La culture matérielle et spirituelle des civilisations méditerranéennes pré-modernes (Kultura materialna i duchowa przednowoczesnych cywilizacji Morza Śródziemnego) 2800-DTSPIRIT
Celem proponowanych zajęć jest stworzenie uczestnikom warunków do rozwoju umiejętności w zakresie wykorzystania języka francuskiego jako narzędzia komunikacji w pracy badawczej. Zajęcia kierowane są do studentów zainteresowanych kulturą materialną i duchową przeszłością cywilizacji śródziemnomorskich w okresie przednowoczesnym, zasadniczo do końca XV w. n.e.
Język w pracy badawczej ma służyć m.in. zbieraniu, przetwarzaniu i komunikowaniu danych, budowaniu hipotez oraz poddawaniu ich dyskusji. Dzięki językowi możemy czytać i rozumieć, pisać i mówić. Język francuski, mimo upływu lat, nadal pozostaje popularnym narzędziem komunikacji w dyscyplinach zajmujących się przeszłością człowieka: archeologii, historii, historii sztuki i kultury. Znajomość języka francuskiego, zwłaszcza na poziomie profesjonalnym, otwiera nowe możliwości pracy naukowej i ułatwia korzystanie z oferty dydaktycznej czy badawczej instytucji francuskojęzycznych.
Zajęcia w formie translatorium opierać się będą o wspólną pracę prowadzącego i uczestników. Podstawą pracy będą teksty naukowe, dostępne w formie artykułów, rozdziałów książek, wystąpień konferencyjnych, tekstów popularnonaukowych czy też tekstów publikowanych w sieci. Formą pracy będzie próba tłumaczenia oraz dyskusja nad rozumieniem tekstu i użytym słownictwem fachowym. Interesować nas będzie wiarygodność tłumaczeń dokonywanych przez tłumaczy oraz przez popularne translatory tekstów, specyfika francuskiego słownictwa naukowego w wybranych dziedzinach. Przewidziane są ćwiczenia z zakresu rozumienia naukowych wystąpień francuskojęzycznych (referaty konferencyjne), jak też spotkanie z francuskojęzycznymi badaczami, które pomogą w ćwiczeniu rozumienia słownictwa i akcentu francuskiego
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Uczestnicy zajęć mają za zadanie przygotowanie eseju w języku francuskim oraz przedstawienie go w formie prezentacji mówionej/ilustrowanej. Tematy esejów będą odpowiadać indywidualnym zainteresowaniom uczestników. Oceniana też będzie aktywność podczas cotygodniowych spotkań.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: