- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Epidemie, powodzie, zmiany klimatu. Archeolodzy na tropie katastrof naturalnych 2800-DWEPI-OG
Podczas zajęć będziemy rozmawiać przede wszystkim o
następujących zagadnieniach: (1) odrobina teorii: katastrofizm, cykle
klimatyczne, pojemność środowiska, (2) metody rekonstruowania
parametrów klimatu, (3) czy wynalezienie rolnictwa było
odpowiedzią na zmianę klimatu? (4) wrażliwość pierwszych miast na
krótkoterminowe zmiany klimatu: przykład Tell Brak (Syria), (5)
wpływ wybuchów wulkanów na rolnictwo, (6) upadek cywilizacji
wczesnej epoki brązu: wybuch wulkanu, katastrofa kosmiczna czy
kryzys polityczny? (7) upadek cywilizacji sumeryjskiej jako skutek
zmiany biegu Eufratu w II tysiącleciu p.n.e. (8) wybuch Santorynu a
upadek cywilizacji minojskiej, (9) czasy barbarzyńców: przejście od
epoki brązu do epoki żelaza w Europie i Azji, (10) epidemie chorób
zakaźnych w starożytności: od Biblii po Zarazę Justyniana, (11)
pierwsza pandemia dżumy i przejście od starożytności do
średniowiecza, (12) pełzające katastrofy: deforestacja i wyjałowienie
gleby.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W02 student zna pojęcia i terminologię stosowaną w archeologii;
W03 student ma wiedzę w zakresie opisu, analizy i interpretacji
źródeł archeologicznych; W08 student ma uporządkowaną wiedzę o
rozwoju człowieka oraz jego głównych strategiach adaptacji do
różnych warunków środowiskowych; W10 student rozumie złożone
zależności między osiągnięciami nauk humanistycznych,
społecznych, o życiu i ścisłych a możliwościami ich wykorzystania w
archeologii. U01 student potrafi wyszukiwać, analizować,
selekcjonować i wykorzystywać informacje o źródłach
archeologicznych i ich kontekście z wykorzystaniem literatury i
mediów elektronicznych, oraz poddawać je krytyce i twórczej
interpretacji; U02 student potrafi samodzielnie rozpoznawać,
analizować, wykorzystywać, klasyfikować i interpretować źródła
archeologiczne dobierając właściwe metody analityczne, dokonując
2
krytycznej analizy i twórczej interpretacji; U05 student potrafi
samodzielnie formułować wnioski, argumentować i tworzyć
syntetyczne podsumowania z uwzględnieniem różnych poglądów;
U08 student posiada umiejętność prowadzenia polemiki naukowej.
K01 student jest gotów do wykorzystywania posiadanej przez siebie
wiedzy i umiejętności oraz jest świadomy konieczności
konfrontowania jej z opiniami ekspertów; K03 student jest gotów do
oceny niepowtarzalnej wartości źródeł archeologicznych i ich roli w
odtwarzaniu przeszłości człowieka; K04 student jest gotów do
krytycznej oceny interpretacji źródeł archeologicznych i
historycznych i ma świadomość wieloaspektowości interpretacji; K05
student jest gotów do wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy
na temat kompleksowej natury kultury i ma świadomość potrzeby
analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia przeszłości
człowieka.
Kryteria oceniania
ocena zostanie wyznaczona na podstawie liczby punktów; obecność
na zajęciach = 1 pkt za każde spotkanie, dłuższa przygotowana
wcześniej wypowiedź = 5 pkt, spontaniczna sensowna wypowiedź
podczas zajęć = 1 pkt; sposób przeliczania punktów na ocenę: 0-13
pkt = ndst, 14-17 pkt = dst, 18-21 pkt = db, 22-25 pkt = bdb, powyżej
26 punktów – ocena do wyboru przez studenta
Literatura
Szczegółowa literatura do poszczególnych zagadnień zostanie podana
podczas zajęć. Przed zajęciami warto przeczytać ten artykuł:
Degroot, D., Anchukaitis, K., Bauch, M. et al. Towards a rigorous
understanding of societal responses to climate change. Nature 591,
539–550 (2021).
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: