zodiak
Grecki horoskop: Koziorożec, Wodnik, Ryby i reszta galaktycznej menażerii.
– Serio? Serio!
15. W poszukiwaniu zaginionej Atlantydy – PODSUMOWANIE
Finałowa sesja kursu – refleksje, podsumowanie, quizy i (być może) odpowiedź, czy Atlantyda naprawdę istniała...
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA – Absolwent zna i rozumie:
K_W01 – podstawowe miejsce i znaczenie archeologii (w tym archeologii monetarnej) w systemie nauk oraz jej rolę w badaniu społeczno-kulturowej przeszłości.
K_W02 – podstawowe pojęcia i terminologię stosowaną w archeologii i numizmatyce antycznej.
K_W03 – zasady opisu, analizy i interpretacji źródeł archeologicznych, zwłaszcza numizmatycznych.
K_W06 – powiązania archeologii i numizmatyki z innymi dziedzinami nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych (ikonografia, historia, religioznawstwo, ekonomia).
K_W08 – główne kierunki badań i najważniejsze osiągnięcia w zakresie archeologii monetarnej i interpretacji ikonograficznej.
K_W09 – podstawowe metody analizy i interpretacji przedstawień ikonograficznych na monetach.
K_W15 – ogólną wiedzę o właściwościach monet oraz sposobach ich wykorzystywania jako narzędzi przekazu w starożytnych społecznościach.
UMIEJĘTNOŚCI – Absolwent potrafi:
K_U02 – wyszukiwać, selekcjonować i wykorzystywać informacje ze źródeł numizmatycznych (katalogi, bazy danych, zbiory muzealne).
K_U03 – samodzielnie interpretować źródła ikonograficzne, uwzględniając ich kontekst społeczno-kulturowy.
K_U09 – posługiwać się podstawowymi pojęciami oraz podejściami teoretycznymi właściwymi dla badań nad numizmatyką grecką.
K_U13 – rozpoznawać powiązania między przedstawieniami na monetach a procesami kulturowymi, religijnymi i społecznymi w starożytnej Grecji.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE – Absolwent jest gotów do:
K_K01 – wykorzystywania posiadanej wiedzy i konfrontowania jej z opiniami specjalistów z dziedziny archeologii i numizmatyki.
K_K03 – docenienia wartości źródeł numizmatycznych i ich roli w badaniu przeszłości człowieka.
K_K04 – krytycznej oceny interpretacji monet antycznych z uwzględnieniem wieloaspektowości źródeł i różnic interpretacyjnych.
K_K06 – podkreślania znaczenia dziedzictwa kulturowego (w tym monet) dla zrozumienia przemian cywilizacyjnych w długiej perspektywie historycznej.
K_K12 – poszanowania dla odmiennych punktów widzenia wynikających z różnorodnych kontekstów kulturowych, zwłaszcza w analizie symboliki i ideologii monet.
Kryteria oceniania
W ramach kursu Mass Media w starożytnej Grecji dostępne są dwa warianty zaliczenia – student samodzielnie wybiera dogodną formę:
1. Egzamin całościowy (jednorazowy)
– bez obowiązku uczestnictwa w wykładach;
– zaliczenie odbywa się na podstawie wskazanej literatury;
– termin egzaminu zostanie podany podczas pierwszego wykładu organizacyjnego.
2. Egzaminy cząstkowe (po każdym cyklu tematycznym)
– dotyczą mniejszej porcji materiału (np. tylko cyklu Mykonos, Olimp lub Atlantyda);
– wymagana aktywna obecność na wykładach „na żywo” – dopuszczalne maksymalnie 2 nieobecności w semestrze.
���� Szczegółowe informacje, zasady zaliczenia i harmonogram zostaną przedstawione na pierwszym wykładzie – udział w nim jest szczególnie zalecany.
Literatura
I. Carradice, M. Price, Coinage in the Greek World, London 1988
M. Mielczarek, Mennictwo Starożytnej Grecji, Warszawa-Kraków 2006
L. Morawiecki, Greckie systemy monetarne, Amicorum dona. Studia classica et orientalia Stephano Skowronek ab amicis, collegis, duscipulis oblata, Kraków 1998, 131-146.
L. Morawiecki, Początki mennictwa greckiego, Wrocław 1983.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: