- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Jak człowiek stał się budowniczym. Początki architektury oczami archeologa. 2800-DWBUD-OG
Wykład ma charakter popularnonaukowy i skierowany jest do szerokiego grona odbiorców
zainteresowanych początkami architektury. Celem wykładu jest przedstawienie słuchaczom wybranych
aspektów rozwoju budownictwa i architektury od paleolitu do epoki brązu na Bliskim Wschodzie i w
Europie. Na podstawie znalezisk archeologicznych zostaną przedstawione zagadnienia terminologii
budowlanej, lokalizacji i organizacji przestrzennej osad proto- i neolitycznych, ewolucji materiałów i
technik budowlanych, zróżnicowania form i funkcji budownictwa, rozwoju funkcjonalno -
przestrzennego budynków mieszkalnych na przestrzeni neolitu Bliskiego Wschodu, a także dyfuzji i
adaptacji niektórych elementów tej architektury w pierwszych kulturach neolitycznych Grecji i
Bałkanów, a także dalsze kierunki jej rozwoju w wybranych kręgach kulturowych neolitu i epoki brązu w
Europie.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student:
- ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii w systemie nauk, społecznokulturowej
przeszłości człowieka oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej (K_W01)
- zna podstawowe pojęcia i terminologię stosowane w budownictwie pradziejowym (K_W02)
- ma podstawową wiedzę w zakresie opisu, analizy i interpretacji źródeł archeologiczno-
architektonicznych (K_W03)
- ma ogólną wiedzę na temat właściwości surowców budowlanych oraz sposobów ich wykorzystania
przez dawne społeczności (K_W15)
W zakresie umiejętności student:
- potrafi wykrywać proste zależności między źródłami archeologiczno-architektonicznymi, a dawnymi
procesami kulturowymi i społecznymi (K_U13)
W zakresie kompetencji student:
- jest gotów docenić niepowtarzalne wartości źródeł archeologiczno-architektonicznych i ich roli w
odtwarzaniu przeszłości człowieka (K_K03)
- jest gotów do wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury kultury i jej
złożoności, ze świadomością potrzeby analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia przeszłości
człowieka (K_K05)
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny w formie testu jednokrotnego wyboru. Test z zakresu wiedzy ogólnej poruszanej na
wykładzie przeprowadzany podczas ostatnich zajęć.
Literatura
Akkermans P. M. M. G., Schwartz G. M., 2003, The Archaeology of Syria. From complex hunter-gatherers
to early urban societies (c. 16000 – 300 BC). Cambridge World Archaeology, Cambridge University Press.
Balcer B., 2012, Budownictwo mieszkalne i gospodarcze w neolicie ziem Polski. IAIE PAN Warszawa.
Bieliński P., 1985, Starożytny Bliski Wschód. Od początków gospodarki rolniczej do wprowadzenia pisma,
PWN Warszawa.
Czerwiński T., 2006, Budownictwo ludowe w Polsce. Muza S.A. Warszawa.
Perlès C., 2001, The Early Neolithic in Greece, Cambridge World Archaeology.
Schmidt K., 2010, Budowniczowie pierwszych świątyń, PIW Warszawa.
Simmons A. H., 2010, The Neolithic Revolution in the Near East. Transforming the Human Lanndscape.
University of Arizona Press, Tucson.
Tobolczyk M., 2000, Narodziny architektury. PWN Warszawa.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: