- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Mass media w starożytnej Grecji 2800-DWMASS-OG
!!! WAŻNE !!! OGROMNA PRZEOGROMNA PROŚBA!!!!!!
PROSZĘ O PRZEMYŚLANY ZAPIS NA WYKŁAD. Osoby, które nie są przekonane do tematyki i nie będą uczestniczyć, BARDZO PROSZĘ w imieniu studentów, którym zależy AKURAT na tym OGUNie, o niezajmowanie miejsca NIEPOTRZEBNIE. Studenci, którym zależy, i ja będziemy bardzo wdzięczni. Otrzymuję wiele próśb o dopisanie, a nie będzie takiej fizycznej możliwości przy liczbie 100 uczestników. PROSZĘ O ZROZUMIENIE!
Przedmiotem wykładu są przedstawienia i motywy ikonograficzne występujące na monetach starożytnej Grecji. Studenci wprowadzani są stopniowo w tematykę symboliki na monetach antycznych i ich znaczenie, często w powiązaniu z analogicznymi w rzeźbie czy malarstwie, co ułatwia zapamiętanie.
Wykład ogólno-uniwerytecki prowadzony jest w formie wycieczki po starożytnej Grecji, a przewodnikiem jest Kasander i Kasandra (dwie wymyślone na potrzeby wykładu postacie, które opowiadają o temacie wykładu ze swojego starożytnego punktu widzenia)
Każdy wykład jest bardzo bogato ilustrowany prezentacjami, w miarę możliwości materiał uzupełniany jest odpowiednio dobranymi filmami dokumentalnymi. W wykładzie zawarte są "przy okazji" opowieści o monetach, ciekawostki z życia codziennego starożytnych Greków.
!!! UWAGA!!! Wykład dotyczy mass mediów w starożytnej Grecji: czyli antycznych MONET greckich.
Treść wykładu dotyczy mennictwa greckiego (chociaż patrząc na tematykę - nie wygląda na to). Na wykładzie znajdziecie Państwo mnóstwo ciekawostek z życia starożytnych, ciekawych ciekawostek ;-) ale też szokujących, zadziwiających, i także często śmiesznych (ale prawdziwych!)!
Wykład jest szczególnie adresowany do studentów chcących nauczyć się podstaw numizmatyki antycznej, a także chcących w przyjemny (a często i zabawny) sposób poszerzyć swoją wiedzę o starożytności.
Dla osób, chcących uzupełnić swoją wiedzę o mennictwie antycznym, zaleca się wykład ogólno-uniwersytecki Antyczne Mass Media w Starożytnym Rzymie, który będzie prowadzony w semestrze letnim (na podobnej zasadzie).
Wykład podzielony jest na trzy cykle tematyczne: MYKONOS ; OLIMP ; ATLANTYDA
1. Wykład "zero" - wykład "pertraktacyjny" - przedstawione zostaną studentom propozycje tematyki, egzaminu, organizacja wykładu - po czym nastąpią pertraktacje. Ustalone na tym wykładzie zasady będą obowiązywać obie "strony" przez cały semestr :-)
I. MYKONOS
2. Mass media w starożytnej Grecji (Wprowadzenie; Jakie były sposoby przekazywania informacji?; Funkcje pieniądza / monety; Jak starożytni liczyli pieniądze?)
3. Zwiedzamy starożytny Efez (Spacer po starożytnym Efezie; Zamoczymy nogi w rzece Paktolos; SKARB pierwszych monet świata; Kolebka monety)
4. Z Efezu ruszamy na podbój Grecji (Kasander w roli hoplity; Który bóg opiekował się hoplitami? ; Grecki antyczny „karabin maszynowy”; A tak w ogóle, to po co im było wojsko?)
5. Fascynacja Kasandra zwierzętami (Najstarsze zoo świata; O tym, który zdarł skórę z lwa i zrobił sobie z niego ubranie! Sadysta! ; Mysz, mrówka, żaba, krokodyl, ….; - Co to? – zapytał Herakles. – Żarcie! A co? Nie wygląda? – odpowiedział Kasander ;-) )
6. Kasander wśród miłośników owoców lotosu ( Siedząc w knajpie vege pod akropolem :-) , będziemy zapoznawać się z ikonografią na monetach przedstawiającą rośliny. Dlaczego przedstawiano rośliny? )
II. OLIMP
7. Zwiedzamy Olimp zanim udamy się w świat mitów (OLIMP; OLIMPIA ; OLIMPIADA ; OLIMPIEJON)
8. Z wizytą u szefa wszystkich greckich bogów (Świta Zeusa; Ilu przeciętny Kasander (czyt. starożytny Grek) miał bogów? ; Greckie bóstwa oczywiste i te mniej oczywiste, oraz te zupełnie „od czapy” )
9. Konflikty na Olimpie (Pogadajmy o tych konfliktach! Poplotkujmy trochę, kto z kim i co się kłócił! kradzieże, próby morderstwa, zdrady - będzie .... pikantnie!)
10. Wizje szalonej Pytii , czyli w oparach absurdu! Jak Kasander składał ofiary swoim ulubionym bogom?)
11. Medycyna w starożytnej Grecji :-)
III. ATLANTYDA
12. Czasopismo plotkarskie (newsy ze starożytnej Grecji) Różne oblicza zimy i … monet, Sensacje starożytnego świata (trochę poplotkujemy!)
13. Dziwolągi? Dziwolągi! (Gryf – sfinks - pegaz ; Wykurzyć robaka! Czyli potwór z Loch Ness ; Trochę horroru ; Inne dziwolągi; Kapeć Jazona ; Satyr – czyli winter is coming ; Syrenki ; Znów nie-wiadomo-co ; Chimera. Fajny plan? :)
14. Zodiak (Koziorożec, Wodnik, Ryby,.... itd, ; Serio? Serio!)
15. W poszukiwaniu zaginionej Atlantydy PODSUMOWANIE
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE
K_W01 ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii w systemie nauk, społecznokulturowej przeszłości człowieka oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej
K_W02 zna podstawowe pojęcia i terminologię stosowane w archeologii
K_W03 ma podstawową wiedzę w zakresie opisu, analizy i interpretacji źródeł archeologicznych
K_W06 ma podstawową wiedzę o powiązaniach archeologii z innymi dziedzinami oraz dyscyplinami naukowymi, z obszaru nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych i ścisłych
K_W08 ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie archeologii
K_W09 zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji przedstawień numizmatycznych
K_W15 ma ogólną wiedzę na temat właściwości monet oraz sposobów ich wykorzystania przez starożytne społeczności
UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI:
K_U02 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje zawarte w różnych źródłach numizmatycznych
K_U03 samodzielnie interpretować źródła ikonograficzne
K_U09 posługiwać się podstawowymi pojęciami badawczymi i ujęciami teoretycznymi właściwymi dla numizmatyki antycznej
K_U13 wykrywać proste zależności między artefaktami (numizmatami) a dawnymi procesami kulturowymi i społecznymi
KOMPETENCJE SPOŁECZNE: ABSOLWENT JEST GOTÓW DO:
K_K01 wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz jest świadomy konieczności konfrontowania ich z opiniami ekspertów
K_K03 docenić niepowtarzalne wartości źródeł numizmatycznych i ich roli w odtwarzaniu przeszłości człowieka
K_K04 krytycznej oceny interpretacji źródeł numizmatycznych i historycznych ze świadomością wieloaspektowości interpretacji
K_K06 podkreślania znaczenia dziedzictwa kulturowego ludzkości dla rozumienia procesu przemian gospodarczych, społecznych i kulturowych od czasów najdawniejszych do współczesności
K_K12 uznania i poszanowania różnych punktów widzenia determinowanych różnym podłożem kulturowym
Kryteria oceniania
Wykład odbywać się będzie na dwa sposoby:
1. "na żywo" na Google Meets - dla chętnych i mogących w nim uczestniczyć w poniedziałki od godz. 18.30-20.00, (15 minut przed wykładem słuchacze zawsze otrzymują mail z linkiem do spotkania)
2. metodą "przerabiania" wykładu indywidualnie w dowolnym czasie (na przerobienie wykładu jest zawsze osiem dni) na podstawie zamieszczanych na Kampusie z wyprzedzeniem prezentacji Power Point. CZYLI: "ściągamy prezentację, sami przerabiamy kiedy nam odpowiada i pasuje, wykonujemy zadania umieszczone na końcu prezentacji i umieszczamy z specjalnej zakładce na Kampusie."
UWAGA: można uczestniczyć w jednej w tym form, lub w obydwu - jak Państwu wygodniej. Nie trzeba nigdzie zgłaszać, którą formę się wybiera. Można wybrać jednego tygodnia wykład "na żywo", innego indywidualne przerobienie materiału, jak Państwu wygodniej danego tygodnia.
Dwa rodzaje zaliczenia DO WYBORU:
1. EGZAMIN CAŁOŚCIOWY (bez listy obecności, nie ma obowiązku jakiegokolwiek uczestnictwa w wykładzie)
2. EGZAMINY CZĄSTKOWE - z mniejszej porcji materiału (po cyklu). W tym przypadku należy wykonywać zadania (por. wyżej) LUB uczestniczyć w wykładzie "na żywo". 2 razy w semestrze można nic nie zrobić.
Dokładne wyjaśnienie podane będzie na pierwszym wykładzie, tzw pertraktacyjnym, dlatego zalecam na nim być.
Literatura
I. Carradice, M. Price, Coinage in the Greek World, London 1988
M. Mielczarek, Mennictwo Starożytnej Grecji, Warszawa-Kraków 2006
L. Morawiecki, Greckie systemy monetarne, Amicorum dona. Studia classica et orientalia Stephano Skowronek ab amicis, collegis, duscipulis oblata, Kraków 1998, 131-146.
L. Morawiecki, Początki mennictwa greckiego, Wrocław 1983.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: