- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Historia sztuki starożytnej 2800-DWHIS-OG
Wykład dotyczy historii sztuki starożytnej Grecji i Rzymu od epoki brązu (kultura egejska) po schyłek starożytności. Omawiane są najważniejsze zjawiska artystyczne związane z rozwojem greckiej rzeźby, jej wpływów na rzeczywistość rzymską, na powstawanie estetycznych schematów i klasycyzmów. Nacisk położony jest także na przekształcenia architektury i jej dekoracji, rozumianej w kontekście topografii miast antycznych i uwarunkowanej ewolucją instytucji greckiej „polis” i rzymskiej „civitas”. Budowle publiczne, przede wszystkim świątynie i teatry analizowane są pod kątem ich społeczno-historycznych uwarunkowań, natomiast prywatne domy widziane są w kontekście struktury i różnych funkcji rodziny, autoprezentacji i statusu społecznego mieszkańców, decydujących nie tylko o kształcie architektury prywatnej, ale i o jej rzeźbiarskiej, malarskiej, mozaikowej dekoracji. Tak sformułowana problematyka wymaga sięgania do źródeł archeologicznych, ikonograficznych, ale istotną rolę odgrywają też teksty autorów antycznych (Pauzaniasz, Witruwiusz, Pliniusz Starszy i in.).
1. Antyk w historii sztuki
Zajęcia rozpoczynają się, poprzez lekturę prac J. Białostockiego, K. Pomiana od zwrócenia uwagi na ciągłą obecność antyku i zmieniający się do niego stosunek w dziejach sztuki europejskiej, ze szczególnym uwzględnieniem myśli J.J. Winckelmanna w polskiej adaptacji Stanisława Kostki Potockiego. Uznanie antyku w czasach renesansu za epokę już zamkniętą przyczyniło się do rozwoju naukowej refleksji nad starożytnością, przede wszystkim rzymską, do powstania kolekcjonerstwa i archeologii klasycznej. Istotą zajęć jest uchwycenie historycznych uwarunkowań studiów nas historią sztuki starożytnej.
2. Ciągłość i zmiana w cywilizacji egejskiej
Analiza pałaców władców minojskich na Krecie oraz twierdz mykeńskich w Grecji prowadzi do zwrócenia uwagi na tzw. Wieki Ciemne, kiedy z różnych powodów dorobek artystyczny cywilizacji egejskiej uległ zaprzepaszczeniu, chociaż późniejsi Grecy zachowali poczucie związku i kontynuacji dziejów i kultury greckiej od epoki brązu. Krótkiej refleksji poddane są historiograficzne schematy opisu upadku cywilizacji.
3. Początki sztuki greckiej – „cud” czy powolna ewolucja
Rozwój sztuki greckiej w okresie archaicznym uwarunkowany był „przeżytkami” cywilizacji egejskiej, widocznymi przede wszystkim w kulturze materialnej, czy w mykeńskim megaronie, a których świadectwem są także poematy Homera. Tym niemniej kultura grecka rozwijała się na peryferiach wielkich cywilizacji bliskowchodnich i ich oddziaływanie nie było obojętne dla „geniusza” greckiego, wraz z nasileniem się tzw. Wielkiej Kolonizacji od VIII w. p.n.e.
4. Antropomorficzne bóstwa i ich domy – świątynie
Greckie świątynie w okresie archaicznym pozwalają dostrzec powolny proces monumentalizacji siedzib bóstw obecnych w swoich wizerunkach kultowych i w konsekwencji wypracowania podstawowych porządków architektonicznych. Podkreślona jest współzależność rozwoju architektury i dekoracji rzeźbiarskiej.
5. „Archaiczny uśmiech” w greckiej rzeźbie
Posągi kurosów i kor dają świadectwo wpływów egipskich na rzeźbę grecką w okresie archaicznym, a jednocześnie ich ewolucja stylistyczna wskazuje na dyskusję nad sposobem przedstawiania postaci ludzi, a zarazem bóstw. Coraz bardziej naturalistyczne wizerunki wraz z końcem VI w. p.n.e. nie tyle jednak odwzorowują rzeczywistość, ile poszukują istoty ludzkiego wizerunku.
6. Grecka ceramika i malarstwo wazowe
Malowana grecka ceramika jest najlepiej zachowaną kategorią źródeł archeologicznych, pozwalającą śledzić znacznie dokładniej niż stosunkowo nieliczne zabytki rzeźbiarskie proces powstawania schematów ikonograficznych i wprowadzania do sztuk plastycznych wątków mitologicznych. Dominacja warsztatów korynckich, a następnie ateńskich wysyłających swoje produkty do kolonii greckich rozsianych w basenie M. Śródziemnego nie oznaczała jednak kresu typowych dla świata greckiego regionalizmów i ciągłych poszukiwań nowych rozwiązań ikonograficznych i formalnych. Rozwój kształtów luksusowych naczyń ściśle związany był z instytucją sympozjonu.
7. Doryckie świątynie na Sycylii w VI-V w. p.n.e.
Analiza greckiej architektury świątynnej na Sycylii pozwala uświadomić sobie, iż pojęcie porządków architektonicznych, w tym doryckiego nie oznaczało braku różnorodności i nie odbierało architektom inwencji i możliwości poszukiwań. Poza tym na Sycylii szczególnie dobrze widać wpływ na rozwój sztuki greckich tyranów, tradycyjnie rządzących w miastach na tej wyspie. A warto też pamiętać o ogromnej roli tzw. Doliny Świątyń w Agrygencie w recepcji architektury greckiej w kulturze europejskiej.
8. Olimpia i Delfy
Zwrócenie uwagi na te panhelleńskie sanktuaria jest istotne ze względu na religijne i agonistyczne idee jednoczące świat grecki, a które znalazły wyraz także w charakterystycznej zabudowie tych okręgów kultowych. Jednocześnie konfrontacja zabytków z opisem Pauzaniasza pozwala docenić znaczenie źródeł pisanych dla archeologii klasycznej.
9. Greccy atleci w rzeźbie V-IV w. p.n.e.
Rozwój rzeźby greckiej w V w. p.n.e. w dużej mierze stał pod znakiem poszukiwania idealnego ciała męskiego w wizerunkach zwycięskich atletów. Heroizowani w swojej nagości i coraz bardziej naturalistyczni, w posągach przede wszystkim brązowych, stawali się oni symbolem idei piękna, do której dążyli nie tylko Platon i inni filozofowie, ale i artyści, świadomi jednak jej tylko słabego odbicia w otaczającej ich rzeczywistości. O tym, że było to poszukiwanie świadczy fakt, iż kanon aktu męskiego wypracowany przez Polikleta był w IV w. p.n.e. zmieniany i dyskutowany wraz z ewolucją społeczeństwa greckiego.
10. Akropolis ateńska – Fidiasz i Kallimach
Ten symbol potęgi Aten czasów Peryklesa, ale i klęski w wojnie peloponeskiej jest świadectwem przemian artystycznych sztuki greckiej w 2 poł. V w. p.n.e. Z jednej strony możemy doszukiwać się ręki wielkiego Fidiasza w monumentalnej i patriotycznej dekoracji Partenonu, z drugiej jednak strony w Erechtejonie, w świątyni Nike dostrzegalne są ślady dyskursu artystycznego, widocznego w twórczości Kallimacha, bardziej zrelatywizowanego, „manierystycznego” artysty ostatnich dziesięcioleci V w. p.n.e., któremu zresztą Witruwiusz przypisuje wynalezienie kapitelu korynckiego.
11. Wizerunki Afrodyty a problem aktu żeńskiego
W sztuce greckiej, w rzeźbie i malarstwie wazowym można śledzić proces stopniowego rozbierania kobiet, którego dobrym świadectwem jest ewolucja wizerunków Afrodyty, znajdująca swój przełom w słynnym posągu kultowym nagiej Afrodyty Knidyjskiej Praksytelesa. Szczególnie dużo w sprawie aktu żeńskiego i wyglądu Afrodyty mieli do powiedzenia artyści okresu hellenistycznego, wypracowując typy przedstawień, które w postaci Wenus przetrwają aż do schyłku starożytności.
12. Grecka sztuka grobowa
Mauzoleum w Halikarnasie z poł. IV w. p.n.e. jest nie tylko jednym z siedmiu cudów świata starożytnego, ale i symbolem grobowca i greckiej sztuki grobowej, wybudowanym nieprzypadkowo w Azji Mniejszej, gdzie miasta greckie pozostawały pod wpływem perskim i gdzie zachowały się także inne tego typu świadectwa, jak Pomnik Nereid z Ksantos. Grecka sztuka grobowa to także attyckie stele z ich scenami pożegnań, uczty grobowej, podróży w zaświaty, z repertuarem ikonograficznym widocznym nie tylko w królewskich grobowcach macedońskich, ale i na peryferiach świata greckiego w Etrurii, Tracji.
13. Pergamon – kwintesencja okresu hellenistycznego
Ta jedna z kulturalnych stolic świata hellenistycznego, dzięki wysiłkom archeologów niemieckich jeszcze w XIX w. jest stosunkowo dobrze rozpoznana, znacznie lepiej niż zatopiona w dużej części słynna Aleksandria. Zrekonstruowany w Berlinie Ołtarz Pergamoński jest kluczem do zrozumienia rzeźby greckiej w II w. p.n.e., a takie zabytki jak Umierający Gal od XVII w. na stałe weszły do kultury europejskiej. Jednocześnie to miasto zapisane w testamencie Rzymianom przez ostatniego Attalidę stało się inspiracją dla kultury rzymskiej w okresie wielkich podbojów.
14. Pompeje a topografia miast greckich
Kampańskie miasto zniszczone wybuchem Wezuwiusza w 79 r. n.e. zachowało się w wyjątkowym stanie i od poł. XVIII w. badane przez archeologów stało się wizytówką kultury rzymskiej. Jednak to nie Rzymianie zbudowali Pompeje i wyjątkowo dobrze rozpoznany układ tego miasta odzwierciedla powszechne tendencje urbanistyczne hellenistycznego świata. Wielce pouczająca w tej kwestii jest konfrontacja topografii miast greckich z dziełem, piszącego w czasach Augusta Witruwiusza.
15. Greckie malarstwo sztalugowe i ścienne
Greckie malarstwo, pomijając malarstwo wazowe, znamy przede wszystkim z opisów literackich. Tym cenniejsze są jego nieliczne ślady, odkrywane głównie w kontekście grobowym. Bardzo wiele do naszej wiedzy o tej istotnej części greckiej sztuki w okresie hellenistycznym wniosły najstarsze malowidła zachowane na ścianach domów pompejańskich.
16. Co to jest sztuka rzymska - problemy z definicją
Pojęcie sztuki rzymskiej jest bardzo niejednoznaczne, tak jak określenie tożsamości kulturowej Rzymian. Już Rzym Romulusa był miastem otwartym, nie mającym w sobie ekskluzywizmu greckiej polis, a przecież z czasem stał się on stolicą wielokulturowego, ogromnego państwa. W konsekwencji trudno jest zdefiniować oryginalne cechy sztuki rzymskiej, a większość jej przejawów daje się wywieźć z greckiego dziedzictwa. Trudno też ją oceniać, ponieważ kontakt z rzymskimi zabytkami wymusza pytanie o kryteria oceny.
17. Rzym – miasto etruskie
Założenie osady na Palatynie przez Romulusa to początek Rzymu, ale z urbanistycznego punktu widzenia to miasto powstało tak naprawdę w VI w. p.n.e. za panowania królów etruskich. Dzieje doliny Forum Romanum, która z obszaru peryferyjnego staje się centrum miasta są w tym względzie bardzo pouczające.
18. Rzymskie świątynie okresu republikańskiego
Ten typ architektoniczny, związany z szerszym pojęciem templum jest dobrym przykładem dialogu międzykulturowego na terenie Italii. Rozwój archeologii w ostatnich dziesięcioleciach, nie skoncentrowanej tylko na Rzymie doprowadził do odkrycia szeregu ośrodków także na terenie Lacjum, pozwalających rozumieć architekturę rzymskich świątyń jako element wspólnych rozwiązań grecko-etrusko-italskich.
19. Teatr grecki i rzymski u Witruwiusza – ewolucja formy i funkcji
Podkreślone przez Witruwiusza różnice w budowlach teatralnych greckich i rzymskich dają się tłumaczyć przekształceniami klasycznego dramatu, kwestiami materiałowymi i technologicznymi. Tym niemniej historia teatrów w Rzymie, czy szerzej miejsc urządzania ludi scaenici wskazuje na polityczne, społeczne i religijne uwarunkowania budowli teatralnych w świadomości Rzymian.
20. Portret rzymski a sztuka grobowa
Obyczaje grobowe rzymskiej arystokracji przykuły uwagę greckiego historyka Polibiusza w poł. II w. p.n.e., który podczas wieloletniego pobytu w Rzymie miał okazję przypatrzeć się rzymskim procesjom pogrzebowym. Ważnym ich składnikiem były wizerunki zmarłych przodków, które na co dzień przechowywano w arystokratycznych domach, jako świadectwa wielkości rodziny. Stopniowo upowszechniający się wśród Rzymian obyczaj posiadania popiersi i posągów przodków wpłynął na rozwój realistycznych portretów, które niekiedy traktowane były jako cecha wyróżniająca sztuki rzymskiej, chociaż mająca greckie wzorce. W rezultacie wizerunki zmarłych stały się popularnym elementem autoprezentacji zmarłych w rzeczywistości rzymskiej, o czym świadczy chociażby fasada słynnego grobowca Scypionów przy Via Appia.
21. August i potęga obrazu
Tak sformułowany temat to tytuł głośnej książki P. Zankera o percepcji i oddziaływaniu sztuki rzymskiej w czasach Augusta. Konfrontacja zabytków i testamentu politycznego Augusta (Monumentum Ancyranum) pozwala zrozumieć w jak subtelny sposób cesarz zawłaszczył dla celów ideologicznych podstawowe symbole rzymskie, unikając zarazem nachalnej propagandy często spotykanej w autorytarnych systemach politycznych.
22. Rzymskie łuki honoryfikacyjne
Ten najbardziej rozpoznawalny symbol kultury rzymskiej i władzy imperialnej ma złożoną genezę związaną z instytucją triumfu, ze znaczeniem bramy w murach miejskich i z tzw. rites de passage, czy też z pomnikami honoryfikacyjnymi. Chociaż znane są przykłady rzymskich łuków prywatnych osób i rodzin, to jednak szybko ta forma architektoniczna, podobnie zresztą jak i instytucja triumfu, została zmonopolizowana przez cesarzy, stając się wyrazem państwowej ideologii.
23. Domy pompejańskie i ich dekoracja
„Pokaż mi jak mieszkasz, a powiem ci kim jesteś” – ta podstawowa cecha rzymskich domów, opisana przez Wiruwiusza warunkowała ich kształt i wystrój. W czasach, kiedy jeszcze pracowano zawodowo w domach istotny był podział na część publiczną, element autoprezentacji właściciela i część prywatną, przeznaczoną dla życia rodzinnego. Szczególnie dobrze zachowane i przebadane domy pompejańskie pokazują różnorodność typów architektury prywatnej, a malowidła na ścianach, podłogowe mozaiki i dekoracja rzeźbiarska są ważnym źródłem poznania kulturowych nawyków i stereotypów mieszkańców miasta.
24. Wizerunki cesarzy i „religia lojalności”
Wizerunki panujących cesarzy były nie tylko świadectwem wyglądu władcy, ale zawierały w sobie elementy świadomie dobieranych treści ideologicznych. Nie przypadkowo oficjalny wygląd Augusta „zastygł” w młodzieńczej twarzy, chociaż kiedy umierał miał ponad 70 lat, tak jak i późniejsi władcy, chociaż w dojrzałym wieku, wygładzali swoje zmarszczki w portretach, śniąc o Aleksandrze Wielkim.
Przed wizerunkami cesarskimi składano ofiary, ale kult rzymskich cesarzy za ich życia, określany często jako „religia lojalności” bardziej był zjawiskiem patriotycznym niż religijnym.
25. Kolumna Trajana i M. Aureliusza w Rzymie
Te dwa sztandarowe zabytki sztuki rzymskiej powstały w II w. n.e., w okresie apogeum systemu politycznego stworzonego przez Augusta. Obie kolumny zdobione są spiralnymi fryzami reliefowymi przedstawiającymi wojny Trajana z Dakami oraz zmagania Marka Aureliusza z Markomanami i Kwadami. Stanowią one wymowne przykłady znaczenia wizerunków barbarzyńców w oficjalnej sztuce cesarskiej, stanowiących częste tło dla przedstawień władców rzymskich. Chociaż ich powstanie dzieli tylko kilkadziesiąt lat różnią się istotnie stylistycznie, wskazując na wewnętrzny dyskurs publicznej sztuki rzymskiej, tylko z pozoru zastygłej w klasycznych formach greckich. Z kolei ciekawe dyskusje uczonych nad ich percepcją i oddziaływaniem nakazują ostrożność w doszukiwaniu się aspektów propagandowych w sztuce rzymskiej.
26. Willa rzymska
Arystokratyczna rezydencja w postaci dosyć nieregularnej zabudowy wśród zieleni w źródłach literackich stała się symbolem otium – miejscem pracy intelektualnej i polowań ze starannie urządzanym wystrojem. Odzwierciedlające często indywidualne upodobania ich właścicieli, wille rzymskie były dosyć zróżnicowane i nie dają się łatwo poklasyfikować. Tym niemniej warto przyjrzeć się niektórym przykładom – tak spektakularnym jak willa Hadriana w Tivoli, czy słynąca z mozaik rezydencja w Piazza Armerina na Sycylii, ale i z pozoru bardziej typowym willom w Zat. Neapolitańskiej i na wybrzeżu afrykańskim.
27. Dekoracja rzymskich sarkofagów
Jak pokazują sarkofagi Scypionów z III w. p.n.e. ten sposób chowania zmarłych miał w Rzymie długą tradycję. Jego upowszechnienie w II w. n.e. zaowocowało przetrwaniem do naszych czasów wielu tysięcy kamiennych sarkofagów dekorowanych reliefami o bardzo zróżnicowanej tematyce, będącej przedmiotem rozważań uczonych w kontekście rzymskich wyobrażeń eschatologicznych i symboliki wierzeń grobowych.
28. Ideał władcy późnoantycznego
Konfrontacja wizerunków cesarzy rzymskich z różnych okresów wskazuje, iż w IV w. n.e. ideał władcy był już inny niż w czasach Augusta, Trajana, czy Septymiusza Sewera. Kryzys państwa rzymskiego w III w. n.e. doprowadził do jego przebudowy i nowego zdefiniowania pozycji i w konsekwencji wizerunku władcy. Był to jednak powolny proces, bez rezygnacji z tradycji, który jednak wraz ze zwycięskim chrześcijaństwem uczynił z cesarza rzymskiego prototyp średniowiecznego monarchy.
29. Kiedy sztuka rzymska stała się chrześcijańska
Już od III w. n.e. sztuka rzymska zaczęła rozszerzać swój repertuar ikonograficzny o tematykę chrześcijańską, która wraz z postępującą chrystianizacją stopniowo stała się dominująca. Jest jednak symptomatyczne, że stosunkowo szybkie wypracowanie i rozpowszechnienie chrześcijańskich obrazów i symboli w sztukach plastycznych nie oznaczało zarazem rezygnacji z tradycyjnych motywów np. mitologicznych, powielanych jeszcze w VI w. n.e. na mozaikach i przedmiotach rzemiosła artystycznego. Chociaż w IV w. n.e. świątynie tradycyjnych bóstw pustoszały i budowano już tylko chrześcijańskie kościoły, jednak nadal patrzono na orszaki dionizyjskie i roznegliżowane Afrodyty, tak jak przecież nie przestano czytać Homera i Wergiliusza.
30. Cyrenajka – zamiast podsumowania
Cyrenajka (Libia) na wybrzeżu afrykańskim jest regionem świata grecko-rzymskiego badanym przez polskich archeologów od 2001 r. W Kyrene, mieście, które przykuło uwagę Herodota, dzięki pracy włoskich archeologów można dostrzec jak w soczewce najważniejsze cechy sztuki i architektury greckiej, przekształcenia w czasach rzymskich, czy wreszcie dobrze zachowane chrześcijańskie bazyliki wpisujące się w topografię antycznego miasta. A przecież Kyrene była najważniejszym, ale nie jedynym stołecznym ośrodkiem w tym regionie (Ptolemais, Apollonia).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Zajęcia dostarczają wiedzy o podstawowych zabytkach sztuki starożytnej Grecji i Rzymu ze szczególnym uwzględnieniem aktualnych pytań stawianych im przez uczonych. Wskazane są różnorodne kategorie źródeł archeologicznych oraz istotna rola źródeł literackich w pracy archeologa klasycznego. Jednocześnie samodzielna praca uczy formułowania problemów w odniesieniu do sztuki starożytnej oraz zapoznaje z podstawowymi pomocami naukowymi.
W szczególności student poznaje podstawowe pojęcia i terminologię stosowaną w archeologii klasycznej (K_W 01), rozumie związek zabytków z szerszym kontekstem kulturowym (K_W 06). Jednocześnie uczy się interpretować źródła archeologiczne (K_U 03) oraz poznaje ich rolę w ogólnym dziedzictwie kulturowym (K_K 02).
Kryteria oceniania
egzamin pisemny polegający głównie na rozpoznawaniu dzieł sztuki
Literatura
E. Makowiecka, Sztuka grecka, Warszawa 2009
E. Makowiecka, Sztuka Rzymu. Od Augusta do Konstantyna, Warszawa 2010
E. Papuci-Władyka, Sztuka starożytnej Grecji, Warszawa-Kraków 2001
J. Boardman, Sztuka grecka, Toruń 1999
W. Müller-Wiener, Greckie budownictwo antyczne, wyd. Platan 2004
J.A. Ostrowski, Starożytny Rzym. Polityka i sztuka, Warszawa-Kraków 1999
P. Zanker, August i potęga obrazów, Poznań 1999
P. Veyne, Imperium grecko-rzymskie, Kęty 2008
P. Veyne (red.), Historia życia prywatnego, t. 1, Wrocław 2005
F. Kolb, Ideał późnoantycznego władcy, Poznań 2008
F.W. Deichmann, Archeologia chrześcijańska, Warszawa 1994
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: