- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Na dworze perskiego króla. Życie dworskie i ideologia władzy królewskiej w starożytnym Iranie 2800-DWDWOR-OG
Dwór królewski odgrywał kluczową rolę w polityce i kulturze starożytnego Bliskiego Wschodu, nic
więc dziwnego, że opisy dworu znalazły się w literaturze wielu starożytnych społeczeństw. Celem
wykładu jest przedstawienie króla i dworu królewskiego, który stanowił polityczne i symboliczne
centrum kultury starożytnego Iranu. Tematyka wykładu koncentruje się na trzech dynastiach:
Achemenidów, Partów i Sasanidów. Rozpatrywana będzie ewolucja irańskiej ideologii królewskiej i jej
związek czy podobieństwa z ideologiami mezopotamskimi, hellenistycznymi i rzymskimi. Pod
względem chronologicznym, wykład będzie więc obejmować okres od 6 wieku p.n.e. do 7 w. n.e.
W trakcie wykładu przedstawione zostaną niektóre z głównych tematów monarchii i społeczeństwa
dworskiego w starożytnym Iranie: od rodziny królewskiej, dworzan, konkubin, poprzez intrygi
dworskie, architekturę pałacową oraz kulturowe i społeczne aspekty społeczeństwa dworskiego.
Dokładna analiza źródeł pisanych i ikonograficznych zapewni wgląd w aspekty kultury dworskiej
starożytnego Iranu.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
student ma szczegółową, specjalistyczną wiedzę o społeczeństwie irańskim w student ma szczegółową, specjalistyczną wiedzę o społeczeństwie irańskim w okresie panowania dynastii Achemenidów, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu archeologii (K_W06);
student potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować i wykorzystywać informacje o źródłach archeologicznych okresu achemenidzkim i ich kontekście z wykorzystaniem literatury i mediów elektronicznych, oraz poddawać je krytyce i twórczej interpretacji (K_U01);
jest gotów do wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz jest świadomy konieczności konfrontowania jej z opiniami ekspertów (K_K01)
jest gotów do oceny niepowtarzalnej wartości źródeł archeologicznych i ich roli w odtwarzaniu przeszłości człowieka (K_K03)
jest gotów do krytycznej oceny interpretacji źródeł archeologicznych i historycznych i ma świadomość wieloaspektowości interpretacji (K_K04)
Kryteria oceniania
egzamin pisemny
Literatura
T. Daryaee, Sasanian Persia: The Rise and Fall of an Empire, 2014
A. krasnowolska i inn. , Historia Iranu, Wrocław 2010.
L. Llewellyn-Jones, King and Court in Ancient Persia 559 to 331 bce, Edinburgh 2013.
R. Shayegan, Political Ideology in Post-Hellenistic and Late Antique Persia
J. Wiesehöfer, Ancient Persia from 550 BC to 650 AD, 2nd ed., London and New York, 2001.
M. Whitby, The Persian king at war, w: E. Dabrowa (ed.) The Roman and Byzantine Army in the East,
Kraków 1994.
E. Yarshater, “Were the Sasanians Heirs to the Achaemenids?” in La Persia nel Medioevo (Atti del
Convegno di Roma, 31 marzo-5 aprile 1970), Roma, 1971, pp. 517-31.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: