- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Archeologia w czasach popkultury 2800-DWARPOP-OG
Zajęcia mają na celu zaprezentowanie interdyscyplinarności archeologii oraz uwidocznienie jej rozmaitych połączeń (czasem nieoczywistych) z innymi działami wiedzy i aktywności ludzkiej. Prezentowane będą różne perspektywy patrzenia na archeologię i jej rozmaitych zakotwiczeń w nauce i kulturze, jako na dyscyplinę rozciągniętą na wiele różnych dziedzin i sposobów poznania. Na każdym spotkaniu prezentowane będzie jedno ujęcie tematyczne. Zajęcia mają charakter wykładu interaktywnego, łączącego prezentacje poszczególnych zagadnień z formułowaniem pytań oraz inicjowaniem krótkich, moderowanych dyskusji. Lista prezentowanych tematów jest następująca:
1. Archeologia i show
2. Archeologia i turystyka
3. Archeologia i nauka
4. Archeologia – psychoanaliza – kryminał
5. Archeologia – film – literatura
6. Archeologia i filozofia
7. Archeologia – społeczeństwo – ekonomia
8. Archeologia i technologia
9. Archeologia i czas
10. Archeologia i polityka
11. Archeologia i klimat
12. Archeologia i matematyka
13. Podsumowania
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Uczestnicy mają pogłębioną wiedzę na temat miejsca archeologii w systemie nauk (K_W01), obejmującą kluczowe zagadnienia archeologii (K_W04), pogłębione zrozumienie zasad metodologii i teorii archeologicznej (K_W06). Rozumieją złożone uwarunkowania i osadzenie archeologii w gronie nauk humanistycznych i ścisłych, jak również dostrzegają specyficzne ograniczenia z tym związane (K_W10). Mają pogłębioną wiedzę o głównych nurtach intelektualnych w archeologii (K_W11) oraz rozumienie zaawansowanych metod analizy i interpretacji, właściwych dla głównych nurtów badawczych (K_W12).
Absolwent ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii w systemie nauk, społeczno-kulturowej przeszłości człowieka oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej (K_W01); zna podstawowe pojęcia i terminologię stosowane w archeologii (K_W02); ma podstawową wiedzę o powiązaniach archeologii z innymi dziedzinami oraz dyscyplinami naukowymi, z obszaru nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych i ścisłych (K_W06); zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury, właściwe dla omawianych w trakcie zajęć tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie archeologii (K_W09); zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji (P6S_WK); absolwent jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem (P6S_KK).
Kryteria oceniania
Ocenie podlegają udział w dyskusjach (30%) oraz wynik egzaminu końcowego (70%). Kryteria oceniania: umiejętność ogólnego scharakteryzowania i opisania wybranych 3 z 10 omawianych tematów.
Egzamin ustny
Literatura
Literatura dla zainteresowanych:
Głowacka-Penczyńska A. (red.), Woźny J. (red.), Żychlińska J. (red.) (2015), Archeoturystyka w regionie, region w archeoturytyce. Wyd. Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Dilthey, W. 2004: Budowa świata historycznego w naukach humanistycznych. Wyd. Słowo/Obraz Terytoria.
Grobler, A. (2006), Metodologia nauk. Wyd. Znak.
Harari, Yuval N. 2014: Od zwierząt do bogów. Krótka historia ludzkości. PWN.
Mamzer, H. 2004. Archeologia i dyskurs. Rozważania metaarcheologiczne. IAIE PAN.
Veit U, Kienlin T, Kümmel Ch, Schmidt S., (Hrsg.), Spuren und Botschaften: Interpretationen materieller Kultur. Tübinger Archäologische Taschenbücher, Band 4. Waxmann Verlag, Münster, New York, München, Berlin 2003.
Trigger, Bruce G. 1994: A History of Archaeological Thought. Cambridge University Press.
Dzbyński, A. 2020: Cinematosophical Introduction to the Theory of Archaeology: Understanding Archaeology Through Cinema, Philosophy, Literature and some Incongruous Extremes. Vernon Press.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: